Konačno u prodaji AJVAR po receptu pobednika manifestacije "IZAĐI MI NA TEGLU"
Karavan pokreće i edukativni centar za razvoj preduzetništva.
Nacionalno takmičenje u pripremanju ajvara „Izađi mi na teglu“, autentična i konceptualno neobična manifestacija čiji je centralni događaj takmičenje u pripremanju ajvara po tradicionalnim receptima već pet godina uspešno se realizuje širom Srbije.
Kao jedinstvena turističko-privredna manifestacija, sada već visoko pozicionirana na mapi najzanimljivijih manifestacija na Balkanu, pored osnovnog cilja, odnosno potrage za šampionima u pripremanju „srpskog kavijara“, ima za cilj i promociju ajvara kao jednog od najboljih domaćih gastro brendova kao i kontinuirani rad na borbi za podizanje kategorije ajvara kao delikatesnog premium proizvoda sa krajnjim ciljem stvaranja značajno šireg tržišta na kojem će dalje razni proizvođači ajvara i zimnice pronaći svoje mesto.
Jedan od najznačajnijih ciljeva projekta jeste i promocija pobednika karavana kao i pružanje podsticaja učesnicima za pokretanje sopstvene proizvodnje. Zato je uz veliku pomoć značajnih partnera ove godine pokrenuta proizvodnja ajvara po pobedničkom receptu iz sezone 2018, a pod nazivom ekipe “Pucke” iz Brusa koji će se naći u prodaji sredinom septembra u velikim lancima supermarketa.
“Pokretanje proizvodnje po pobedničkom receptu karavana predstavlja veliki uspeh za naš projekat ali i značajan stimulans za razvoj jedne zdrave i uspešne preduzetničke priče pobednika karavana kroz promociju njihovog recepta” – kaže Ljiljana Vukotić, koordinator projekta.
Pod pokroviteljstvom Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, a uz podršku Privredne komore Srbije ove godine pokrenut je i Edukativni centar „Izađi mi na teglu“ kao podsticaj razvoju preduzetništva širom Srbije. Edukacije će se održati u ovoj sezoni u šest gradova: Zaječar, Bela Palanka, Dimitrovgrad, Vladičin Han, Kanjiža i Kuršumlija dok se u narednim godinama planira širenje i uključivanje novih gradova. Edukacije će umnogome doprineti unapređenju znanja i veština polaznika kroz sticanje prvih predznanja o uslovima za pokretanje sopstvene proizvodnje. Realizacija edukativnog centra podrazumeva seriju predavanja koja obuhvataju različite teme kao što su: preduzetništvo i izazovi koje nosi, marketing i prodajne veštine, izvori finansiranja i izrada projekata kao i tehnologija proizvodnje i kontrola kvaliteta.
„Mali proizvođači hrane imaće priliku da se predstave domaćem tržištu kroz program namenjen njihovoj promociji, „Izađi mi na teglu“ gde se proizvođači ajvara takmiče po celoj Srbiji, a gde se PKS uključila kroz jedan vid podrške. To je važno jer ne samo da želimo da postanemo veliki proizvođači ajvara već i da značajan deo te proizvodnje sa uspehom izvezemo.
Istovremeno, imamo i domaće tržište koje je tradicionalno naviklo na te proizvode, koje ih voli i očekuje da ih vidi na rafovima. Naši ljudi, naročito porodični, vole da daju zdrave stvari svojoj deci. „Izađi mi na teglu“ je odlična prilika da proizvodači prvo shvate šta znači ući u ozbiljan trgovački sistem, u maloprodaju. To je jedan složen proces jer je neophodno da pored kvalitetnog proizvoda imaju i dodatnu nadgradnju za njihov dalji plasman.
U ovom slučaju reč o proizvodu koji je napravljen od domaćih namirnica, i koji ne traži posebne temperaturne režime za čuvanje. Ideja je da se najpre prepozna šta je to što imamo od lokalnih sirovina, pa zatim i da te sirovine prerađujemo. Mi stalno imamo tu floskulu o kojoj pričamo, da je potrebno da pripremamo umesto što prodajemo sveže povrće. To nije tako jednostavno kao što zvuči, međutim, postoji način: da se ozbiljno pripremi proizvođač koji zna tehnologiju kakvu je poznavala i njegova baka.
Sa druge strane, unapredili su se ne samo proizvodni procesi već i načini trgovine. Tržište ima svoje zakonitosti koje treba da budu ispunjene. Ipak, kada nekog proizvođača podržava sistem, kao što je PKS, to znači da on definitvno sarađuje sa ozbiljnim akterima koji razumeju kako funkcioniše proces na tržištu i onda mu je daleko lakše da se snađe.
Akcija „Izađi mi na teglu“ predstavlja mesto gde se okupljaju mali proizvođači koji tako osećaju da pripadaju jednom velikom sistemu. I zaista i pripadaju, pošto prodaju sve što iznesu. Drugo, tu steknu permanentne kontakte, upoznaju se sa akterima iz maloprodaje i krenu da polako osvajaju tržište na svoj način. Akcija je organizovana kao svojevrsni karavan po gradovima Srbije sa svrhom da se proizvođači pokažu, prikažu šta su uradili i da motivišu i ostale. Zbog svega navedenog, „Izađi mi na teglu“ je permanentna stvar.
Naši proizvođači su sve više obučeni da nastupaju kao ozbiljne male kompanije. Prisustvo na vrlo zahtevnim tržištima kao što je tržište EU ili Rusije, u prehrambenoj industriji, učinilo nas je sposobnijim. To više nije samo stav „uberem i pošaljem“. Sad je to ozbiljna, prvenstveno kontrola mnogo faktora, kvaliteta namirnica, da znamo odakle je nešto došlo, da je prošlo sve higijensko tehničke mere jer se tako postižu standardi i proizvođači razumeju šta tržište zaista hoće"– izjavio je gospodin Velko Jovanović, sekretar Udruženja za prehrambenu industriju pri Privrednoj komori Srbije.
Pored Privredne komore Srbije, projekat uživa i podršku Ministarstva poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, Centra za upravljanje razvojem iz Novog Sada, Instituta za prehrambene tehnologije iz Novog Sada i Prirodno matematičkog fakulteta u Novom Sadu - katedra za hotelijerstvo departmana za geografiju, turizam i hotelijerstvo kao i brojnih marketing stručnjaka iz renomiranih kompanija čiji se doprinos ogleda u predavačima koje će obezbediti za potrebe Edukativnog centra Izađi mi na teglu.