ЕГР ВЕНТИЛ: Шта је и чему служи?
Све што треба да знате.
Емисија штетних гасова пореклом из друмског саобраћаја има огроман утицај на климатске промене изазване ефектом стаклене баште, чиме се озбиљно угрожава здравље људи и развој читавог друштва. Из тог разлога, велике аутомобилске компаније континуирано раде на усавршавању својих модела, како би возила била еколошки прихватљива. У моторима са унутрашњим сагоревањем, рециркулација издувних гасова је техника смањења емисије гасова која се користи у бензин и дизел моторима.
МИТ ИЛИ ИСТИНА: Да ли ДЕКАРБОНИЗАЦИЈА поспешује снагу и економичност мотора?
Покушао да упали стари Passat, који је 8 година стајао на ливади: Погледајте како се то завршило (ВИДЕО)
RENAULT ЛАГУНА II - да ли је ово НАБОЉИ ПОРОДИЧНИ АУТОМОБИЛ у ценовном рангу ДО 2.000 ЕВРА? (ФОТО ВИДЕО)
ЕГР вентил (енг. Exhaust Гас Рецирцулатион Валве) баш томе и служи. Позициониран је са бочне или задње стране мотора, прокачен је на издувну грану и повезан је са усисним граном. ЕГР вентил на тај начин користи издувне гасове, враћа их назад у усисну грану и убацује у комору за сагоревање.
Зашто то ради?
ЕГР вентил то ради искључиво да би смањио количину NOx (nitrogen oxides), односно да би помогао мотору да смањи количину емисионих гасова.
Како ради ЕГР?
ЕГР вентил има две примарне поставке: отворену и затворену. Вентил је затворен када се мотор покреће. Током празног хода и при малим брзинама потребна је мала снага мотора, а самим тим и мала количина кисеоника тако да се вентил постепено отвара. У празном ходу може бити отворен и до 90%, међутим када је потребно више обртног момента и снаге, вентил се затвара како би се осигурало да што више кисеоника уђе у цилиндар.
Како долази до квара ЕГР вентила и који су симптоми?
С обзиром да ЕГР вентил служи за контролу емисије азот-оксида или азота у моторима са унутрашњим сагоревањем и тиме је стално и директо изложен честицама издувних гасова, временом се стварају наслаге чађи. У зависности од количине тих наслага, оне могу да проузрокују да вентил остане заглављен у отвореном или затвореном положају, па више не може да регулише проток издувних гасова нити да се отвара према цикличној потреби.
Симптоми квара и лошег ЕГР вентила могу се грубо поделити на две групе – када вентил остане заглављен у отвореном положају или затвореном положају.
Када се јави ситуација да је вентил отворен, симптоми квара ЕГР вентила се могу манифестовати у виду:
- Грубог празног хода
- Треперења спот лампица
- Паљења “check енгине” лампице
- Повећања потрошње горива
- Губитка снаге мотора
- Оштријег мириса горива када мотор ради
Када се јави ситуација да је вентил затворен, тада долази до трајне блокаде протока издувних гасова, па се у складу са тим ЕГР вентил симптоми квара могу манифестовати у виду:
- Лупања које допире из мотора при мањим обртајима
- Секундарног паљења након регуларног, првог стартовања мотора
- Паљења “check енгине” лампице
- Високих температура у комори за сагоревање, што ће довести до лошијих резултата на еко тесту
Како очистити ЕГР вентил?
Потребно је нагласити да пре него што започнете чишћење ЕГР вентила, обавезно поставите аутомобил на равну површину и искључите мотор. Да бисте били у потпуности безбедни, скините негативну клему са акумулатора.
Иако ЕГР вентил може да се чисти, нема гаранције да ће та интервенција бити успешна. Зависи колико се и какве чађи накупило на њему, какве је конструкције и слично. У неким ситуацијама чишћење може да помогне, некада помогне на кратко, а понекад уопште не помаже. Зато је много боље скинути ЕГР вентил и затим обавити чишћење. Међутим, његово скидање може да буде врло компликовано. Зато саветујемо да ово ипак препустите професионалцима.
Посебан проблем је то што у неким случајевима проблем не прави само ЕГР вентил, па његово чишћење или чак стављање новог не доносе решење. Наиме, чађ се накупља и у цевима кроз које пролазе издувни гасови, као и на неким другим местима – ако се све то не очисти, чишћење или монтирање новог ЕГР вентила не решава проблем, наравно у зависности од тога колико се чађи накупило на тим другим местима. Генерално, што је савременији и софистициранији мотор, то су могућности за проблеме веће.