Ако се ЦУКЕРБЕРГ кандидује ЗА ПРЕДСЕДНИКА, да ли ће му Фејсбук помоћи да дође до победе? Ово је права истина
Могућност политичког ангажовања Зуцкеберга отвара многа важна питања
Оснивач Фејсбука Марк Цукерберг се понаша као неко ко планира да се кандидује за председника САД. Ангажовао је анкетаре, посетио ауто плац у Детроиту и на неким другим местима, и одржао веома озбиљан говор.
Марк Зукерберг полио Била Гејтса са кофом ледене воде!
У међувремену, Фејсбук је био под интензивним критикама због своје улоге као носилац дезинформација на недавним изборима. Ове недеље, Фејсбук је признао да је са руских рачуна купиљено за 100.000 долара политичког огласног простора у 2015. и 2016. години. Ово откриће долази само два месеца након што је ова друштвена мрежа одбила да открије ко плаћа рекламирање на платформи и на који начин се то ради.
Ово повезивање догађаја показује хитну потребу за већом транспарентношћу о томе како се Фејсбук користи за изборни утицај, посебно њених алгоритама и рекламних карактеристика. Фејсбук мора бити регулисан као сваки други медиј који емитује програм што он и јесте постао. А ако Цукерберг жели да се кандидује за функцију, он би први требало да води одговор на оптужницу о транспарентности.
Фејсбук платформа већ има могућност да промени резултате избора ако то тако изабере.
Марк Зукерберг је јутрос дошао у канцеларију, оно што се након тога десило ће вас шокирати!
У међувремену, унутрашње истраживање Фејсбука показује да излагање корисника "подседницима за гласање" који укључују слике или имена пријатеља, вероватно утичу на гласаче да изађу на биралишта. Алгоритамске смене, које приоритетно приказују ове врсте порука одређеним групама бирача и потискују их од других, би се теоретски могле користити за помоћ одређеном кандидату.
Тренутно, међутим, кандидати не могу манипулисати алгоритмом - они имају приступ само Фејсбуковим јавним алатима за организовање и оглашавање. Они могу да креирају странице за фанове, плаћају за промоцију постова, користе Фејсбук огласе за запошљавање подржавалаца, регрутују чланове за своје e-mail листе и постављају апликације које подржаваоци могу користити за ангажовање својих пријатеља.
И док смене у алгоритмима Фејсбука могу штетити органски домет постова на страницама кандидата, теоретски те промене се дешавају без намере да оштете или подупру одређене кандидате.
Алгоритам чини Фејсбук другачијим од других медија - ми немамо прилагођени ТВ извор или слушамо различите радио станице на основу онога што нам се већ допадало. Овај алгоритам је дуго био црна кутија за људе ван компаније. Сада је време да Фејсбук објасни како утиче на то што се политички садржај шири на мрежи.
ARRA: Facebook игра о људским правима
Оглашавање је још једна област у којој Фејсбук треба радикално повећати транспарентност. Иако кандидати морају открити своју потрошњу у финансијским извештајима о кампањи, они могу избећи пријављивање тачних износа трошкова Фејсбука тако што ће запослити фирму за покретање огласа и наплаћивати их као део своје консултантске накнаде.
Остали ентитети не морају уопште да откривају своју потрошњу на Фејсбуку, као што су пословни субјекти, организације социјалне заштите или такозване групе "мрачног новца". Осим тога, ништа не може зауставити администратора странице Фејсбука да плаћањем промовише лажни или нетачни садржај - и није јасно да ли ће они уопште морати да одговарају икоме.
Зато Фејсбук мора проактивно објавити податке о политичкој кампањи: износ, трошак, садржај и циљање. Постоји преседан за овакву врсту обелодањивања: ТВ и радио станице пружају тзв. Јавне прегледне датотеке.
Ова реформа такође би резултирала откривањем потрошње од стране било којих аутократских држава или режима у слабим демократијама које желе развити пропаганду на Фејсбуку. Фејсбук би такође требао блокирати кориштење својих плаћених функција за промовисање веза с веб страницама и страницама које свесно објављују политичке дезинформације.
То би ограничило ширење лажних вести на овој платформи. И док Фејсбук тврди да је блокирао огласе на лажним сајтовима за вести, још нису предузели никакве кораке у циљу да блокирају овакве вести.
Фејсбук извештај о "информационим операцијама" на изборима 2016. био је добар први корак у идентификацији организованих напора да се Фејсбук користи за утицај на политичко мишљење. Међутим, њихова анализа је првенствено фокусирана на лажне рачуне и координиране напоре у циљу повећања органског ширења дезинформације. Фејсбукове функције и алгоритми су вероватно много моћнији.
Са две милијарде глобалних корисника, Фејсбук је усвојен брже од било које технологије или услуге у људској историји, а због своје широке употребе, људи заслужују више информација о свом утицају на изборима. Морамо знати ко плаћа да ставља политички садржај у наше вести, и како сама платформа Фејсбук одређује ко види шта.
То је у најбољем интересу демократског друштва. А ако ова апелација на врлину није довољно уверљива, Цукерберг то треба учинити из сопственог интереса. Сва та забринутост ће прерасти у грозницу ако се генерални директор Фејсбук на крају кандидује за председника, с обзиром на јединствену способност платформе да мобилише гласаче за шефа. Уместо да чека следећу кризу, Фејсбук мора сада повећати своју транспарентност.