РУСИ ГАЂАЛИ БРИТАНСКИ ШПИЈУНСКИ АВИОН ИЗНАД ЦРНОГ МОРА: Испливали досад невиђени детаљи - Неколико метара нас је делило од 3. СВЕТСКОГ РАТА?!
Инцидент показује како једна грешка и погрешна процена једног појединца могу изазвати шири сукоб
Руски пилот покушао је да обори извиђачки авион РАФ-а након што је веровао да има дозволу за пуцање, сазнаје Би-Би-Си. Пилот је испалио две ракете, од којих је прва промашила, а не покварила, како се тада тврдило . Русија је тврдила да је инцидент прошлог септембра изазван "техничким кваром". Министарство одбране Велике Британије (МоД) јавно је прихватило руско објашњење.
КИМ УПУТИО ПОЗИВ ПУТИНУ НА КРАЈУ ПРИЈЕМА: "Наредних 100 година"
ТРАГЕДИЈА У ИТАЛИЈИ Експлозија у војној фабрици однела животе троје радника!
Али сада су три висока западна одбрамбена извора са сазнањима о инциденту рекла за Би-Би-Си, да руске комуникације које је пресрео авион РАФ РЦ-135 Ривет Јоинт, дају сасвим другачији приказ од званичне верзије.
Авион РАФ-а – са посадом од до 30 – летео је над Црним морем у међународном ваздушном простору 29. септембра прошле године када је наишао на два руска борбена авиона СУ-27.
Пресретнута комуникација показује да је један од руских пилота мислио да је добио дозволу да гађа британски авион, након двосмислене команде руске земаљске станице. Међутим, други руски пилот није. Он је приговарао и псовао свог водника када је испалио први пројектил.
Министарство одбране неће објавити детаље тих комуникација. Одговарајући на ова нова открића, портпарол МО је рекао: „Наша намера је увек била да заштитимо безбедност наших операција, избегнемо непотребну ескалацију и обавестимо јавност и међународну заједницу.
Шта се заиста догодило?
Док су се два руска СУ-27 приближавала шпијунском авиону РАФ-а, добили су комуникацију од контролора земаљске станице.
Један западни извор рекао је за Би-Би-Си да су речи које су примили значиле „имате мету“.
Овај двосмислен језик један од руских пилота протумачио је као дозволу за пуцање.
Чини се да је лабав језик показао висок степен непрофесионализма оних који су укључени, рекли су извори. Насупрот томе, НАТО пилоти користе веома прецизан језик када траже и добијају дозволу за ватру.
Руски пилот је избацио ракету ваздух-ваздух, која је успешно лансирана, али није успела да се ухвати у циљ, речено је Би-Би-Сију. То је био промашај, а не квар.
Извори из одбране рекли су Би-Би-Сију да је тада избио свађа између два руска пилота.
Пилот другог СУ-27 није мислио да су добили дозволу да пуцају.
Кажу да је опсовао свог друга, заправо га питајући шта мисли да ради.
Ипак, први пилот је ипак пустио још једну ракету.
Речено нам је да је друга ракета једноставно пала са крила - што сугерише да је оружје или покварено или да је лансирање прекинуто.
Десило се оно што је Министарство одбране Велике Британије рекло
Три недеље касније, влада Велике Британије је потврдила да се инцидент догодио - након што је објашњење руског Министарства одбране назвало "технички квар".
У изјави посланицима 20. октобра, тадашњи министар одбране Бен Волас назвао је то "потенцијално опасним ангажманом".
Али он је прихватио руско објашњење, рекавши: „Ми не сматрамо да овај инцидент представља намерну ескалацију од стране Руса, а наша анализа се слаже да је до њега дошло због квара“.
Десило се оно што су САД рекле
Међутим, тајно цурење обавештајних података открило је да је америчка војска говорила о томе шта се догодило оштрије.
У низу докумената, које је на интернету објавио амерички ваздухопловац Џек Тејсера, исти инцидент је описан као "скоро обарање".
„Инцидент је био далеко озбиљнији него што је првобитно приказан и могао је да представља чин рата“, пише Њујорк тајмс.
Према речима два америчка одбрамбена званичника, наводи лист, руски пилот је погрешно протумачио наређење са земље.
Руски пилот „који је закачио британски авион, пуцао је, али пројектил није добро лансиран“.
Лист је такође цитирао неименованог америчког одбрамбеног званичника који је инцидент описао "као стварно, заиста застрашујући".
Као одговор на процурели извештај о "скоро обарању", Министарство одбране Велике Британије је издало још једно саопштење које је додало више магле него јасноће.
Министарство одбране је тврдило да је „значајан део садржаја ових извештаја [из докумената] неистинит, изманипулисан или обоје“.
Зашто тајност?
Можда постоји неколико разлога зашто је Министарство одбране Велике Британије оклевало да да све детаље.
Прво, Велика Британија не би желела да објави обим свог прикупљања обавештајних података и детаље пресретнутих комуникација.
Што је још важније, ниједна страна није желела ескалацију – ону која би потенцијално могла да увуче чланицу НАТО-а у војну конфронтацију са Русијом.
Али инцидент још једном показује како једна грешка и погрешна процена једног појединца могу изазвати шири сукоб.
Министарство одбране је сада за Би-Би-Си саопштило да је „овај инцидент оштар подсетник на потенцијалне последице Путинове варварске инвазије на Украјину”.
Ово није први пут да је безобзирни руски пилот гађао НАТО авион у међународном ваздушном простору.
У марту раније ове године, руски авион је оборио америчку беспилотну беспилотну летелицу, која је такође летела изнад Црног мора.
У том инциденту руски пилот је награђен медаљом, али већина стручњака се слаже да је то била срећа, а не вештина или расуђивање.
Он наглашава озбиљна питања о дисциплини и професионализму руског ваздухопловства.
Упркос скором обарању, РАФ је наставио да спроводи надзорне летове изнад Црног мора - сведочанство храбрости посада које су за длаку избегле катастрофу.
Од инцидента, ове надзорне летове РАФ-а пратили су борбени авиони Тајфун наоружани пројектилима ваздух-ваздух.
Велика Британија је једини савезник у НАТО-у који спроводи мисије са посадом изнад Црног мора.