МИЛО ПРОТИВ ОПОЗИВА АМБАСАДОРА: Тврди да се нису стекли услови, тражи појашњења
Ђукановић сматра да оцена да су радили против државе заслужује објашњење
Председник Црне Горе Мило Ђукановић сматра да се нису стекли услови за доношење указа о опозиву амбасадора које је предложио министар спољњих послова Ђорђе Радуловић.
ОСУЂЕНИ УБИЦА У КАФИЋУ ПРЕТУКАО ДЕВОЈКЕ? Само су га замолиле да се одмакње од стола - нико није притекао у помоћ
НАКОН РАЗОРНИХ ОПТУЖБИ, ОГЛАСИО СЕ ХРВАТСКИ ЦРВЕНИ КРСТ: Да ли се хуманитарна помоћ дели по националној припадности?
ЗАКАЗАНА ВАНРЕДНА СЕДНИЦА ЦРНОГОРСКОГ ПАРЛЕМАНТА! Закон о слободи вероисповести поново пред посланицима (ФОТО)
Радуловић је одлучио да опозове амбасадора Црне Горе у Кини Дарка Пајовића, амбасадора у Србији Тарзана Милошевића, амбасадорку у Уједињеним Арапским Емиратима Душанку Јекнић, амбасадора при Светој столици Миодрага Влаховића, амбасадорку у Италији Сању Влаховић, амбасадора у Босни и Херцеговини Обрада Миша Станишића и амбасадорку у Немачкој Веру Кулиш.
У образложењу, Ђукановић је навео и да се "у више наврата јавност могла упознати са оценама председника Владе и министра спољњих послова да се Влада на опозив амбасадора опредиелила због тога што су у континуитету деловали супротно интересима Државе" те да таква оцена заслужује објашњење.
- Досадашња пракса за постављење и опозив амбасадора Црне Горе огледала се и у одржавању редовних спољноополитичких консултација – Председника Црне Горе, председника Скупштине, председника Владе и министра спољњих послова. У условима кохабитације и додатно је на проби спремност и политичка воља носилаца власти да сарађују у оним областима гдје су Уставом и законом упућени једни на друге. Није то велики број питања, али без сарадње на њима не може бити успешне кохабитације власти - навео је Ђукановић.
У образложењу, Ђукановић је навео да Уставом Црне Горе је прописано да "Председник Црне Горе поставља и опозива амбасадоре и шефове других дипломатских представништава Црне Горе у иностранству, на предлог Владе и уз мишљење одбора Скупштине надлежног за међународне односе".
- Дакле, изворна Уставна надлежност Председника, прописана чланом 95 Устава Црне Горе је доношење указа о опозиву амбасадора. То право и обавеза Председника је суштинског карактера. Стога Устав Црне Горе, као ни Закон о спољњим пословима не прописује рокове у којима Председник поставља и опозива амбасадоре и шефове других дипломатских представништава Црне Горе у иностранству".
Додао је да други део наведене Уставне одредбе, такође, треба имати у виду.
- Не мање важно је да Председник поставља и опозива амбасадоре на Предлог Владе и уз мишљење одбора Скупштине надлежног за међународне односе. Закон о спољњим пословима потврђује значај овог питања и одредбом члана 7 став 1, прописује да Министарство спољњих послова обавештава Председника о значајним питањима из области спољњие политике и међународних односа. По мом виђењу Предлог опозива седам амбасадора Црне Горе је врло значајно питање, које је неупитно изискивало примену ове одредбе Закона о вањским пословима".
Председник Црне Горе у образложењу је навео да је "досадашња пракса поводом опозива амбасадора, осим због окончања, односно истека мандата, је изузетно ретка и подразумијевала је достављање образложеног Предлога министра спољњих послова Кадровској комисији Владе".
- И кад занемаримо праксу, образложени Предлог за опозив, пролазио је процедуру Владине Комисије за кадровска и административна питања. (Уредба о Влади и Пословник Владе). Једино је предлог за опозив, у готово свим случајевима због окончања – истека мандата, подношен без посебног образложења. Имајући у виду да Комисија подноси Влади извештај о размотреном материјалу који садржи: констатације, оцене и предлог закључака, као и да се расправа на седници Владе отвара о свакој тачки дневног реда одређеној за разматрање (члан 23 став 1 и члан 57 став 1 и 2 Пословника Владе), с разлогом се намеће питање образложења које би требало да прати сваки поднесени Предлог Владе Црне Горе за опозив са дужности амбасадора. За сваког од амбасадора појединачно. Посебно ако се узме у обзир да се Предлози Владе Црне Горе за опозив седам амбасадора, и комплетан материјал који је достављен, у суштини, састоји од једне реченице: "да се амбасадор опозове са дужности изванредног и опуномоћеног амбасадора Црне Горе..." Само су уредно побројана имена и државе у којима су акредитовани. За овакву одлуку сваки озбиљан државни орган дао би образложење. Оно у овом случају недостаје.
Ђукановић је навео и да "утисак дефицита информација и образложења поводом Предлога Владе о опозиву седам амбасадора додатно се појачава након јавних оцена, које су на ову тему изниели највиши званичници Владе Црне Горе".
- Наиме, у више наврата јавност се могла упознати са оценама председника Владе и министра спољњих послова да се Влада на опозив амбасадора определила због тога што су у континуитету деловали супротно интересима Државе. Таква оцена заслужује објашњење. Најпре због људи о којима је риеч. Не мање важно, због земаља пријема у којима обављају дужност амбасадора. А није неважно, и због Председника Црне Горе који им је потписао акредитивна писма којим их препоручује шефовима држава пријема у којим, између осталог стоји: „Молим Вас, Екселенцијо, да са наклоношћу примите... и да са поверењем прихватите сваку поруку коју Вам буде саопштавао у име Црне Горе и у моје лично...“ Зато би моје пристајање да донесем указ на бази Предлога одлука Владе и јавних образложења која су јој претходила, значило моје саглашавање са тим паушалним, политикантским и реваншистичким оценама. Наравно, није непозната пракса и других земаља да након промјене власти промене један број, углавном некаријерних дипломата, са политичким образложењем. Ипак, такве легитимне политичке потезе нове власти треба предузимати не блатећи људе, не урушавајући њихов морални и професионални интегритет. Јер, како пишемо о другима док смо "важни" читаћемо о себи кад будемо мање важни. И то неће бити добра легитимација црногорске демократске културе. Зато, у циљу коректне сарадње на овим питањима препоручујем да у реализацији, понављам, неупитних политика нове већине, користите коректна и у политичкој и демократској пракси уобичајена образложења. Не оваква - навео је Ђукановић у образложењу.