Ako se CUKERBERG kandiduje ZA PREDSEDNIKA, da li će mu Fejsbuk pomoći da dođe do pobede? Ovo je prava istina
Mogućnost političkog angažovanja Zuckeberga otvara mnoga važna pitanja
Osnivač Fejsbuka Mark Cukerberg se ponaša kao neko ko planira da se kandiduje za predsednika SAD. Angažovao je anketare, posetio auto plac u Detroitu i na nekim drugim mestima, i održao veoma ozbiljan govor.
Mark Zukerberg polio Bila Gejtsa sa kofom ledene vode!
U međuvremenu, Fejsbuk je bio pod intenzivnim kritikama zbog svoje uloge kao nosilac dezinformacija na nedavnim izborima. Ove nedelje, Fejsbuk je priznao da je sa ruskih računa kupiljeno za 100.000 dolara političkog oglasnog prostora u 2015. i 2016. godini. Ovo otkriće dolazi samo dva meseca nakon što je ova društvena mreža odbila da otkrije ko plaća reklamiranje na platformi i na koji način se to radi.
Ovo povezivanje događaja pokazuje hitnu potrebu za većom transparentnošću o tome kako se Fejsbuk koristi za izborni uticaj, posebno njenih algoritama i reklamnih karakteristika. Fejsbuk mora biti regulisan kao svaki drugi medij koji emituje program što on i jeste postao. A ako Cukerberg želi da se kandiduje za funkciju, on bi prvi trebalo da vodi odgovor na optužnicu o transparentnosti.
Fejsbuk platforma već ima mogućnost da promeni rezultate izbora ako to tako izabere.
Mark Zukerberg je jutros došao u kancelariju, ono što se nakon toga desilo će vas šokirati!
U međuvremenu, unutrašnje istraživanje Fejsbuka pokazuje da izlaganje korisnika "podsednicima za glasanje" koji uključuju slike ili imena prijatelja, verovatno utiču na glasače da izađu na birališta. Algoritamske smene, koje prioritetno prikazuju ove vrste poruka određenim grupama birača i potiskuju ih od drugih, bi se teoretski mogle koristiti za pomoć određenom kandidatu.
Trenutno, međutim, kandidati ne mogu manipulisati algoritmom - oni imaju pristup samo Fejsbukovim javnim alatima za organizovanje i oglašavanje. Oni mogu da kreiraju stranice za fanove, plaćaju za promociju postova, koriste Fejsbuk oglase za zapošljavanje podržavalaca, regrutuju članove za svoje e-mail liste i postavljaju aplikacije koje podržavaoci mogu koristiti za angažovanje svojih prijatelja.
I dok smene u algoritmima Fejsbuka mogu štetiti organski domet postova na stranicama kandidata, teoretski te promene se dešavaju bez namere da oštete ili podupru određene kandidate.
Algoritam čini Fejsbuk drugačijim od drugih medija - mi nemamo prilagođeni TV izvor ili slušamo različite radio stanice na osnovu onoga što nam se već dopadalo. Ovaj algoritam je dugo bio crna kutija za ljude van kompanije. Sada je vreme da Fejsbuk objasni kako utiče na to što se politički sadržaj širi na mreži.
ARRA: Facebook igra o ljudskim pravima
Oglašavanje je još jedna oblast u kojoj Fejsbuk treba radikalno povećati transparentnost. Iako kandidati moraju otkriti svoju potrošnju u finansijskim izveštajima o kampanji, oni mogu izbeći prijavljivanje tačnih iznosa troškova Fejsbuka tako što će zaposliti firmu za pokretanje oglasa i naplaćivati ih kao deo svoje konsultantske naknade.
Ostali entiteti ne moraju uopšte da otkrivaju svoju potrošnju na Fejsbuku, kao što su poslovni subjekti, organizacije socijalne zaštite ili takozvane grupe "mračnog novca". Osim toga, ništa ne može zaustaviti administratora stranice Fejsbuka da plaćanjem promoviše lažni ili netačni sadržaj - i nije jasno da li će oni uopšte morati da odgovaraju ikome.
Zato Fejsbuk mora proaktivno objaviti podatke o političkoj kampanji: iznos, trošak, sadržaj i ciljanje. Postoji presedan za ovakvu vrstu obelodanjivanja: TV i radio stanice pružaju tzv. Javne pregledne datoteke.
Ova reforma takođe bi rezultirala otkrivanjem potrošnje od strane bilo kojih autokratskih država ili režima u slabim demokratijama koje žele razviti propagandu na Fejsbuku. Fejsbuk bi takođe trebao blokirati korištenje svojih plaćenih funkcija za promovisanje veza s veb stranicama i stranicama koje svesno objavljuju političke dezinformacije.
To bi ograničilo širenje lažnih vesti na ovoj platformi. I dok Fejsbuk tvrdi da je blokirao oglase na lažnim sajtovima za vesti, još nisu preduzeli nikakve korake u cilju da blokiraju ovakve vesti.
Fejsbuk izveštaj o "informacionim operacijama" na izborima 2016. bio je dobar prvi korak u identifikaciji organizovanih napora da se Fejsbuk koristi za uticaj na političko mišljenje. Međutim, njihova analiza je prvenstveno fokusirana na lažne račune i koordinirane napore u cilju povećanja organskog širenja dezinformacije. Fejsbukove funkcije i algoritmi su verovatno mnogo moćniji.
Sa dve milijarde globalnih korisnika, Fejsbuk je usvojen brže od bilo koje tehnologije ili usluge u ljudskoj istoriji, a zbog svoje široke upotrebe, ljudi zaslužuju više informacija o svom uticaju na izborima. Moramo znati ko plaća da stavlja politički sadržaj u naše vesti, i kako sama platforma Fejsbuk određuje ko vidi šta.
To je u najboljem interesu demokratskog društva. A ako ova apelacija na vrlinu nije dovoljno uverljiva, Cukerberg to treba učiniti iz sopstvenog interesa. Sva ta zabrinutost će prerasti u groznicu ako se generalni direktor Fejsbuk na kraju kandiduje za predsednika, s obzirom na jedinstvenu sposobnost platforme da mobiliše glasače za šefa. Umesto da čeka sledeću krizu, Fejsbuk mora sada povećati svoju transparentnost.