Да ли ће се на таксисте гледати као на професију која је постојала у прошлости?
Возаче таксија, слажу се многи стручњаци, у будућности би требало да замене - компјутери, а то би се најпре могло догодити у Кини.
Гугл је са улагањима у технологију аутономне вожње почео пре више од десет година, а истраживање, развој и бројни тестови које спроводе више од једне деценије резултирали су првим такси-сервисом на свету са возилима којима не управљају људи, већ компјутери.
Након промена и реорганизација у Гуглу, за развој таквих аутомобила сада је задужена компанија Waymo, а иако су са развојем технологије најдаље догурали, чини се да би их ускоро на том тржишту могле престићи бројне кинеске компаније, пише зимо.дневник.хр.
Према истраживањима агенције McKinsey, управо Кина има потенцијал да постане највеће тржиште аутономних возила.
Највећа примена технологије самовозећих аутомобила требало би да буде управо у таксијима - тзв. роботакси возила би временом требало да преузму "волане" и замене возаче таксија.
У будућности, мисли се на раздобље од наредних 20 до 30 година, на возаче таксија гледаћемо као на посао који је постојао у прошлости, сматра извршни директор компаније WeRide, Тони Хан.
У разговору за ЦНБЦ рекао је како ће роботаксији заменити људски рад јер ће временом цена хардвера бити све нижа, док ће цена људског рада само расти.
Већ за 3 до 5 година аутономна технологија би требало да почне да се масовно користи у таксијима у Кини, док био његова компанија и њени роботаксији требало да постану профитабилни 2025. године, каже Хан.
Каква је будућност пред роботаксијима најбоље говоре подаци које је објавио McKinsey, који се, додуше, односе на нешто даљу будућност.
Према њима, до 2040. године 66 посто путничких километара ће се прелазити са аутономним возилима, што би требало да донесе зараду од 1,1 билион долара од самих мобилних сервиса и око 900 милијарди долара од продаје аутономних возила.
Неке кинеске компаније су на домаћем тржишту такође покренуле такси-сервисе са компјутерима као возачима (иако, из безбедносних разлога, на предњем седишту и даље мора седити возач за сваки случај) па је тако AutoX иза којег стоји Алибаба, почео са аутономним сервисом у Шангају, WeRide је лансирао такав сервис у Гуангџоу, а на сличним пројектима у Кини раде и ДиДи, Баиду и Pony.ai.
Технолошке и аутомобилске компаније имају велику подршку и од кинеске владе која подстиче развој технологије и издаје бројне дозволе за тестирања возила на саобраћајницама, што ће свакако утицати на бржи развој и бржи долазак аутономних таксија на путеве.
Осим на технологију и аутомобиле, за успех ове индустрије од велике ће важности бити инфраструктура, односно изградња нових саобраћајница намењених специјално аутономним возилима, као и адаптација постојећих путева, како би на њима могли да се истовремено возе и класични аутомобили и роботаксији.
Ипак, оно на шта треба водити рачуна, упозорио је Хан, је да је та индустрија попут маратона и још је дуг пут пред њом.