СА ДВА ПРСТА УПЕРИЛА У ТРАДИЦИЈУ: Шта је Сенидах сакрила у новом споту и зашто цепа КРВАВИ ЧАРШАВ?
Ништа није случајно смештено у певачицин мини-филм...
Балканска звезда, Сенида Хајдарпашић - Сенидах изненадила је публику новим спотом за песму "Два прста". У иновативном музичком пројекту, певачица са својим тимом тематизовала је неке давно заборављене обичаје ступања у брачну заједницу на овим просторима.
Сенидах кроз мини-филм, који прати нумеру, има главну улогу невесте у обреду прелаза, али кроз читав ток венчања и свадбе пролази сама, без младожење. Певачица је у новом споту спојила различите српске, али и обичаје санџачких муслимана.
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/01/05/135552493_238098594358825_8675582190748829894_n.jpg?itok=HT9BPC4B)
Никада НЕ ГОВОРИ О СВОМ ПОРЕКЛУ: Да ли сте знали да је Сенидах потомак ове ИСТОРИЈСКЕ ЛИЧНОСТИ?
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/01/04/naslovna.jpg?itok=rhxfDUjr)
ВАТРА, ДЕРВИШИ, РУМЕНЕ ДЕВОЈЧИЦЕ... Објављен нови спот Дина Мерлина и Сенидах (ВИДЕО)
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/02/10/mic.jpg?itok=d-TXEMgI)
ВЕРСКИ И НАЦИОНАЛНИ СИМБОЛИ у спотовима српске естраде: Пре Милице, ове певачице су изазвале ГНЕВ ЈАНОСТИ
У тексту ћемо растумачити неке од симболичних детаља који су заједно са текстом песме у служби преношења снажне поруке о положају жене кроз прошла, али и данашња времена.
Вео
Вео за будућу младу у свим културама има другачију симболику. У културама међу којима је и наша, уз венчаницу је ношење вела било обавезно приликом црквеног венчања, а данас је то ствар избора. У старо доба вео се користио за прекривање младиног лица јер су бракови били уговорени и младожења није могао да види младино лице све док главни део церемоније не буде завршен, како не би одустао од венчања. Некада се веровало да младе привлаче зле духове, па је вео имао заштитну функцију. Чувао ју је од злих сила, али и од урока. Симболика вела се временом мењала, а данас, у модерно доба, младе носе вео као модни детаљ, најчешће пребачен уназад како би изгледале што женственије.
Ноћ кане
Неколико дана пре свадбе породица будуће невесте, на територији Санџака, организовала је ноћ кане, на којој присуствују само девојке. Будућој млади се боје нокти и дланови каном, која симболизује срећу, док јој је глава прекривена црвеним дуваком, четкијом (прозирним црвеним платном). Певају се севдалинке и песме које говоре о одласку младе из породичног дома. Те песме, неретко, изазивају бујицу осећања и често су пропраћене плачом.
Гађање јабуке
Један од најстаријих обичаја када су у питању свадбе дефинитивно је гађање јабуке. Обичај је да се постави јабука на највишу такчку у дворишту, грану или кров куће, уколико нема високог дрвета у дворишту. Јабука се гађа како би младожења доказао своје способности пуцањем из пушке, како би младинима показао да је способан да чува и заштити своју жену и будућу породицу. Уколико не успе из прве да "скине" јабуку, гађа док је не погоди, јер док му не пође за руком не може да покупи младу. Невеста излази из куће тек када воћка падне на земљу.
Јабука се као симбол у више наврата користи током радње спота, а интересантно је да у њу пуца Сенидах (млада) и да је у бројним кадровима избодена ексерима.
Чаршав после прве брачне ноћи
Спот приказује "чаршав невиности" који је у ранијим културама био високо распрстрањен као доказ чина прве брачне ноћи и невиности жене која је ступила у заједницу. У многим културама невеста и даље мора да буде невина. Након првог интимног чина са младожењом цела фамилија се по обичају сакупља и гледа чаршав на којем су младенци преспавали прву ноћ. Циљ овог обичаја је "провера невиности" удате жене. Са сећањем на те обичаје, Сенидах поставља знак против те старомодне и деградирајуће традиције и подржава оснаживање жене.
Сито
Млада је добијала од своје свекрве сито са житом и јабуком. Јабуку је бацала себи иза леђа, то је био симбол среће, а сито је морала да баци на кров. Ако се сито задржи на крову, то значи да ће и млада остати у тој кући. Сито је попут јабуке у више кадрова спота, а декорисано је цвећем, баш како традиција налаже. Сенидах не баца сито, већ је оно непомично стоји испред њеног лица, и то, испред кућног прага.
Прстеновање
Прстеновање се сматра за основни обичај у ступању у брачну заједницу. Девојка, будућа млада може добити прстен просидбом, други у току веридбе и још један на самој церемонији венчања, тзв. бурму. Може и не мора. Ствар је избора, ситуације, ставова породица. Свакако је довољан један прстен, бурма, да симболизује брачни статус жене.
Сенидах се је и овде искористила прилику да све 'обрне'. Прстеновање се одвија између две жене, те се у спот може учитати, поред пропагирања женских слобода и права, и подржавање истополних заједница.
Два прста
Премда су многи у коментарима на Јутјубу у симболици два прста одмах учитали антисрпски моменат, морамо напоменути да је у питању злонамарно и тривијално тумачење. Иза текста за нумеру стоје Бењамин Крнетић и Сенидах, а у овом случају два прста се користе као мерна једница и то у два правца. "Два прста од тла" симболична одвојеност од циља да жена буде равноправна, али могуће је тумачити да је реч о стању љубавног заноса које занесену жену држи у стању између имагинације и реалности. Такође, уколико узмемо у разматрање одсуство мушкарца/младожење у мини-филму, два прста могу репрезентовати мушку инпотентност, те истицање жене као владара свог ужитка.
Посебно се истиче у традиционалним кадровима, сцена Сенидах на мотору, након приказивања крвавог чаршава. Певачица попут модерне Амазонке се симоблично супротставља традиционалном постављању жене у подређени положај.