ЗБОГ ОВЕ ТРИ ЗЕМЉЕ ТРЕСЕ СЕ ЕУ: Украјина бесна, прекршили су сва правила
Уздрман пут ка успостављању либералне демократије
Пољска, Мађарска и Словачка су отворено прекршиле европска и светска правила трговине изјавом да ће блокирати увоз житарица из Украјине, земље која је најзначајнији кандидат за приступање ЕУ још од 2004. године и првог таласа земаља бившег совјетског блока (где спадају и три поменуте државе).
ГОТОВО ЈЕ! Макрон најавио повлачење француских трупа и амбасадора!
"ОДВРАТНО ЈЕ И ОПАСНО КАКО ЛАЖЕ" Захарова ударила на Урсулу Фон дер Лајен - умешана је у највеће корупционашке скандале
ОРБАН САСУО ЗАПАДУ: Мађарска вам је трн у оку! Једну ствар неће никако дозволити
Украјина није спремна да седи и ћути ради очувања европске солидарности и одмах је запретила директном одмаздом и покретањем поступка против те три државе пред Светском трговинском организацијом.
С обзиром на стратешки императив пружања подршке Кијеву и помпезне представе коју су у самозадовољној атмосфери направили европски политичари прошле године када су отворили своја тржишта за увоз робе из Украјине после инвазије Русије, тренутна ситуација заиста квари утисак.
Вреди нагласити и да би намерно кршење закона делом могло бити интерна представа за забринуте домаће пољопривреднике, посебно имајући у виду да се овог месеца одржавају избори и у Пољској и у Словачкој.
Ако је о томе реч, сукоб би могао бити окончан и без нерегуларног трговинског рата, па чак и без поступка пред СТО. Проблеми с којима се ове владе суочавају нису имагинарни, с обзиром на утицај који би могла имати конкуренција украјинских произвођача житарица светске класе.
Међутим, већ је постојао један покушај да се овај проблем реши, а он је довео до договора који је пропао. Четири источноевропске чланице ЕУ - три актуелна непослушника плус Бугарска - блокирале су увоз украјинских житарица раније ове године.
Збрзан договор
После краћих преговора, ЕУ је у мају постигла конфузан и збрзан привремени договор који је укључивао ограничења увоза за ове државе (проширено и на Румунију), што је само по себи представљало кршење принципа јединственог тржишта. Та ограничења су укинута недавно, када је Украјина прихватила добровољна ограничења извоза, али су Варшава, Будимпешта и Братислава погазиле тај договор на страни ЕУ.
Пољска и мађарска влада су, наравно, већ дуго забрињавале Европску комисију и друге чланице ЕУ својим односом према владавини права у сопственим државама, посебно у погледу правичних избора и независног правосуђа. Њихови испади су уздрмали традиционално уверење да чланство у ЕУ неопозиво поставља земље на пут према либералној демократији.
Иронија је и у томе што ови догађаји имају очигледне последице и по приступању саме Украјине, имајући у виду слаб државни капацитет и ендемску корупцију која влада у овој земљи. Али чак и за пољску владу странке Право и правда и мађарског премијера Виктора Орбана, тако отворено занемаривање обавеза према јединственом тржишту и спољнотрговинским обавезама ЕУ, упркос томе што је Брисел попустљиво заобишао правила због њих, представља досад највећи искорак.
ЕУ, упркос наглој експанзији њених геополитичких амбиција после руске инвазије, трговина остаје један од главних инструмената за ширење утицаја у иностранству.
Подсетимо и да је криза у вези с трговинским споразумом између Украјине и ЕУ изазвала Владимира Путина да изврши анексију Крима 2014. године.
Унутрашње слабости
Иако је отишла даље и брже у увођењу трговинских и финансијских санкција Москви него у било ком тренутку у својој историји, ЕУ је и ту показала одређене унутрашње слабости. Мањи број држава чланица је спречио ЕУ да додатно пооштри притисак - посебно Грчка, која се успротивила новим ограничењима трговине с Русијом да би помогла својим бродовласницима.
Да будемо јасни: блокада извоза житарица из Украјине неће утицати на ратне напоре Кијева, нити ће натерати председника Володимира Зеленског да с гнушањем одустане од чланства у ЕУ и окрене се Путиновом загрљају. Али оно што највише узнемирава је чињеница да највећи изазов кредибилитету ЕУ у последњих неколико деценија није произвео кохерентнији одговор заснован на правилима.
Веома је могуће да ће дужности и привилегије које прате придруживање ЕУ морати да буду преиспитане у току процеса приступања Украјине, а могуће је да ће бити створене и нове категорије чланства.
За то ће бити потребно много домишљатости и добре воље. Три суседа Украјине који су прекршили договор и отворено одбацили европске и међународне законе зарад сопствене краткорочне добити морају да знају да то није прави начин.