ЈЕДИНА ЖЕНА КОМАНДОС! Поправља хеликоптер, спасава животе
Поручник Тања Крстовић, једина је жена са завршеном војном академијом у Оружаним снагама Босне и Херцеговине (ОС БиХ) и једина жена инжењер летач на хеликоптеру. Свој позив, за који каже да је најлепши, препоручује храбрим и одважним.
Ова Бањалучанка чланица је Првог хеликоптерског скадрона Бригаде ваздушних снага и противваздушне одбране у Бањалуци, на аеродрому Маховљани. Дио је тима који помаже и учествује у хуманитарним акцијама.
Са овом младом поручницом екипа Анадолу Agency (АА) разговарала је на аеродрому у Маховљанима. Прегледајући хеликоптер Ми-8Т испричала је како је остварила своју животну жељу, јер је о овом позиву маштала од детињства.
- По завршетку средње школе интересовала сам се о могућностима школовања на војној академији, али на школовање су упућивани само мушкарци, рекла је Тања Крстовић.
Тања Крстовић, једина жена са завршеном војном академијом у #OSBiH и инжењер летач на хеликоптеру #BiH #vojska https://t.co/qGpua1AVLA pic.twitter.com/vf67ZUGgbZ— АНАДОЛУ AGENCY (БХС) (@aa_balkans) Новембер 12, 2016
Тадашње Министарство одбране Републике Српске упутило ју је на ваздухопловну војну академију у Грчку 2005. године, иако пре тога нису слали девојке на војну академију, а није ни постојао план школовања за жене. Пет година касније је стекла звање дипломираног инжењера за авион-мотор.
- По завршетку војне академије постављена сам на место командира контроле квалитета у Првом хеликоптерском скадрону Бригаде ваздушних снага и противваздушне одбране у Бањалуци, на аеродрому Маховљани. Током рада завршила сам додатне обуке и стекла звање инжењера летача на хеликоптеру Ми-8Т, каже она.
- Као жена нисам била у повлаштеном положају. Обука је била једнака за све, имали смо психофизичке обуке и пешадијске обуке свакодневно. Нисам имала проблема да се уклопим у мушко окружење обзиром на приврженост позиву.
Сада учествује у активностима одржавања ваздухоплова, летачким активностима и прегледима хеликоптера.
- Радни дан почиње у осам часова и траје осам сати, понекад и дуже. Након доласка имамо јутарњу смотру, односно постројавање. Уколико су планиране летачке активности имамо обавезне лекарске прегледе, испричала је Тања Крстовић.
- Након лета, имамо послелетни преглед хеликоптера, попуњавање ваздухопловне техничке документације и анализу након летачког дана, испричала је она.
На питање колико често лети одговорила је да то зависи од исправности хеликоптера. За свој посао каже да је веома одговоран и изазован. Из досадашње каријере у сећање јој се најдубље урезала акција у којој је прошле године била члан посаде спасилачког хеликоптера приликом пада малог спортског авиона недалеко од Тузле и Добоја.
- Метеоситуација је била веома неповољна и терен неприступачан. Захваљујући уиграности и искуству посаде унесрећени су евакуисани до најближег здравственог центра”, присетила се поручница Крстовић.
Без обзира на овакве акције каже да је сваки летачки дан необичан, посебан на свој начин.
У будућности жели да се и даље образује у струци, али и да настави са летачким активностима, а нарочито би је усрећила прилика да “испроба” и хеликоптер Ми-28.