Учитељица која ствара бољу будућност деци: Весела је створила рајски врт пун љубави, рада и толеранције! (ВИДЕО)
Одувек је позната изрека да је “ђачко доба најлепше”, а учитељица Весела Мачкић прави је пример како школски дани могу да буду испуњени лепим успоменама и активностима које ће свако дете памтити.
Удружење “Живојин Мишић” већ шесту годину за редом организује одабир најбољих едукатора у Србији, а управо ту награду добила је омиљена учитељица Весела Мачкић. Да су се ђаци питали, вероватно би јој уз ту титулу поклонили и коју јабуку или шаргарепу из баште коју обрађују.
Весела Мачкић наставница је која треба да буде пример и свим осталим просветним радницима, јер у време када је све чешће вршњачко насиље у школама, када ђацима треба много више пажње и савета, када децу морамо васпитавати додатно у школи, она успева да у њима пробуди оно најбоље - тимски дух и осећај за друге.
Живи живот у ком нема дублова: Драгослав Бокан због љубави дошао у Нови Сад, а открива и за чиме још увек трага! (ВИДЕО)
Дигитално стваралаштво које обузима свет: Душан Јововић својим мултимедијалним чаролијама ствара нову будућност уметности
Српско културно наслеђе у сигурним рукама: Годину дана дигитализације у САНУ спасило 160.000 страница историје
Награда коју је добила покренула је само још већу жељу за искораком у квалитетније образовање новосадских основаца.
- Удружење “Живојин Мишић” већ шесту годину за редом организује одабир најбољих едукатора у Србији, а да бисте доспели на њихову листу десет најбољих морате се својим радом истаћи и изаћи из оквира стандардне наставе. Ова награда је заправо потврда да начин предавања за који сам се определила је одличан пример добре праксе и подстрек да будем јој успешнија и истрајнија у свом даљем раду - каже учитељица Весела Мачкић.
Њена мисија започела је пре четири године, а са изазовом који “искаче” из оквира стандардних часова” бори се и данас. Пуна елана и подршке родитеља испричала нам је како је започео њен пут и активности са ђацима.
-Пре четири године у моју учионицу су ушетали прваци. Колико је сама школа и школски живот новина за њих толико су и они за мене представљали нови изазов. Да бисте на најбољи начин наставу прилагодили ученицима, морате их најпре посматрати. Уочавајући њихове навике, начин размишљања, интересовања започела сам са њима пројекат “Здрава ужина”. То је била заправо мала башта направљена на једном неуређеном делу дворишта школе. Активност је спроведена са родитељима. Како мале идеје рађају велике, тако се наша башта имплементовала у све наставне предмете и постала пројекат за развој предузетничких компетенција - наводи Весела и додаје:
-Сада имамо велики пластеник од око 40 метара квадратних, где сејемо биљке које после расађујемо. Имамо велику дворишну учионицу где реализујемо већи део часова. Ученици на практичан начин схватају повезаност живог и неживог света и постају активни учесници наставног процеса и што је најважније знају да примене оно што су научили. Поред тога деца уређују, одржавају простор у којем треба да бораве свакодневно, па самим тим тај простор воле и брину се да буде увек леп, што је важна степеница ка развијању љубави према школи - каже ова изузетно предана наставница.
Свакодневно ради на томе да деца прихвате здраве, предузимљиве навике и формирају их у што ранијем периоду. Весела их учи да оно што добијају као информације и теријско знање примене кроз стваран живот, јер то је рецепт за успех и стварање великих људи.
-Већина студија указују да се позитивне и друштвено прихватљиве навике формирају најбоље код млађе деце, па можда је зато акценат на узрасту ученика од 1-4 разреда. Мада од ове године активно сарађујем и са вртићем односно будућим школарцима. Најважније је заправо да деца поред тога што стичу знања која су применљива, обуче се да сами посматрајући усвајају, закључују, истражују, буду активни у процесу учења а не само пасивни примаоци информација и дефиниција. Трудим се да код својих ученика развијам социјалне вештине и да прихвате начело да морају да раде у животу да би били део тог живота и да свако од нас треба да допринесе да би нам свима било боље. Дакле, прихватају одговорност. Одговорност да сваки дан имају неке обавезе које им омогућавају да напредују, да буду успешни, тимски се договарају и сарађују како би решили неки проблем. Сходно томе неке од активности које моје ученици имају је да свакодневно чупкају коров, заливају биљке, отварају и затварају пластеник, уче да је важно компостирати и рециклирати, да су глисте, кртице, јеж, птице наши пријатељи и да је та повезаност живе и неживе природе веома важна - истиче Весела.
Родитељи безусловно подржавају учитељицим подухват, а деца су и више него одушевљено. Иако смо као друштво можда заборавили какву улогу учитељи и професори имају на нашу децу, Весела је засигурно својим “несвакидашњим” наставним активностима подсетила све родитеље на чињеницу да је учитељ важна фигура у школским данима.
-Од почетка родитељи су укључени у све наше активности. Родитељи су веома важни сарадници важна карика у ланцу званим образовање и васпитање. Када су циљеви у школи и кући усаглашени ви имате дете које ће бити успешан човек. Деца заиста уживају усвајајући знања кроз рад и труд који су поред интелигенције најважнији елементи за успех. Сваки циљ који су остварили самостално осим што представља успех, мотивација је за сваку наредну активност. Поред школских активности трудим се да код својих ученика развијем љубав према спорту, јер бављење спортом не утиче само позитивно на наш организам већ се учимо толеранцији, дисциплини, упорности и да се не предајемо ни кад је најтеже. Нашу учионицу посетили су многи спортисти и кроз своје животне приче приказали значај рада на себи - каже Весела и наставља:
- Од првог разреда учествујемо на тркама, идемо на пливање, клизање, возимо бицикле, планинаримо и на тај начин деца се суочавају са изазовима и самостално проналазе начин да их савладају. Тај осећај задовољства не може имати ученик који “заробљен” у учионици и окружен уџбеницима - каже учитељица Мачкић.
Како се најлакше учи путем примера, тако и Весела има поруку за све своје колеге, на који начин да скупе храброст и отисну се ван стега, изван свега што их спутава да својим ђацима омогуће квалитетније време у школи. Од пројеката не одустаје, већ и сваке године проширује.
-Свакако је најтеже нешто започети. Међутим, ако волите свој посао и решите да будете покретач добрих промена, имаћете подршку. Подршку најважнијих особа, деце. Они се рађају као радознала бића жељни да свет спознају што пре. Највећа награда за једног наставника је кад видите децу која воле школе, схватају значај учења и знају да примене оно што су научили. Сваке школске године ми имамо преко двадесет активности, већину ћемо реализовати и ове школске године. У току наредног периода планирала сам да учествујем са ученицима на развијању еколошке свести у нашој заједници. Координатор сам тима ГундуЕКОлићи и жеља нам је да активности које спроводимо у школи проширимо и на околину. Тренутно смо у почетној фази, где ученици износе своје предлоге и начине реализације. Започињемо један нови међународни пројекат и настављамо са предузетничким активностима у нашој школској башти - наводи Весела.
У својој учионици сваке године има и важне госте из Европе који долазе да уче управо на њеном примеру, што је доказ да је Србија спремна да буде покретач других и постави високо лествицу у области образовања.
-Волела бих да напоменем да већ две године у својој учионици угостим преко 20 студената са Педагошког факултета у Цириху и њихове професоре. Циљ њихове посете је упознавањем са образовним системом у Србији и велика ми је част што сваке године успем њиховим будућим професорима да покажем неке нове начине усвајања градива кроз експерименте, игру, пројектну наставу. То је заправо показатељ да наш образовни систем није лош, да можемо бити узор и постављати стандарде у образовању. За крај речи чувеног Р. Тагоре: Немојте ограничавати децу само на оно што сте Ви научили, јер деца су рођена у другом времену - закључила је хероина међу наставницима Весела Мачкић.