ŽELITE DA UŠTEDITE GORIVO? Postoje načini za to, a evo i kako
Danas, kada je gorivo preskupo, svako razmišlja o uštedi! Što više vožnje, to je i više zagađenja, pa čak i ako niste previše ekološki nastrojeni, ovi saveti mogli bi da vam pomognu da zadržite koji dinar u džepu.
U ovom veku, plinski uređaji i ta vrsta tehnologije napredovali su mnogo više nego što možemo da zamislimo. Od venturi sistema koji je imao mnogo nedostataka i problema, došlo se do direktnog i tečnog ubrizgavanja, maksimalnog iskorišćenja energije goriva i uštede preko 100% uz povećanje snage. Uređaji se ugrađuju u komercijalna vozila, putnička i teretna i na sve vrste motora (benzin-dizel). Na kamionima se posebno isplati ugradnja gasa. Po samo jednoj većoj turi može da se desi da se uređaj isplati.
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/05/16/shutterstock_1169000902.jpg?itok=fjO78XA0)
EVO KAKO DA UŠTEDITE NOVAC: Saveti za popravku vašeg automobila za koje ne morate ići kod mehaničara (FOTO+VIDEO)
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/05/15/collage_maker-15-may-2023-10-57-am-8672.jpg?itok=s33nUbxK)
OVO SIGURNO NISTE ZNALI: Žuta traka - da li je baš uvek zabranjena svim vozačima u Beogradu?
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/05/17/shutterstock_369604061.jpg?itok=3stVFclF)
MNOGI NOVI VOZAČI OVO NE ZNAJU: Šta je ABS sistem kočenja i zbog čega je VAŽAN? (FOTO+VIDEO)
Ne vozite u „leru“
Kada stojite u saobraćaju ili krećete ujutru na posao, posebno kada je hladno napolju, držanje motora u leru je traćenje goriva i zapravo nije dobro za sam agregat. Naravno, saveti variraju, u smislu da li je bolje isključiti motor ili ga ostaviti da radi kada vozilo stoji. Neki kažu da ako rad motora u leru traje više od deset sekundi, bolje ga je isključiti pre ponovnog polaska. Drugi kažu da je minut sasvim u redu, a da se nakon toga „baca“ gorivo. Bez obzira da li ste pristalica „kratkog“ ili „dugog“ režima, kada počnete da obraćate pažnju na „ler“, bićete iznenađeni koliko često to radite. Potreba za zagrevanjem motora tako što će se pustiti da radi u mestu neko vreme je jedna od najčešćih zabluda. Moderni motori ne treba da se zagrevaju na taj način, ni kada je napolju hladno. Zapravo, automobil će se zagrejati brže kada se kreće, a pored toga će se zagrejati i ostali pogonski sklopovi i ulje u menjaču, što mnoge pristalice „zagrevanja u mestu“ previđaju.
Ispraznite prtljažnik
Nemojte da se vozite s nepotrebnim teretom u automobilu. Svakih 100 kg opterećenja povećava potrošnju za oko pet odsto. Izbacite iz automobila nepotrebne stvari i olakšajte ga što više možete, jer što je auto teži veća je i potrošnja goriva.
Proverite pritisak u gumama
Ispumpane gume su jedan od najčešće ignorisanih problema koji izazivaju povećanje potrošnje goriva. Gume gube vremenom pritisak (oko 1psi mesečno) i usled pada temperature (oko 1psi na svakih 5 stepeni manje). Ispumpane gume takođe stvaraju i veći otpor (trenje) prilikom kotrljanja, što opterećuje motor i dovodi do većeg sagorevanja goriva da bi vozilo moglo da ide. Zato je potrebno jednom mesečno proveravati pritisak u gumama. Pritisak se proverava dok su gume hladne, jer zagrejana guma, zajedno sa zagrejanim vazduhom, daje lažan pritisak. Pritisak u gumama je različit od vozila do vozila i od namene do namene pa je najbolje konsultovati se sa vulkanizerom ili pročitati u priručniku.
Redovno održavanje vozila
Održavanje motora je od ključnog značaja za uštedu goriva. Ukoliko je automobilu potreban servis, jednostavno podešavanje paljenja, mešavine vazduha i goriva, ubrizgavanja, svećica i slično, može smanjiti potrošnju za oko 4 odsto. Takođe, vodite računa o tome da je ulje promenjeno na vreme, kao i da je preporučene gradacije. Time se može dobiti još 1 ili 2 odsto na manjoj potrošnji. Dok podešavanje može da znači dosta kada je reč o potrošnji, održavanje neće u svakom slučaju uticati na ekonomičnost. Jedan od uobičajenih mitova da će zamena filtera vazduha smanjiti potrošnju. Međutim, to nije tačno, bar ne za automobile proizvedene u poslednjih četrdesetak godina. Naravno, obraćanje pažnje na motor nije jedina stvar koja može doprineti boljoj ekonomičnosti.
„Propuh“
Kada vozite u gradu, otvorite prozore. Na taj način ćete uštedeti malo goriva a i uživaćete u povetarcu. I ovde postoji debata da li je efikasnije uključiti klima uređaj ili otvoriti prozore. Dok radi, AC izvlači energiju iz motora i na taj način povećava potrošnju goriva, dok vožnja s otvorenim prozorima povećava otpor vazduha. Šta je bolje? Mada brzina pri kojoj otpor vazduha ima negativniji uticaj po potrošnju od klima uređaja varira od vozila do vozila, generalno je u gradskoj vožnji bolje osloniti se na otvaranje prozora, dok je AC poželjno uključiti prilikom vožnje na auto-putu.Brzine na otvorenom putu mogu optimizovati potrošnju, ali do određene granice.
Vozite 90
Brza vožnja je „smrt“ za potrošnju. Stići ćete do destinacije brže ukoliko vozite 110 km/h umesto 90 km/h, ali ćete u isto vreme povećati potrošnju goriva za oko 15 odsto. Naravno, 90 km/h je prosek a izračunavanje idealne brzine u cilju ostvarivanja minimalne potrošnje je nešto složenije. Idealna brzina gravitira između 65 i 95 km/h, s tim što sportski orijentisanim automobilima više „prija“ gornja a većim i težim vozilima donja granica spektra.Brza vožnja nije jedini način da se poveća potrošnja goriva, jer ima jedan „srodan ogranak“.
„Manijačka“ vožnja
Kada se menja svetlo na semaforu, popustite malo kočnicu, pustite vozilo da se kreće po inerciji pre nego što ponovo pritisnete papučicu gasa. Nemojte se trkati od semafora do semafora, s naglim ubrzanjima i oštrim kočenjima. Na taj način se „uništava“ gorivo. Umesto toga, hvatajte zamah vozila i koristite optimalne obrtaje kolenastog vratila da biste uštedeli benzin (ili dizel). Nije kočenje samo po sebi radnja koja troši dodatno gorivo. Problem je što se ono koristi za smanjenje distance između vašeg vozila i situacije u kojoj ćete morati da se zaustavite. Umesto držanja stopala na papučici gasa, pustite automobil da se kreće po inerciji do semafora, koristeći kočnice kasnije, kada za to dođe potreba. Kada se upali zeleno svetlo, pustite kočnicu, ali nemojte odmah „nagaziti“. Umesto toga dozvolite automobilu da uspostavi krstareću brzinu a zatim pritisnite papučicu gasa. Reč je o par sekundi, ali ovakav stil vožnje kumultivno može da donese uštedu. Neki vozači ove „mere štednje“ dovode do ekstrema, tako da im uspeva da ostvare potrošnju od samo 2,5 litara goriva na 100 kilometara!
Vozite manje
Naravno, najmanje troši onaj automobil koji se ne kreće. Sve što možete završiti pešice ili „pedaliranjem“, uradite tako. Sem što ćete zadržati novac u novčaniku, učinićete uslugu svom zdravlju i fizičkoj kondiciji.