RAT SRBIJE I BOSNE: Evo kako HRVATSKI ''LAZANSKI'' vidi odnos snaga dve vojske i ishod mogućeg sukoba!
Direktno poređenje, tehnike, ljudstva i opreme na jednom mestu!
Referendum o Danu Republike Srpske, koji je mimo volje Federacije BiH proveden prošle nedelje, podigao je napetost u susednoj državi na zabrinjavajući nivo. Atmosfera je usijana i prietnjama ratnog načelnika sto Armije BiH Sefera Halilovića koji je izjavio da je spreman ratovati u slučaju da se Republika Srpska pokuša odcepiti. Na to je reagovao i ministar spoljnih poslova Ivica Dačić upozorenjem da je i Srbija spremna za rat kako bi branila Republiku Srpsku.
U analizi Jana Ivanjeka možete videti realan odnos snaga na terenu i sve moguće scenarije kada bi se sukob između dve vojske zaista desio!
Helikopteri
OS BiH namenjene su prvenstveno učestvovanju u međunarodnim operacijama te je većina konvencionalnih sposobnosti izgubljena. Avijacija je svedena na jednu brigadu opremljenu transportnim helikopterima Mi-8 i UH-1, te višenamenskim helikopterima Gazela, koji imaju i ograničene borbene mogućnosti, ali je neoperativnost letelica vrlo visoka.
Borbeni avioni, 13 zastarelih jurišnika J-21 Jastreb i sedam jurišnika J-22 Orao, povučeni su iz službe pre desetak godina osnivanjem OS BiH i uskladišteni na banjalučkom aerodromu Mahovljani. Ti avioni su u lošem stanju i nisu godinama leteli, no budući da se čuvaju u hangarima, izgledno je da bi ih se u slučaju sukoba deo mogao osposobiti uz pomoć Srbije, a u takvom scenariju bi ih ponovno koristila srpska strana.
Oklopne snage kojima BiH raspolaže nisu organski deo brigada, već su koncentrirane u tenkovskom bataljonu u Tuzli, kao deo brigade taktičke podrške. Takav ustroj isključuje tenkovski element i onemogućuje njegovo pravovremeno korišćenje u bitci. Situaciju otežava činjenica da su tenkovi generalno u vrlo lošem stanju. Od čak tri tipa u BiH, AMX-30, M-84 i M60, samo su ovi poslednji operativni.
U službi je nominalno 45 tenkova M60A3 TTS, no oni imaju visoke troškove održavanja, što vodi ka vrlo niskoj ukupnoj operativnosti flote i slaboj obuci posada, te je vrlo diskutabilno na koliko se ovih tenkova uopšte može računati.
Tenkovi i oklopni transporteri
M-84AB je pak povučen iz službe BiH pre više godina, a potpunu operativnost nikad nisu postigli ni francuski tenkovi AMX-30 koje su u 90-ima donirali iz Ujedinjenih Arapskih Emirata. Oni su već bili u izuzetno lošem stanju zbog neadekvatnog održavanja, a o minimalnoj korisnosti u OS BiH svedoči da nikada nisu prebojeni iz svoje pustinjske kamuflaže.
Borbena vozila takođe su šarolikog porekla, od jugoslavenskih M-80 i M-60, preko američkih M113 do zanemarivog broja francuskih AMX-10. Od relativno velike količine vozila, operativan je samo manji broj oklopnih transportera M113, što znači da većina vojnika ne može računati na oklopni transport, čime se dodatno umanjuje pokretljivost.
Samo tri lovca
Zbog rascepkanosti i podeljenosti sastavnih postrojenja, nedovoljne obuke, izostanka dovoljne količine operativnog oklopa i manjka brzih manevarskih formacija, jasno je da Federacija nema mogućnosti silom izvršiti ikakav pritisak na Republiku Srpsku. Izbijanje sukoba značilo bi dugotrajni, krvavi i prvenstveno pešački sukob kojim se ne bi postiglo gotovo ništa.
Tvrdnje Srbije o spremnosti za rat su ipak nešto ozibljnije. Vojska Srbije raspolaže s daleko više opreme i ljudstva, a i organizacijski je dobro ustrojena. Njene četiri mehanizovane brigade mogu delovati nezavisno te organski sadrže artiljeriju, PZO i tenkove.
Vojska Srbije na raspolaganju ima i veliki broj artiljerijskih oruđa, vučnih i samovoznih. Pešadijska brigada je većinom motorizovana, što u teoriji Vojsci Srbije daje bolje manevarske sposobnosti i brzinu napredovanja. No njihova borbena vozila M-80 su zastarela i pružaju vrlo nisku zaštitu, no imaju bolju vatrenu moć od M113 koje koriste OS BiH.
Svemu tome podršku može pružati ratno vazduhoplovstvo koje, premda devastirano, još uvijek ima 18 borbenih i školsko-borbenih aviona. Budući da tehnika Vojske Srbije datira još iz doba Jugoslavije, stvarna raspoloživost oklopnih snaga je niska, kao i operativna dostupnost aviona. Vazduhoplovstvo ima samo tri prava lovca, MiG-ove 29, koji su još uvijek operativni.
Ipak, motivacija i moral Vojske Srbije su visoki u poređenju sa OS BiH, a obuka je intenzivnija. Premda ni jedna od dvije države više nema obvezni vojni rok, Vojska Srbije može računati i na značajan rezervni sastav. Srbija svakako ima daleko veću borbenu spremnost od OS BiH, no za sprovođenje napadnih borbenih operacija, premda ograničenih, trebala bi joj duga priprema.