MILOV PUT U NIĐE! Zapad BESAN, Đukanović Crnu Goru vodi pravo U PROVALIJU, a evo i zašto!
Crna Gora srlja u haos
"Kineski auto-put za nigde progoni Crnu Goru", naslov je Rojtersove analize u kojoj se izražava bojazan da bi Kina mogla učiniti Crnu Goru zavisnom, a time se i učvrstiti na Zapadnom Balkanu, koji je za Kinu "ključna pristupna tačka do centralne Evrope i šire".
Pročitajte i:
Zabrinutost Zapada je pre svega pitanje za Vladu u Podgorici u vezi sa usklađivanjem njenih političkih i ekonomskih prioriteta, kaže nezavisni poslanik Aleksandar Damjanović.
Crna Gora će, kako navodi Rojters, ako bude uporna da završi auto-put Bar-Boljare, preuzeti finansijski rizik kojim neće znati da upravlja, a mogla bi i da poveća zavisnost od Kine, jer je, kako se ističe, kineski kredit za prioritetnu deonicu auto-puta povećao javni dug Crne Gore i "prisilio Vladu da podigne poreze, delimično zamrzne plate u javnom sektoru i ukine naknade za majke da bi dovela javne finansije u red".
I pored nabrojanih mera Međunarodni monetarni fond (MMF) je upozorio da Crna Gora ne može sebi priuštiti dalje zaduživanje kako bi završila ovaj ambiciozni projekat, pa se citira i neimenovani EU zvaničnik koji kaže da se fiskalni prostor Crne Gore toliko smanjio da je to sada "put u niđe".
Ključna stvar koja brine Zapad nije problem neodrživosti crnogorskih javnih finansija, već se čitav fenomen posmatra u sklopu intenzivne debate na Zapadu o kineskom uticaju u Evropi, kako u zemljama EU, tako i u zemljama koje teže pridruživanju tom bloku kao što su Crna Gora, Srbija, Makedonija i Albanija.
Nezavisni poslanik Aleksandar Damjanović podseća da je još pre više od tri godine, kada je usvajan Zakon o auto-putu u Skupštini Crne Gore, govorio da se radi o "politički profitabilnom, ekonomski upitnom i finansijski neodrživom projektu".
- Vreme me nije demantovalo: evidentno je da dinamika gradnje auto-puta i dinamika plaćanja već vidljivih troškova i onih koji su naknadno ukalkulisani govore da će biti prekoračenja rokova. Auto-put neće biti završen naredne godine, a svakako neće koštati onoliko koliko je to predviđeno ugovorom, već mnogo više - kaže Damjanović.
Na nišanu Lazanskog: Crna Gora na tenderu! Provincija NATO pakta i Velike Albanije! (VIDEO)
Sa druge strane, pitanje o tome zašto je Zapad zabrinut treba uputiti Vladi Crne Gore, imajući u vidu da njeni evroatlantski partneri poput SAD i zemalja zapadne Evrope, kako kaže, "nisu najveći investitori i ekonomski partneri u Crnoj Gori već su to druge države poput Ruske Federacije, Kine, Turske, Azerbejdžana i arapskih zemalja..."
Ipak, po Damjanovićevom mišljenju, glavni problemi vezani za gradnju auto-puta u Crnoj Gori su ipak najviše vezani za nestransparentnost čitavog projekta i suviše mnogo nepoznatih detalja o kojima crnogorska javnost ne zna gotovo ništa.