SPREMA SE REVOLUCIJA: Električni automobili će do 2027. biti jeftiniji u proizvodnji od benzinaca i dizelaša!
Neverovatno...
Električna vozila biće jeftinija u proizvodnji od automobila s unutrašnjim sagorevanjem do 2027. zahvaljujući novim proizvodnim tehnikama i nižim troškovima baterija, rekao je Pedro Pacheco, potpredsednik istraživanja u firmi Gartner.
Lepa vest za sve vozače, NIŽE CENE GORIVA: Evo koliko će koštati litar dizela i benzina
Troškovi baterija padaju, ali troškovi proizvodnje padaće brže zbog inovacija poput gigakastinga, u kojem se veliki delovi automobila liju kao jedan komad, umesto da se koriste desetine zavarenih spojeva i sredstava za spajanje. Tesla, koju Pacheco i drugi stručnjaci navode kao predvodnika inovacija u smanjenju troškova montaže, bio je pionir u gigakastingu.
Kako navodi Revija HAK, stopa usvajanja električnih vozila se usporila na brojnim ključnim tržištima, uključujući SAD i Evropu, a stručnjaci kažu da će za proizvođače automobila biti ključno da izbace jeftinije modele. Pacheco je rekao da samo gigakasting može da smanti cenu karoserije u beloj boji za najmanje 20 posto. Druge uštede će doći korišćenjem baterije kao strukturnog elementa, rekao je Pacheco.
Troškovi baterija padaju već godinama, rekao je, ali pad troškova sklapanja je novi faktor koji će dovesti električna vozila u paritet s benzinskim i dizelskim automobilima brže nego što se mislilo, rekao je Pacheco za Automotive News Europe. Novi proizvođači poput BYD-a i Tesle mogu da si priušte smanjenje cena jer su njihovi troškovi proizvodnje dovoljno niski da to učine bez prevelike štete po krajnji rezultat, rekao je Pacheco.
Gartner još uvek predviđa snažan rast prodaje električnih vozila, pri čemu će polovina svih automobila prodarih 2030. biti električni. Ali Pacheco je rekao da tržište ulazi u period preživljavanja najsposobnijih u poređenju s ranijom zlatnom groznicom za proizvođače električnih vozila. Opisao je 2024. kao godinu tranzicije na evropskom tržištu električnih vozila, s kineskim kompanijama poput BYD-a i MG-a koje grade svoje prodajne mreže i linije, dok će stari proizvođači automobila poput Renaulta i Stellantisa lansirati jeftinije modele.
Brojni startapovi za električna vozila su naišli na teškoće u prošloj godini, uključujući Nio, koji i dalje beleži ogromne gubitke, Polestar, čija cena deonice je oštro pala otkako je izašla na berzu i Lucid, koji je smanjio svoju prognozu proizvodnje za 2024. za čak 90 posto. Drugi proizvođači u poteškoćama su Fisker, koji je u pregovorima s Nissanom, i HiPhi, koji je nedavno obustavio rad na šest meseci. Gartner predviđa da će 15 posto firmi u lancu vrednosti električnih vozila koje su osnovane u prošloj deceniji propasti, posebno one koje zavise o kontinuiranom spoljašnjem ulaganju da bi nastavile poslovanje.
– Krećemo se u novu fazu u kojoj električna vozila ne mogu više da se prodaju na bazi podsticaja. Ona moraju da budu sveobuhvatno izuzetan proizvod u poređenju s automobilima s motorima s unutrašnjim sagorevanjem.