RUSI GAĐALI BRITANSKI ŠPIJUNSKI AVION IZNAD CRNOG MORA: Isplivali dosad neviđeni detalji - Nekoliko metara nas je delilo od 3. SVETSKOG RATA?!
Incident pokazuje kako jedna greška i pogrešna procena jednog pojedinca mogu izazvati širi sukob
Ruski pilot pokušao je da obori izviđački avion RAF-a nakon što je verovao da ima dozvolu za pucanje, saznaje Bi-Bi-Si. Pilot je ispalio dve rakete, od kojih je prva promašila, a ne pokvarila, kako se tada tvrdilo . Rusija je tvrdila da je incident prošlog septembra izazvan "tehničkim kvarom". Ministarstvo odbrane Velike Britanije (MoD) javno je prihvatilo rusko objašnjenje.
KIM UPUTIO POZIV PUTINU NA KRAJU PRIJEMA: "Narednih 100 godina"
TRAGEDIJA U ITALIJI Eksplozija u vojnoj fabrici odnela živote troje radnika!
Ali sada su tri visoka zapadna odbrambena izvora sa saznanjima o incidentu rekla za Bi-Bi-Si, da ruske komunikacije koje je presreo avion RAF RC-135 Rivet Joint, daju sasvim drugačiji prikaz od zvanične verzije.
Avion RAF-a – sa posadom od do 30 – leteo je nad Crnim morem u međunarodnom vazdušnom prostoru 29. septembra prošle godine kada je naišao na dva ruska borbena aviona SU-27.
Presretnuta komunikacija pokazuje da je jedan od ruskih pilota mislio da je dobio dozvolu da gađa britanski avion, nakon dvosmislene komande ruske zemaljske stanice. Međutim, drugi ruski pilot nije. On je prigovarao i psovao svog vodnika kada je ispalio prvi projektil.
Ministarstvo odbrane neće objaviti detalje tih komunikacija. Odgovarajući na ova nova otkrića, portparol MO je rekao: „Naša namera je uvek bila da zaštitimo bezbednost naših operacija, izbegnemo nepotrebnu eskalaciju i obavestimo javnost i međunarodnu zajednicu.
Šta se zaista dogodilo?
Dok su se dva ruska SU-27 približavala špijunskom avionu RAF-a, dobili su komunikaciju od kontrolora zemaljske stanice.
Jedan zapadni izvor rekao je za Bi-Bi-Si da su reči koje su primili značile „imate metu“.
Ovaj dvosmislen jezik jedan od ruskih pilota protumačio je kao dozvolu za pucanje.
Čini se da je labav jezik pokazao visok stepen neprofesionalizma onih koji su uključeni, rekli su izvori. Nasuprot tome, NATO piloti koriste veoma precizan jezik kada traže i dobijaju dozvolu za vatru.
Ruski pilot je izbacio raketu vazduh-vazduh, koja je uspešno lansirana, ali nije uspela da se uhvati u cilj, rečeno je Bi-Bi-Siju. To je bio promašaj, a ne kvar.
Izvori iz odbrane rekli su Bi-Bi-Siju da je tada izbio svađa između dva ruska pilota.
Pilot drugog SU-27 nije mislio da su dobili dozvolu da pucaju.
Kažu da je opsovao svog druga, zapravo ga pitajući šta misli da radi.
Ipak, prvi pilot je ipak pustio još jednu raketu.
Rečeno nam je da je druga raketa jednostavno pala sa krila - što sugeriše da je oružje ili pokvareno ili da je lansiranje prekinuto.
Desilo se ono što je Ministarstvo odbrane Velike Britanije reklo
Tri nedelje kasnije, vlada Velike Britanije je potvrdila da se incident dogodio - nakon što je objašnjenje ruskog Ministarstva odbrane nazvalo "tehnički kvar".
U izjavi poslanicima 20. oktobra, tadašnji ministar odbrane Ben Volas nazvao je to "potencijalno opasnim angažmanom".
Ali on je prihvatio rusko objašnjenje, rekavši: „Mi ne smatramo da ovaj incident predstavlja namernu eskalaciju od strane Rusa, a naša analiza se slaže da je do njega došlo zbog kvara“.
Desilo se ono što su SAD rekle
Međutim, tajno curenje obaveštajnih podataka otkrilo je da je američka vojska govorila o tome šta se dogodilo oštrije.
U nizu dokumenata, koje je na internetu objavio američki vazduhoplovac Džek Tejsera, isti incident je opisan kao "skoro obaranje".
„Incident je bio daleko ozbiljniji nego što je prvobitno prikazan i mogao je da predstavlja čin rata“, piše Njujork tajms.
Prema rečima dva američka odbrambena zvaničnika, navodi list, ruski pilot je pogrešno protumačio naređenje sa zemlje.
Ruski pilot „koji je zakačio britanski avion, pucao je, ali projektil nije dobro lansiran“.
List je takođe citirao neimenovanog američkog odbrambenog zvaničnika koji je incident opisao "kao stvarno, zaista zastrašujući".
Kao odgovor na procureli izveštaj o "skoro obaranju", Ministarstvo odbrane Velike Britanije je izdalo još jedno saopštenje koje je dodalo više magle nego jasnoće.
Ministarstvo odbrane je tvrdilo da je „značajan deo sadržaja ovih izveštaja [iz dokumenata] neistinit, izmanipulisan ili oboje“.
Zašto tajnost?
Možda postoji nekoliko razloga zašto je Ministarstvo odbrane Velike Britanije oklevalo da da sve detalje.
Prvo, Velika Britanija ne bi želela da objavi obim svog prikupljanja obaveštajnih podataka i detalje presretnutih komunikacija.
Što je još važnije, nijedna strana nije želela eskalaciju – onu koja bi potencijalno mogla da uvuče članicu NATO-a u vojnu konfrontaciju sa Rusijom.
Ali incident još jednom pokazuje kako jedna greška i pogrešna procena jednog pojedinca mogu izazvati širi sukob.
Ministarstvo odbrane je sada za Bi-Bi-Si saopštilo da je „ovaj incident oštar podsetnik na potencijalne posledice Putinove varvarske invazije na Ukrajinu”.
Ovo nije prvi put da je bezobzirni ruski pilot gađao NATO avion u međunarodnom vazdušnom prostoru.
U martu ranije ove godine, ruski avion je oborio američku bespilotnu bespilotnu letelicu, koja je takođe letela iznad Crnog mora.
U tom incidentu ruski pilot je nagrađen medaljom, ali većina stručnjaka se slaže da je to bila sreća, a ne veština ili rasuđivanje.
On naglašava ozbiljna pitanja o disciplini i profesionalizmu ruskog vazduhoplovstva.
Uprkos skorom obaranju, RAF je nastavio da sprovodi nadzorne letove iznad Crnog mora - svedočanstvo hrabrosti posada koje su za dlaku izbegle katastrofu.
Od incidenta, ove nadzorne letove RAF-a pratili su borbeni avioni Tajfun naoružani projektilima vazduh-vazduh.
Velika Britanija je jedini saveznik u NATO-u koji sprovodi misije sa posadom iznad Crnog mora.