Da li će se na taksiste gledati kao na profesiju koja je postojala u prošlosti?
Vozače taksija, slažu se mnogi stručnjaci, u budućnosti bi trebalo da zamene - kompjuteri, a to bi se najpre moglo dogoditi u Kini.
Gugl je sa ulaganjima u tehnologiju autonomne vožnje počeo pre više od deset godina, a istraživanje, razvoj i brojni testovi koje sprovode više od jedne decenije rezultirali su prvim taksi-servisom na svetu sa vozilima kojima ne upravljaju ljudi, već kompjuteri.
Nakon promena i reorganizacija u Guglu, za razvoj takvih automobila sada je zadužena kompanija Waymo, a iako su sa razvojem tehnologije najdalje dogurali, čini se da bi ih uskoro na tom tržištu mogle prestići brojne kineske kompanije, piše zimo.dnevnik.hr.
Prema istraživanjima agencije McKinsey, upravo Kina ima potencijal da postane najveće tržište autonomnih vozila.
Najveća primena tehnologije samovozećih automobila trebalo bi da bude upravo u taksijima - tzv. robotaksi vozila bi vremenom trebalo da preuzmu "volane" i zamene vozače taksija.
U budućnosti, misli se na razdoblje od narednih 20 do 30 godina, na vozače taksija gledaćemo kao na posao koji je postojao u prošlosti, smatra izvršni direktor kompanije WeRide, Toni Han.
U razgovoru za CNBC rekao je kako će robotaksiji zameniti ljudski rad jer će vremenom cena hardvera biti sve niža, dok će cena ljudskog rada samo rasti.
Već za 3 do 5 godina autonomna tehnologija bi trebalo da počne da se masovno koristi u taksijima u Kini, dok bio njegova kompanija i njeni robotaksiji trebalo da postanu profitabilni 2025. godine, kaže Han.
Kakva je budućnost pred robotaksijima najbolje govore podaci koje je objavio McKinsey, koji se, doduše, odnose na nešto dalju budućnost.
Prema njima, do 2040. godine 66 posto putničkih kilometara će se prelaziti sa autonomnim vozilima, što bi trebalo da donese zaradu od 1,1 bilion dolara od samih mobilnih servisa i oko 900 milijardi dolara od prodaje autonomnih vozila.
Neke kineske kompanije su na domaćem tržištu takođe pokrenule taksi-servise sa kompjuterima kao vozačima (iako, iz bezbednosnih razloga, na prednjem sedištu i dalje mora sediti vozač za svaki slučaj) pa je tako AutoX iza kojeg stoji Alibaba, počeo sa autonomnim servisom u Šangaju, WeRide je lansirao takav servis u Guangdžou, a na sličnim projektima u Kini rade i DiDi, Baidu i Pony.ai.
Tehnološke i automobilske kompanije imaju veliku podršku i od kineske vlade koja podstiče razvoj tehnologije i izdaje brojne dozvole za testiranja vozila na saobraćajnicama, što će svakako uticati na brži razvoj i brži dolazak autonomnih taksija na puteve.
Osim na tehnologiju i automobile, za uspeh ove industrije od velike će važnosti biti infrastruktura, odnosno izgradnja novih saobraćajnica namenjenih specijalno autonomnim vozilima, kao i adaptacija postojećih puteva, kako bi na njima mogli da se istovremeno voze i klasični automobili i robotaksiji.
Ipak, ono na šta treba voditi računa, upozorio je Han, je da je ta industrija poput maratona i još je dug put pred njom.