Učiteljica koja stvara bolju budućnost deci: Vesela je stvorila rajski vrt pun ljubavi, rada i tolerancije! (VIDEO)
Oduvek je poznata izreka da je “đačko doba najlepše”, a učiteljica Vesela Mačkić pravi je primer kako školski dani mogu da budu ispunjeni lepim uspomenama i aktivnostima koje će svako dete pamtiti.
Udruženje “Živojin Mišić” već šestu godinu za redom organizuje odabir najboljih edukatora u Srbiji, a upravo tu nagradu dobila je omiljena učiteljica Vesela Mačkić. Da su se đaci pitali, verovatno bi joj uz tu titulu poklonili i koju jabuku ili šargarepu iz bašte koju obrađuju.
Vesela Mačkić nastavnica je koja treba da bude primer i svim ostalim prosvetnim radnicima, jer u vreme kada je sve češće vršnjačko nasilje u školama, kada đacima treba mnogo više pažnje i saveta, kada decu moramo vaspitavati dodatno u školi, ona uspeva da u njima probudi ono najbolje - timski duh i osećaj za druge.
Živi život u kom nema dublova: Dragoslav Bokan zbog ljubavi došao u Novi Sad, a otkriva i za čime još uvek traga! (VIDEO)
Digitalno stvaralaštvo koje obuzima svet: Dušan Jovović svojim multimedijalnim čarolijama stvara novu budućnost umetnosti
Srpsko kulturno nasleđe u sigurnim rukama: Godinu dana digitalizacije u SANU spasilo 160.000 stranica istorije
Nagrada koju je dobila pokrenula je samo još veću želju za iskorakom u kvalitetnije obrazovanje novosadskih osnovaca.
- Udruženje “Živojin Mišić” već šestu godinu za redom organizuje odabir najboljih edukatora u Srbiji, a da biste dospeli na njihovu listu deset najboljih morate se svojim radom istaći i izaći iz okvira standardne nastave. Ova nagrada je zapravo potvrda da način predavanja za koji sam se opredelila je odličan primer dobre prakse i podstrek da budem joj uspešnija i istrajnija u svom daljem radu - kaže učiteljica Vesela Mačkić.
Njena misija započela je pre četiri godine, a sa izazovom koji “iskače” iz okvira standardnih časova” bori se i danas. Puna elana i podrške roditelja ispričala nam je kako je započeo njen put i aktivnosti sa đacima.
-Pre četiri godine u moju učionicu su ušetali prvaci. Koliko je sama škola i školski život novina za njih toliko su i oni za mene predstavljali novi izazov. Da biste na najbolji način nastavu prilagodili učenicima, morate ih najpre posmatrati. Uočavajući njihove navike, način razmišljanja, interesovanja započela sam sa njima projekat “Zdrava užina”. To je bila zapravo mala bašta napravljena na jednom neuređenom delu dvorišta škole. Aktivnost je sprovedena sa roditeljima. Kako male ideje rađaju velike, tako se naša bašta implementovala u sve nastavne predmete i postala projekat za razvoj preduzetničkih kompetencija - navodi Vesela i dodaje:
-Sada imamo veliki plastenik od oko 40 metara kvadratnih, gde sejemo biljke koje posle rasađujemo. Imamo veliku dvorišnu učionicu gde realizujemo veći deo časova. Učenici na praktičan način shvataju povezanost živog i neživog sveta i postaju aktivni učesnici nastavnog procesa i što je najvažnije znaju da primene ono što su naučili. Pored toga deca uređuju, održavaju prostor u kojem treba da borave svakodnevno, pa samim tim taj prostor vole i brinu se da bude uvek lep, što je važna stepenica ka razvijanju ljubavi prema školi - kaže ova izuzetno predana nastavnica.
Svakodnevno radi na tome da deca prihvate zdrave, preduzimljive navike i formiraju ih u što ranijem periodu. Vesela ih uči da ono što dobijaju kao informacije i terijsko znanje primene kroz stvaran život, jer to je recept za uspeh i stvaranje velikih ljudi.
-Većina studija ukazuju da se pozitivne i društveno prihvatljive navike formiraju najbolje kod mlađe dece, pa možda je zato akcenat na uzrastu učenika od 1-4 razreda. Mada od ove godine aktivno sarađujem i sa vrtićem odnosno budućim školarcima. Najvažnije je zapravo da deca pored toga što stiču znanja koja su primenljiva, obuče se da sami posmatrajući usvajaju, zaključuju, istražuju, budu aktivni u procesu učenja a ne samo pasivni primaoci informacija i definicija. Trudim se da kod svojih učenika razvijam socijalne veštine i da prihvate načelo da moraju da rade u životu da bi bili deo tog života i da svako od nas treba da doprinese da bi nam svima bilo bolje. Dakle, prihvataju odgovornost. Odgovornost da svaki dan imaju neke obaveze koje im omogućavaju da napreduju, da budu uspešni, timski se dogovaraju i sarađuju kako bi rešili neki problem. Shodno tome neke od aktivnosti koje moje učenici imaju je da svakodnevno čupkaju korov, zalivaju biljke, otvaraju i zatvaraju plastenik, uče da je važno kompostirati i reciklirati, da su gliste, krtice, jež, ptice naši prijatelji i da je ta povezanost žive i nežive prirode veoma važna - ističe Vesela.
Roditelji bezuslovno podržavaju učiteljicim poduhvat, a deca su i više nego oduševljeno. Iako smo kao društvo možda zaboravili kakvu ulogu učitelji i profesori imaju na našu decu, Vesela je zasigurno svojim “nesvakidašnjim” nastavnim aktivnostima podsetila sve roditelje na činjenicu da je učitelj važna figura u školskim danima.
-Od početka roditelji su uključeni u sve naše aktivnosti. Roditelji su veoma važni saradnici važna karika u lancu zvanim obrazovanje i vaspitanje. Kada su ciljevi u školi i kući usaglašeni vi imate dete koje će biti uspešan čovek. Deca zaista uživaju usvajajući znanja kroz rad i trud koji su pored inteligencije najvažniji elementi za uspeh. Svaki cilj koji su ostvarili samostalno osim što predstavlja uspeh, motivacija je za svaku narednu aktivnost. Pored školskih aktivnosti trudim se da kod svojih učenika razvijem ljubav prema sportu, jer bavljenje sportom ne utiče samo pozitivno na naš organizam već se učimo toleranciji, disciplini, upornosti i da se ne predajemo ni kad je najteže. Našu učionicu posetili su mnogi sportisti i kroz svoje životne priče prikazali značaj rada na sebi - kaže Vesela i nastavlja:
- Od prvog razreda učestvujemo na trkama, idemo na plivanje, klizanje, vozimo bicikle, planinarimo i na taj način deca se suočavaju sa izazovima i samostalno pronalaze način da ih savladaju. Taj osećaj zadovoljstva ne može imati učenik koji “zarobljen” u učionici i okružen udžbenicima - kaže učiteljica Mačkić.
Kako se najlakše uči putem primera, tako i Vesela ima poruku za sve svoje kolege, na koji način da skupe hrabrost i otisnu se van stega, izvan svega što ih sputava da svojim đacima omoguće kvalitetnije vreme u školi. Od projekata ne odustaje, već i svake godine proširuje.
-Svakako je najteže nešto započeti. Međutim, ako volite svoj posao i rešite da budete pokretač dobrih promena, imaćete podršku. Podršku najvažnijih osoba, dece. Oni se rađaju kao radoznala bića željni da svet spoznaju što pre. Najveća nagrada za jednog nastavnika je kad vidite decu koja vole škole, shvataju značaj učenja i znaju da primene ono što su naučili. Svake školske godine mi imamo preko dvadeset aktivnosti, većinu ćemo realizovati i ove školske godine. U toku narednog perioda planirala sam da učestvujem sa učenicima na razvijanju ekološke svesti u našoj zajednici. Koordinator sam tima GunduEKOlići i želja nam je da aktivnosti koje sprovodimo u školi proširimo i na okolinu. Trenutno smo u početnoj fazi, gde učenici iznose svoje predloge i načine realizacije. Započinjemo jedan novi međunarodni projekat i nastavljamo sa preduzetničkim aktivnostima u našoj školskoj bašti - navodi Vesela.
U svojoj učionici svake godine ima i važne goste iz Evrope koji dolaze da uče upravo na njenom primeru, što je dokaz da je Srbija spremna da bude pokretač drugih i postavi visoko lestvicu u oblasti obrazovanja.
-Volela bih da napomenem da već dve godine u svojoj učionici ugostim preko 20 studenata sa Pedagoškog fakulteta u Cirihu i njihove profesore. Cilj njihove posete je upoznavanjem sa obrazovnim sistemom u Srbiji i velika mi je čast što svake godine uspem njihovim budućim profesorima da pokažem neke nove načine usvajanja gradiva kroz eksperimente, igru, projektnu nastavu. To je zapravo pokazatelj da naš obrazovni sistem nije loš, da možemo biti uzor i postavljati standarde u obrazovanju. Za kraj reči čuvenog R. Tagore: Nemojte ograničavati decu samo na ono što ste Vi naučili, jer deca su rođena u drugom vremenu - zaključila je heroina među nastavnicima Vesela Mačkić.