DA VAM AUTO UVEK RADI PERFEKTNO: Saveti za ODRŽAVANJE automobila za POČETNIKE
Pored kupovine nekretnine, najveće i najznačajnije ulaganje u životima ljudi predstavlja kupovina automobila.
Osim što pri kupovini treba obratiti pažnju da auto bude najpovoljniji shodno vašim potrebama (što ne znači nužno i najjeftiniji), vrlo je bitno i kako da održavanje bude što isplativije na duge staze. Ovo će naravno zavisiti i od marke automobila, toga koliko je auto star, ali i nekih svakodnevnih stvari na koje možete obratiti pažnju da bi vam automobil duže trajao.
VOZAČI POČETNICI: Ovih 5 saveta će vam POMOĆI da vam vožnja bude BEZBEDNIJA, a evo i koji su
TOP 5 NAJBOLJIH AUTOMOBILA ZA POČETNIKE: Sve što treba da ZNATE pre same kupovine vašeg PRVOG "ljubimca"
MRTVI UGLOVI: Evo kako da uz pomoć malog treninga NAJBOLJE UOČITE druga vozila (VIDEO)
Auto uvek vozite u ovlašćeni servis
Uvek je preporučljivo da auto odvezete u servis koji je specijalizovan baš za tog proizvođača: npr. Toyotu vozite u ovlašćen Toyota servis, Opel u Opelov, itd. Ovo je naročito bitno iz dva razloga:
- ako imate elektroniku novije generacije na automobilu, oni će imati prave i legalne softvere za skidanje i obradu tih podataka i
- oni imaju stručno i obučeno osoblje baš za vašu marku automobila.
I iako određeni auto servisi naplaćuju to mnogo jeftinije, na duže staze je isplativije da ovlašćeni serviser odradi šta vam treba jer možete doći u situaciju da nešto samo oni mogu da vam urade, ali da zbog prethodnih popravki, to plaćate mnogo skuplje.
Ne odlažite mali i veliki servis
Svaki servis je bolje odraditi pre nego što kilometar-sat otkuca naznačenu brojku za to, nego da ga odlažete jer je „tu, blizu“, pa nije strašno ako se odgodi za pet ili deset dana. Na svakih 10.000km radi se mali servis, koji podrazumeva zamenu ulja i filtera za ulje, vazduh i gorivo, kao i filter kabine. Na 60.000-80.000km radi se veliki servis, gde se proveravaju najvažnije komponente automobila i po potrebi menjaju.
Redovno pranje čuva vaš auto
Redovno spoljno čišćenje automobila ne treba zanemariti u hladnim zimskim danima. Iako vam deluje kao gnjavaža, ovo je naročito bitno kada se zimi po putevima posipa so za suzbijanje leda, koja nagriza limariju i oštećuje vaš auto. U vrelim letnjim danima nije neophodno toliko često pranje auta, ali je svakako poželjno jer se na čistom autu lakše uočavaju nepravilnosti i ogrebotine. Prilikom čišćenja, ne zaboravite na voskiranje jer vosak stvara tanak zaštitni sloj, te će vam karoserija duže trajati. Ova usluga vam je dostupna i u većini samouslužnih perionica.
Male svakodnevne stvari na koje treba da obratite pažnju
Iako ćete sticanjem rutine verovatno većinu od ovih stvari početi da radite mehanički i da ne obraćate puno pažnje na njih, nije zgoreg spomenuti šta još pri vožnji treba i ne treba da radite, a što može na duže vreme učiniti održavanje automobila isplativim.
Uvek povucite ručnu
Popularna „ručna“ stručno se zove „parking kočnica“. I samo ime već vam govori kada da je upotrebljavate: kad god ste parkirani. Neki ljudi je podižu samo kada su parkirani na kosini, ali ne i na ravnom, što je pogrešno. Osim što česta upotreba ovog sistema sprečava da se on zaledi u hladnim zimskim danima, njime se vrši preraspodela težine automobila, te će vam delovi duže trajati.
Naizmenično silazite sa ivičnjaka
Prilikom penjanja na ivičnjak i silaska sa njega, neophodno je da točkove spuštate naizmenično. Ukoliko je auto nizak, a silazite sa oba prednja točka, možete ga zakačiti od ispod. Zato je preporučljivo da siđete (ili se popnete) naizmenično: prednji levi, pa prednji desni, potom zadnji levi, pa zadnji desni.
Prelazak preko ispupčenja i udubljenja
Kada ugledate prepreku na putu (u vidu rupe ili ležećeg policajca), počnite da kočite. Neposredno pre prelaska preko prepreke pustite kočnicu, da bi točkovi amortizovali udarac i da ne bi došlo do oštećenja trapa.
Vožnja na nizbrdici
Mnogi vozači na nizbrdici izbace automobil iz brzine i puste ga na tzv. ler. Ovo je pogrešno jer usled toga za usporavanje koriste kočnicu što, osim što nije bezbedno, dodatno povećava potrošnju kočionog sistema. Zato je bolje da auto prebacite u nižu brzinu, da bi motor sam kočio, što produžava radni vek vašeg motora.
Slušajte svoj automobil, ali i iskusnije vozače
Vi ste osoba koja ga vozi (skoro) svaki dan i najbolje ga poznajete. Osluškujte šta vam vaš auto govori. Nekada „neki čudan zvuk“ na koji ste obratili pažnju može biti spas od velikih budućih troškova. I naravno, uvek konsultujte starije i iskusnije vozače od sebe, jer i ovo spada u „isplativo održavanje automobila“.