EGR VENTIL: Šta je i čemu služi?
Sve što treba da znate.
Emisija štetnih gasova poreklom iz drumskog saobraćaja ima ogroman uticaj na klimatske promene izazvane efektom staklene bašte, čime se ozbiljno ugrožava zdravlje ljudi i razvoj čitavog društva. Iz tog razloga, velike automobilske kompanije kontinuirano rade na usavršavanju svojih modela, kako bi vozila bila ekološki prihvatljiva. U motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, recirkulacija izduvnih gasova je tehnika smanjenja emisije gasova koja se koristi u benzin i dizel motorima.
MIT ILI ISTINA: Da li DEKARBONIZACIJA pospešuje snagu i ekonomičnost motora?
Pokušao da upali stari Passat, koji je 8 godina stajao na livadi: Pogledajte kako se to završilo (VIDEO)
RENAULT LAGUNA II - da li je ovo NABOLJI PORODIČNI AUTOMOBIL u cenovnom rangu DO 2.000 EVRA? (FOTO+VIDEO)
EGR ventil (eng. Exhaust Gas Recirculation Valve) baš tome i služi. Pozicioniran je sa bočne ili zadnje strane motora, prokačen je na izduvnu granu i povezan je sa usisnim granom. EGR ventil na taj način koristi izduvne gasove, vraća ih nazad u usisnu granu i ubacuje u komoru za sagorevanje.
Zašto to radi?
EGR ventil to radi isključivo da bi smanjio količinu NOx (nitrogen oxides), odnosno da bi pomogao motoru da smanji količinu emisionih gasova.
Kako radi EGR?
EGR ventil ima dve primarne postavke: otvorenu i zatvorenu. Ventil je zatvoren kada se motor pokreće. Tokom praznog hoda i pri malim brzinama potrebna je mala snaga motora, a samim tim i mala količina kiseonika tako da se ventil postepeno otvara. U praznom hodu može biti otvoren i do 90%, međutim kada je potrebno više obrtnog momenta i snage, ventil se zatvara kako bi se osiguralo da što više kiseonika uđe u cilindar.
Kako dolazi do kvara EGR ventila i koji su simptomi?
S obzirom da EGR ventil služi za kontrolu emisije azot-oksida ili azota u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i time je stalno i direkto izložen česticama izduvnih gasova, vremenom se stvaraju naslage čađi. U zavisnosti od količine tih naslaga, one mogu da prouzrokuju da ventil ostane zaglavljen u otvorenom ili zatvorenom položaju, pa više ne može da reguliše protok izduvnih gasova niti da se otvara prema cikličnoj potrebi.
Simptomi kvara i lošeg EGR ventila mogu se grubo podeliti na dve grupe – kada ventil ostane zaglavljen u otvorenom položaju ili zatvorenom položaju.
Kada se javi situacija da je ventil otvoren, simptomi kvara EGR ventila se mogu manifestovati u vidu:
- Grubog praznog hoda
- Treperenja spot lampica
- Paljenja “check engine” lampice
- Povećanja potrošnje goriva
- Gubitka snage motora
- Oštrijeg mirisa goriva kada motor radi
Kada se javi situacija da je ventil zatvoren, tada dolazi do trajne blokade protoka izduvnih gasova, pa se u skladu sa tim EGR ventil simptomi kvara mogu manifestovati u vidu:
- Lupanja koje dopire iz motora pri manjim obrtajima
- Sekundarnog paljenja nakon regularnog, prvog startovanja motora
- Paljenja “check engine” lampice
- Visokih temperatura u komori za sagorevanje, što će dovesti do lošijih rezultata na eko testu
Kako očistiti EGR ventil?
Potrebno je naglasiti da pre nego što započnete čišćenje EGR ventila, obavezno postavite automobil na ravnu površinu i isključite motor. Da biste bili u potpunosti bezbedni, skinite negativnu klemu sa akumulatora.
Iako EGR ventil može da se čisti, nema garancije da će ta intervencija biti uspešna. Zavisi koliko se i kakve čađi nakupilo na njemu, kakve je konstrukcije i slično. U nekim situacijama čišćenje može da pomogne, nekada pomogne na kratko, a ponekad uopšte ne pomaže. Zato je mnogo bolje skinuti EGR ventil i zatim obaviti čišćenje. Međutim, njegovo skidanje može da bude vrlo komplikovano. Zato savetujemo da ovo ipak prepustite profesionalcima.
Poseban problem je to što u nekim slučajevima problem ne pravi samo EGR ventil, pa njegovo čišćenje ili čak stavljanje novog ne donose rešenje. Naime, čađ se nakuplja i u cevima kroz koje prolaze izduvni gasovi, kao i na nekim drugim mestima – ako se sve to ne očisti, čišćenje ili montiranje novog EGR ventila ne rešava problem, naravno u zavisnosti od toga koliko se čađi nakupilo na tim drugim mestima. Generalno, što je savremeniji i sofisticiraniji motor, to su mogućnosti za probleme veće.