ZBOG OVE TRI ZEMLJE TRESE SE EU: Ukrajina besna, prekršili su sva pravila
Uzdrman put ka uspostavljanju liberalne demokratije
Poljska, Mađarska i Slovačka su otvoreno prekršile evropska i svetska pravila trgovine izjavom da će blokirati uvoz žitarica iz Ukrajine, zemlje koja je najznačajniji kandidat za pristupanje EU još od 2004. godine i prvog talasa zemalja bivšeg sovjetskog bloka (gde spadaju i tri pomenute države).
GOTOVO JE! Makron najavio povlačenje francuskih trupa i ambasadora!
"ODVRATNO JE I OPASNO KAKO LAŽE" Zaharova udarila na Ursulu Fon der Lajen - umešana je u najveće korupcionaške skandale
ORBAN SASUO ZAPADU: Mađarska vam je trn u oku! Jednu stvar neće nikako dozvoliti
Ukrajina nije spremna da sedi i ćuti radi očuvanja evropske solidarnosti i odmah je zapretila direktnom odmazdom i pokretanjem postupka protiv te tri države pred Svetskom trgovinskom organizacijom.
S obzirom na strateški imperativ pružanja podrške Kijevu i pompezne predstave koju su u samozadovoljnoj atmosferi napravili evropski političari prošle godine kada su otvorili svoja tržišta za uvoz robe iz Ukrajine posle invazije Rusije, trenutna situacija zaista kvari utisak.
Vredi naglasiti i da bi namerno kršenje zakona delom moglo biti interna predstava za zabrinute domaće poljoprivrednike, posebno imajući u vidu da se ovog meseca održavaju izbori i u Poljskoj i u Slovačkoj.
Ako je o tome reč, sukob bi mogao biti okončan i bez neregularnog trgovinskog rata, pa čak i bez postupka pred STO. Problemi s kojima se ove vlade suočavaju nisu imaginarni, s obzirom na uticaj koji bi mogla imati konkurencija ukrajinskih proizvođača žitarica svetske klase.
Međutim, već je postojao jedan pokušaj da se ovaj problem reši, a on je doveo do dogovora koji je propao. Četiri istočnoevropske članice EU - tri aktuelna neposlušnika plus Bugarska - blokirale su uvoz ukrajinskih žitarica ranije ove godine.
Zbrzan dogovor
Posle kraćih pregovora, EU je u maju postigla konfuzan i zbrzan privremeni dogovor koji je uključivao ograničenja uvoza za ove države (prošireno i na Rumuniju), što je samo po sebi predstavljalo kršenje principa jedinstvenog tržišta. Ta ograničenja su ukinuta nedavno, kada je Ukrajina prihvatila dobrovoljna ograničenja izvoza, ali su Varšava, Budimpešta i Bratislava pogazile taj dogovor na strani EU.
Poljska i mađarska vlada su, naravno, već dugo zabrinjavale Evropsku komisiju i druge članice EU svojim odnosom prema vladavini prava u sopstvenim državama, posebno u pogledu pravičnih izbora i nezavisnog pravosuđa. Njihovi ispadi su uzdrmali tradicionalno uverenje da članstvo u EU neopozivo postavlja zemlje na put prema liberalnoj demokratiji.
Ironija je i u tome što ovi događaji imaju očigledne posledice i po pristupanju same Ukrajine, imajući u vidu slab državni kapacitet i endemsku korupciju koja vlada u ovoj zemlji. Ali čak i za poljsku vladu stranke Pravo i pravda i mađarskog premijera Viktora Orbana, tako otvoreno zanemarivanje obaveza prema jedinstvenom tržištu i spoljnotrgovinskim obavezama EU, uprkos tome što je Brisel popustljivo zaobišao pravila zbog njih, predstavlja dosad najveći iskorak.
EU, uprkos nagloj ekspanziji njenih geopolitičkih ambicija posle ruske invazije, trgovina ostaje jedan od glavnih instrumenata za širenje uticaja u inostranstvu.
Podsetimo i da je kriza u vezi s trgovinskim sporazumom između Ukrajine i EU izazvala Vladimira Putina da izvrši aneksiju Krima 2014. godine.
Unutrašnje slabosti
Iako je otišla dalje i brže u uvođenju trgovinskih i finansijskih sankcija Moskvi nego u bilo kom trenutku u svojoj istoriji, EU je i tu pokazala određene unutrašnje slabosti. Manji broj država članica je sprečio EU da dodatno pooštri pritisak - posebno Grčka, koja se usprotivila novim ograničenjima trgovine s Rusijom da bi pomogla svojim brodovlasnicima.
Da budemo jasni: blokada izvoza žitarica iz Ukrajine neće uticati na ratne napore Kijeva, niti će naterati predsednika Volodimira Zelenskog da s gnušanjem odustane od članstva u EU i okrene se Putinovom zagrljaju. Ali ono što najviše uznemirava je činjenica da najveći izazov kredibilitetu EU u poslednjih nekoliko decenija nije proizveo koherentniji odgovor zasnovan na pravilima.
Veoma je moguće da će dužnosti i privilegije koje prate pridruživanje EU morati da budu preispitane u toku procesa pristupanja Ukrajine, a moguće je da će biti stvorene i nove kategorije članstva.
Za to će biti potrebno mnogo domišljatosti i dobre volje. Tri suseda Ukrajine koji su prekršili dogovor i otvoreno odbacili evropske i međunarodne zakone zarad sopstvene kratkoročne dobiti moraju da znaju da to nije pravi način.