Pre više od sto godina počela je nemilosrdna borba za život, a sada kreće JOŠ DRAMATIČNIJA POTRAGA
Drama traje od 1915. godine
Kad se polarni istraživački brod “Endurans” 21. novembra 1915. zaglavio u ledenom Antarktiku, istraživač Ernest Šeklton i njegova posada započeli su putovanje koje se pretvorilo u jedan od najtežih pokušaja preživljavanja u istoriji.
Pročitajte i:
Brod je potonuo 1915, pritisnut ledom u Vedelskom moru, a Šeklton i njegova posada bili su prisiljeni da napuste brodove, uđu u spasilačke čamce i krenu na neverovatni, herojski put preko Južnog okeana.
Njihova mučna petomesečna borba s ledom otad je postala deo legendi koju su prenosili istraživači i pustolovi više od jednog veka.
Ali, sam brod je nestao bez traga otkako je potonuo i nije pronađen nijedan njegov ostatak.
Sada naučna ekspedicija planira da sledeće godine pokuša da nađe “Endurans”. U ponedeljak je istraživački tim, na čelu sa britanskim stručnjacima, objavio da ide u potragu za olupinom broda, za koju se smatra da počiva na dubini od tri kilometra, ispod ledenog grebena Larsen C u Vedelskom moru.
Ekspedicija, koja će zaploviti na istraživačkom brodu “SA Agulhas II”, imaće na raspolaganju najnaprednije automatske podmornice u svetu da ispita morsko dno.
Istraživači su, međutim, “naoružani” još nečim – informacijama iz dnevnika kapetana Frenka Vorslija, i navigatora koji je zabeležio precizna očitavanja sekstanta dok je brod tonuo.
Prethodno su propala najmanje tri plana da se pronađe olupina “Enduransa”, ukazuje britanski “Telegraf”.
Ako nova ekspedicija uspe da je pronađe sledeće godine, brod će se naći na listi istorijskih spomenika i biće zaštićen međunarodnim zakonima.
Naučnici se nadaju da je Antarktička cirkumpolarna struja (ili Struja zapadnih vetrova) zaštitila brod od crvotočine.
- Ako ekspedicija pronađe olupinu, mi ćemo istražiti, fotografisati, snimiti i dokumentovati njeno stanje – izjavio je vođa tima, profesor Džulijan Daudesvel, direktor Istraživačkog institute Skot Polar na Univerzitetu Kembridž.
Ako su neki morski organizmi kolonizovali olupinu, biolozi će pokušati da dođu do uzorka.
- Nećemo, međutim, ukloniti nijedan objekat sa olupine – istakao je Daudesvel.
Izgrađen u Norveškoj 1912, “Endurans” se smatrao najjačim drvenim brodom ikad napravljenim, sa kobilicom od 215 cm.
Ali, za razliku od nekih drugih brodova iz tog perioda sa zaobljenim dnom, “Endurans” nije bio napravljen da se uzdigne iz leda kad ga ovaj okuje.
To znači da, kad se brod okovao ledom, pritisak je preuzeo trup, koji je istrajao 10 meseci.
Šeklton i 27 članova njegove posade proveli su nedelje na ledu, preživljavajući i nadajući se da će ih brod povesti ka bezbednom.
Na kraju su morali da upotrebe čamce da dođu do ostrva Elefant. Šeklton je sa još petoricom potom isplovio za Južnu Džordžiju kako bi pozvao pomoć. Stigao je dve nedelje kasnije. Tek u avgustu 1916. spaseni su poslednji članovi posade.
Nova ekspedicija planira da pošalje dronove ispred istraživačkog broda, koji će beležiti najbolju rutu kroz led.
Naučnici će, dok tragaju za “Enduransom”, detaljno proučiti ledeni greben Larsen C, koji je podložan atmosferskom zagrevanju i odozgo i odozdo, usled otopljavanja okeana.
Oni su rođaci i u braku su više od 70 godina! To nije jedino čudno u braku kraljevskog para
Larsen C je četvrti najveći ledeni greben na Antarktiku, a u julu 2017. prostirao se na oko 27.360 km kvadratnih.
- Naša ekspedicija će biti prva koja će koristiti autonomno podvodno plovilo – istakao je profesor Daudesvel.
Pre nego što se “Endurans” zaglavio u ledu, Šeklton je išao da pređe Antarktik. Potpukovnik Henri Vorsli, dalji rođak kapetana Frenka Vorslija, umro je 2016. na svega 50 km od postizanja tog cilja.