MISTERIJA PADA LETELICE: Zašto se vojni HELIKOPTER SRUŠIO - PILOTI koristili telefon?
Prema rečima komandanta Hrvatskog ratnog vazduhoplovstva generala Mihaela Križanca, stručnjaci američke vojske će pokušati da spasu zapise s digitalnih uređaja pronađenih u moru.
U istrazi o padu hrvatskog vojnog helikoptera u more učestvovaće i američka vojska, a jedan od glavnih zadataka biće da se utvrdi da li su piloti tokom leta koristili mobilne telefone i da li je to imalo uticaja na nesreću.
PPRONAĐENO TELO NESTALOG PILOTA I OLUPINA HELIKOPTERA: Istraga o padu vojne letelice u toku!
Učiteljicu RADU PROTERUJU IZ ŠKOLE u Baru ZBOG TROBOJKE: Izazvala BURU fotografijom iz učionice! (FOTO)
UZNEMIRUJUĆE INFORMACIJE IZ CG: Evo šta se dešava u Beranama pred dolazak Đukanovića!
Prema rečima komandanta Hrvatskog ratnog vazduhoplovstva generala Mihaela Križanca, stručnjaci američke vojske će pokušati da spasu zapise s digitalnih uređaja pronađenih u moru. On kaže da je moguće da je reč o podacima sa mobilnih telefona poginulih pilota, a američki eksperti će pokušati da utvrde da li su ih piloti koristili tokom leta i da li je utiecalo na njihovu sposobnost upravljanja helikopterom.
U hrvatskoj javnosti kruže brojne nezvanične priče o uzroku pada vojnog helikoptera, za sada poznato da posada helikoptera putem radioveze nije prijavljivala nikakve probleme za vreme leta. Piloti drugog helikoptera, koji su leteli 200 metara iznad ovog koji se srušio, istražiteljima su, navodno, rekli da nisu primetili nikakve nepravilnosti u njihovom letu i da se helikopter samo srušio u more.
Piloti su obavljali zahtevan zadatak brišućeg leta iznad morske površine. Koliko god u HRV tvrdili da se radi o rutinskom letu, to baš nije tako, prema Pravilniku o letenju vojnih letelica, helikopteri u brišućem letu lete od 30 do 100 metara iznad tla, a brzina leta je između 100 i 175 kilometara na sat.
Šta kaže pravilnik?
U Priručniku američke vojske za obuku pilota na OH-58D navodi se da taj let karakteriše nedostatak vizualnih signala, što može da izazove prostornu dezorijentaciju. U slučaju letenja iznad mora, piloti se upozoravaju da moraju da budu koncentrisani na moguće prepreke ispred sebe, kao što su bove i lučki objekati.
Danijel Vuković, inženjer vazduhoplovstva i instruktor helikopterskih posada, ukazuje na još jedan važan detalj u obavljanju brišućeg leta iznad mora.
- U letu na malim visinama na helikopter deluje i tzv. efekt tla, koji se manifestuje kroz aerodinamičnu interakciju helikopterskog rotora i tla, prilikom čega dolazi do drugačije slike strujanja vazduha u odnosu na let na većim visinama. Blizina tla pri kojem se ovaj učinak manifestuje definiše se kao vertikalna udaljenost helikoptera od tla u području do otprilike polovine prečnika rotora - kaže Vuković.
Dodaje da se u letu na takvim visinama kao posledica javlja smanjenje vertikalne brzine vazdušne struje pa se pilot, jednostavnije rečeno, u letu helikopterom na maloj visini oseća kao da mu helikopter nalazi lebdi na vazdušnom jastuku. Prema njegovim rečima, efekat tla se javlja u letu iznad ravnih i tvrdih površina, a isti je učinak značajno narušen u letu iznad vodenih površina, pa i šuma i planina. To znači da let helikoptera "kajova" do 5,5 metara visine iznad mora nije nikako isto što i let na istom području visina iznad tvrdog tla.
- Zato treba utvrditi na kojoj je visini leteo, ko je odobrio takvu taktiku upotrebe, da li je sprovedena analiza svih rizika i, što je najvažnije, šta kaže proizvođač o operativnim ograničenjima kada se leti helikopterom tog tipa iznad vodenih, odnosno morskih površina - objašnjava Vuković.
Ispravnost helikoptera
Prema pisanju medija, predmet zanimanja istražitelja biće i tehnička ispravnost helikoptera i tek nakon detaljnog pregleda ostatka helikoptera znaće se da li je bilo kvara. Taj podatak zanima i proizvođača helikoptera, američku kompaniju Bel tekstron, a prema nezvaničnim informacijama, i njeni predstavnici će se uključiti u istragu.
Osim Hrvatske i SAD, u ovom je trenutku oko 100 helikoptera te kompanije nalazi se u vojskama Grčke i Tunisa i ako postoji sistemska greška na letelici ili se pojavio neki drugi kvar, proizvođač to mora da zna i da o tome informiše druge korisnike.
U Ministarstvu odbrane Hrvatske nisu odgovorili na pitanja kojom je brzinom i na kojoj visini leteo helikopter koji je pao. U potrazi za olupinom palog helikoptera i telom jednog pilota Ratna mornarica koristila je i autonomno podvodno vozilo Remus 100.
Za Solanu Ostrog štab terorista?! Poznati srbomrsci podržali otimanje SRPSKIH SVETINJA
"Vukli su njegovo telo po putu" Porodica iznela detalje nesreće u Čanićima u kojoj su POGINULI ROĐACI
TRAGEDIJA! TELO PRONAĐENO NA PUTU: Palio motocikl, pa pao sa zida i poginuo!
CEO SVET SE TRESE: Zemljotres pogodio Albaniju i Crnu Goru!
PRVA NA LITIJI SA IKONOM U RUKAMA! DEVOJČICA BUDI CRNU GORU: Na raspustu je bilo super, išla sam u crkvu!