MILO PROTIV OPOZIVA AMBASADORA: Tvrdi da se nisu stekli uslovi, traži pojašnjenja
Đukanović smatra da ocena da su radili protiv države zaslužuje objašnjenje
Predsednik Crne Gore Milo Đukanović smatra da se nisu stekli uslovi za donošenje ukaza o opozivu ambasadora koje je predložio ministar spoljnjih poslova Đorđe Radulović.
OSUĐENI UBICA U KAFIĆU PRETUKAO DEVOJKE? Samo su ga zamolile da se odmaknje od stola - niko nije pritekao u pomoć
NAKON RAZORNIH OPTUŽBI, OGLASIO SE HRVATSKI CRVENI KRST: Da li se humanitarna pomoć deli po nacionalnoj pripadnosti?
ZAKAZANA VANREDNA SEDNICA CRNOGORSKOG PARLEMANTA! Zakon o slobodi veroispovesti ponovo pred poslanicima (FOTO)
Radulović je odlučio da opozove ambasadora Crne Gore u Kini Darka Pajovića, ambasadora u Srbiji Tarzana Miloševića, ambasadorku u Ujedinjenim Arapskim Emiratima Dušanku Jeknić, ambasadora pri Svetoj stolici Miodraga Vlahovića, ambasadorku u Italiji Sanju Vlahović, ambasadora u Bosni i Hercegovini Obrada Miša Stanišića i ambasadorku u Nemačkoj Veru Kuliš.
U obrazloženju, Đukanović je naveo i da se "u više navrata javnost mogla upoznati sa ocenama predsednika Vlade i ministra spoljnjih poslova da se Vlada na opoziv ambasadora opredielila zbog toga što su u kontinuitetu delovali suprotno interesima Države" te da takva ocena zaslužuje objašnjenje.
- Dosadašnja praksa za postavljenje i opoziv ambasadora Crne Gore ogledala se i u održavanju redovnih spoljnoopolitičkih konsultacija – Predsednika Crne Gore, predsednika Skupštine, predsednika Vlade i ministra spoljnjih poslova. U uslovima kohabitacije i dodatno je na probi spremnost i politička volja nosilaca vlasti da sarađuju u onim oblastima gdje su Ustavom i zakonom upućeni jedni na druge. Nije to veliki broj pitanja, ali bez saradnje na njima ne može biti uspešne kohabitacije vlasti - naveo je Đukanović.
U obrazloženju, Đukanović je naveo da Ustavom Crne Gore je propisano da "Predsednik Crne Gore postavlja i opoziva ambasadore i šefove drugih diplomatskih predstavništava Crne Gore u inostranstvu, na predlog Vlade i uz mišljenje odbora Skupštine nadležnog za međunarodne odnose".
- Dakle, izvorna Ustavna nadležnost Predsednika, propisana članom 95 Ustava Crne Gore je donošenje ukaza o opozivu ambasadora. To pravo i obaveza Predsednika je suštinskog karaktera. Stoga Ustav Crne Gore, kao ni Zakon o spoljnjim poslovima ne propisuje rokove u kojima Predsednik postavlja i opoziva ambasadore i šefove drugih diplomatskih predstavništava Crne Gore u inostranstvu".
Dodao je da drugi deo navedene Ustavne odredbe, takođe, treba imati u vidu.
- Ne manje važno je da Predsednik postavlja i opoziva ambasadore na Predlog Vlade i uz mišljenje odbora Skupštine nadležnog za međunarodne odnose. Zakon o spoljnjim poslovima potvrđuje značaj ovog pitanja i odredbom člana 7 stav 1, propisuje da Ministarstvo spoljnjih poslova obaveštava Predsednika o značajnim pitanjima iz oblasti spoljnjie politike i međunarodnih odnosa. Po mom viđenju Predlog opoziva sedam ambasadora Crne Gore je vrlo značajno pitanje, koje je neupitno iziskivalo primenu ove odredbe Zakona o vanjskim poslovima".
Predsednik Crne Gore u obrazloženju je naveo da je "dosadašnja praksa povodom opoziva ambasadora, osim zbog okončanja, odnosno isteka mandata, je izuzetno retka i podrazumijevala je dostavljanje obrazloženog Predloga ministra spoljnjih poslova Kadrovskoj komisiji Vlade".
- I kad zanemarimo praksu, obrazloženi Predlog za opoziv, prolazio je proceduru Vladine Komisije za kadrovska i administrativna pitanja. (Uredba o Vladi i Poslovnik Vlade). Jedino je predlog za opoziv, u gotovo svim slučajevima zbog okončanja – isteka mandata, podnošen bez posebnog obrazloženja. Imajući u vidu da Komisija podnosi Vladi izveštaj o razmotrenom materijalu koji sadrži: konstatacije, ocene i predlog zaključaka, kao i da se rasprava na sednici Vlade otvara o svakoj tački dnevnog reda određenoj za razmatranje (član 23 stav 1 i član 57 stav 1 i 2 Poslovnika Vlade), s razlogom se nameće pitanje obrazloženja koje bi trebalo da prati svaki podneseni Predlog Vlade Crne Gore za opoziv sa dužnosti ambasadora. Za svakog od ambasadora pojedinačno. Posebno ako se uzme u obzir da se Predlozi Vlade Crne Gore za opoziv sedam ambasadora, i kompletan materijal koji je dostavljen, u suštini, sastoji od jedne rečenice: "da se ambasador opozove sa dužnosti izvanrednog i opunomoćenog ambasadora Crne Gore..." Samo su uredno pobrojana imena i države u kojima su akreditovani. Za ovakvu odluku svaki ozbiljan državni organ dao bi obrazloženje. Ono u ovom slučaju nedostaje.
Đukanović je naveo i da "utisak deficita informacija i obrazloženja povodom Predloga Vlade o opozivu sedam ambasadora dodatno se pojačava nakon javnih ocena, koje su na ovu temu iznieli najviši zvaničnici Vlade Crne Gore".
- Naime, u više navrata javnost se mogla upoznati sa ocenama predsednika Vlade i ministra spoljnjih poslova da se Vlada na opoziv ambasadora opredelila zbog toga što su u kontinuitetu delovali suprotno interesima Države. Takva ocena zaslužuje objašnjenje. Najpre zbog ljudi o kojima je rieč. Ne manje važno, zbog zemalja prijema u kojima obavljaju dužnost ambasadora. A nije nevažno, i zbog Predsednika Crne Gore koji im je potpisao akreditivna pisma kojim ih preporučuje šefovima država prijema u kojim, između ostalog stoji: „Molim Vas, Ekselencijo, da sa naklonošću primite... i da sa poverenjem prihvatite svaku poruku koju Vam bude saopštavao u ime Crne Gore i u moje lično...“ Zato bi moje pristajanje da donesem ukaz na bazi Predloga odluka Vlade i javnih obrazloženja koja su joj prethodila, značilo moje saglašavanje sa tim paušalnim, politikantskim i revanšističkim ocenama. Naravno, nije nepoznata praksa i drugih zemalja da nakon promjene vlasti promene jedan broj, uglavnom nekarijernih diplomata, sa političkim obrazloženjem. Ipak, takve legitimne političke poteze nove vlasti treba preduzimati ne blateći ljude, ne urušavajući njihov moralni i profesionalni integritet. Jer, kako pišemo o drugima dok smo "važni" čitaćemo o sebi kad budemo manje važni. I to neće biti dobra legitimacija crnogorske demokratske kulture. Zato, u cilju korektne saradnje na ovim pitanjima preporučujem da u realizaciji, ponavljam, neupitnih politika nove većine, koristite korektna i u političkoj i demokratskoj praksi uobičajena obrazloženja. Ne ovakva - naveo je Đukanović u obrazloženju.