SA DVA PRSTA UPERILA U TRADICIJU: Šta je Senidah sakrila u novom spotu i zašto cepa KRVAVI ČARŠAV?
Ništa nije slučajno smešteno u pevačicin mini-film...
Balkanska zvezda, Senida Hajdarpašić - Senidah iznenadila je publiku novim spotom za pesmu "Dva prsta". U inovativnom muzičkom projektu, pevačica sa svojim timom tematizovala je neke davno zaboravljene običaje stupanja u bračnu zajednicu na ovim prostorima.
Senidah kroz mini-film, koji prati numeru, ima glavnu ulogu neveste u obredu prelaza, ali kroz čitav tok venčanja i svadbe prolazi sama, bez mladoženje. Pevačica je u novom spotu spojila različite srpske, ali i običaje sandžačkih muslimana.
Nikada NE GOVORI O SVOM POREKLU: Da li ste znali da je Senidah potomak ove ISTORIJSKE LIČNOSTI?
VATRA, DERVIŠI, RUMENE DEVOJČICE... Objavljen novi spot Dina Merlina i Senidah (VIDEO)
VERSKI I NACIONALNI SIMBOLI u spotovima srpske estrade: Pre Milice, ove pevačice su izazvale GNEV JANOSTI
U tekstu ćemo rastumačiti neke od simboličnih detalja koji su zajedno sa tekstom pesme u službi prenošenja snažne poruke o položaju žene kroz prošla, ali i današnja vremena.
Veo
Veo za buduću mladu u svim kulturama ima drugačiju simboliku. U kulturama među kojima je i naša, uz venčanicu je nošenje vela bilo obavezno prilikom crkvenog venčanja, a danas je to stvar izbora. U staro doba veo se koristio za prekrivanje mladinog lica jer su brakovi bili ugovoreni i mladoženja nije mogao da vidi mladino lice sve dok glavni deo ceremonije ne bude završen, kako ne bi odustao od venčanja. Nekada se verovalo da mlade privlače zle duhove, pa je veo imao zaštitnu funkciju. Čuvao ju je od zlih sila, ali i od uroka. Simbolika vela se vremenom menjala, a danas, u moderno doba, mlade nose veo kao modni detalj, najčešće prebačen unazad kako bi izgledale što ženstvenije.
Noć kane
Nekoliko dana pre svadbe porodica buduće neveste, na teritoriji Sandžaka, organizovala je noć kane, na kojoj prisustvuju samo devojke. Budućoj mladi se boje nokti i dlanovi kanom, koja simbolizuje sreću, dok joj je glava prekrivena crvenim duvakom, četkijom (prozirnim crvenim platnom). Pevaju se sevdalinke i pesme koje govore o odlasku mlade iz porodičnog doma. Te pesme, neretko, izazivaju bujicu osećanja i često su propraćene plačom.
Gađanje jabuke
Jedan od najstarijih običaja kada su u pitanju svadbe definitivno je gađanje jabuke. Običaj je da se postavi jabuka na najvišu takčku u dvorištu, granu ili krov kuće, ukoliko nema visokog drveta u dvorištu. Jabuka se gađa kako bi mladoženja dokazao svoje sposobnosti pucanjem iz puške, kako bi mladinima pokazao da je sposoban da čuva i zaštiti svoju ženu i buduću porodicu. Ukoliko ne uspe iz prve da "skine" jabuku, gađa dok je ne pogodi, jer dok mu ne pođe za rukom ne može da pokupi mladu. Nevesta izlazi iz kuće tek kada voćka padne na zemlju.
Jabuka se kao simbol u više navrata koristi tokom radnje spota, a interesantno je da u nju puca Senidah (mlada) i da je u brojnim kadrovima izbodena ekserima.
Čaršav posle prve bračne noći
Spot prikazuje "čaršav nevinosti" koji je u ranijim kulturama bio visoko rasprstranjen kao dokaz čina prve bračne noći i nevinosti žene koja je stupila u zajednicu. U mnogim kulturama nevesta i dalje mora da bude nevina. Nakon prvog intimnog čina sa mladoženjom cela familija se po običaju sakuplja i gleda čaršav na kojem su mladenci prespavali prvu noć. Cilj ovog običaja je "provera nevinosti" udate žene. Sa sećanjem na te običaje, Senidah postavlja znak protiv te staromodne i degradirajuće tradicije i podržava osnaživanje žene.
Sito
Mlada je dobijala od svoje svekrve sito sa žitom i jabukom. Jabuku je bacala sebi iza leđa, to je bio simbol sreće, a sito je morala da baci na krov. Ako se sito zadrži na krovu, to znači da će i mlada ostati u toj kući. Sito je poput jabuke u više kadrova spota, a dekorisano je cvećem, baš kako tradicija nalaže. Senidah ne baca sito, već je ono nepomično stoji ispred njenog lica, i to, ispred kućnog praga.
Prstenovanje
Prstenovanje se smatra za osnovni običaj u stupanju u bračnu zajednicu. Devojka, buduća mlada može dobiti prsten prosidbom, drugi u toku veridbe i još jedan na samoj ceremoniji venčanja, tzv. burmu. Može i ne mora. Stvar je izbora, situacije, stavova porodica. Svakako je dovoljan jedan prsten, burma, da simbolizuje bračni status žene.
Senidah se je i ovde iskoristila priliku da sve 'obrne'. Prstenovanje se odvija između dve žene, te se u spot može učitati, pored propagiranja ženskih sloboda i prava, i podržavanje istopolnih zajednica.
Dva prsta
Premda su mnogi u komentarima na Jutjubu u simbolici dva prsta odmah učitali antisrpski momenat, moramo napomenuti da je u pitanju zlonamarno i trivijalno tumačenje. Iza teksta za numeru stoje Benjamin Krnetić i Senidah, a u ovom slučaju dva prsta se koriste kao merna jednica i to u dva pravca. "Dva prsta od tla" simbolična odvojenost od cilja da žena bude ravnopravna, ali moguće je tumačiti da je reč o stanju ljubavnog zanosa koje zanesenu ženu drži u stanju između imaginacije i realnosti. Takođe, ukoliko uzmemo u razmatranje odsustvo muškarca/mladoženje u mini-filmu, dva prsta mogu reprezentovati mušku inpotentnost, te isticanje žene kao vladara svog užitka.
Posebno se ističe u tradicionalnim kadrovima, scena Senidah na motoru, nakon prikazivanja krvavog čaršava. Pevačica poput moderne Amazonke se simoblično suprotstavlja tradicionalnom postavljanju žene u podređeni položaj.