ЖЕЛИТЕ ДА УШТЕДИТЕ ГОРИВО? Постоје начини за то, а ево и како
Данас, када је гориво прескупо, свако размишља о уштеди! Што више вожње, то је и више загађења, па чак и ако нисте превише еколошки настројени, ови савети могли би да вам помогну да задржите који динар у џепу.
У овом веку, плински уређаји и та врста технологије напредовали су много више него што можемо да замислимо. Од вентури система који је имао много недостатака и проблема, дошло се до директног и течног убризгавања, максималног искоришћења енергије горива и уштеде преко 100% уз повећање снаге. Уређаји се уграђују у комерцијална возила, путничка и теретна и на све врсте мотора (бензин-дизел). На камионима се посебно исплати уградња гаса. По само једној већој тури може да се деси да се уређај исплати.
ЕВО КАКО ДА УШТЕДИТЕ НОВАЦ: Савети за поправку вашег аутомобила за које не морате ићи код механичара (ФОТО ВИДЕО)
ОВО СИГУРНО НИСТЕ ЗНАЛИ: Жута трака - да ли је баш увек забрањена свим возачима у Београду?
МНОГИ НОВИ ВОЗАЧИ ОВО НЕ ЗНАЈУ: Шта је АБС систем кочења и због чега је ВАЖАН? (ФОТО ВИДЕО)
Не возите у „леру“
Када стојите у саобраћају или крећете ујутру на посао, посебно када је хладно напољу, држање мотора у леру је траћење горива и заправо није добро за сам агрегат. Наравно, савети варирају, у смислу да ли је боље искључити мотор или га оставити да ради када возило стоји. Неки кажу да ако рад мотора у леру траје више од десет секунди, боље га је искључити пре поновног поласка. Други кажу да је минут сасвим у реду, а да се након тога „баца“ гориво. Без обзира да ли сте присталица „кратког“ или „дугог“ режима, када почнете да обраћате пажњу на „лер“, бићете изненађени колико често то радите. Потреба за загревањем мотора тако што ће се пустити да ради у месту неко време је једна од најчешћих заблуда. Модерни мотори не треба да се загревају на тај начин, ни када је напољу хладно. Заправо, аутомобил ће се загрејати брже када се креће, а поред тога ће се загрејати и остали погонски склопови и уље у мењачу, што многе присталице „загревања у месту“ превиђају.
Испразните пртљажник
Немојте да се возите с непотребним теретом у аутомобилу. Сваких 100 кг оптерећења повећава потрошњу за око пет одсто. Избаците из аутомобила непотребне ствари и олакшајте га што више можете, јер што је ауто тежи већа је и потрошња горива.
Проверите притисак у гумама
Испумпане гуме су један од најчешће игнорисаних проблема који изазивају повећање потрошње горива. Гуме губе временом притисак (око 1пси месечно) и услед пада температуре (око 1пси на сваких 5 степени мање). Испумпане гуме такође стварају и већи отпор (трење) приликом котрљања, што оптерећује мотор и доводи до већег сагоревања горива да би возило могло да иде. Зато је потребно једном месечно проверавати притисак у гумама. Притисак се проверава док су гуме хладне, јер загрејана гума, заједно са загрејаним ваздухом, даје лажан притисак. Притисак у гумама је различит од возила до возила и од намене до намене па је најбоље консултовати се са вулканизером или прочитати у приручнику.
Редовно одржавање возила
Одржавање мотора је од кључног значаја за уштеду горива. Уколико је аутомобилу потребан сервис, једноставно подешавање паљења, мешавине ваздуха и горива, убризгавања, свећица и слично, може смањити потрошњу за око 4 одсто. Такође, водите рачуна о томе да је уље промењено на време, као и да је препоручене градације. Тиме се може добити још 1 или 2 одсто на мањој потрошњи. Док подешавање може да значи доста када је реч о потрошњи, одржавање неће у сваком случају утицати на економичност. Један од уобичајених митова да ће замена филтера ваздуха смањити потрошњу. Међутим, то није тачно, бар не за аутомобиле произведене у последњих четрдесетак година. Наравно, обраћање пажње на мотор није једина ствар која може допринети бољој економичности.
„Пропух“
Када возите у граду, отворите прозоре. На тај начин ћете уштедети мало горива а и уживаћете у поветарцу. И овде постоји дебата да ли је ефикасније укључити клима уређај или отворити прозоре. Док ради, АЦ извлачи енергију из мотора и на тај начин повећава потрошњу горива, док вожња с отвореним прозорима повећава отпор ваздуха. Шта је боље? Мада брзина при којој отпор ваздуха има негативнији утицај по потрошњу од клима уређаја варира од возила до возила, генерално је у градској вожњи боље ослонити се на отварање прозора, док је АЦ пожељно укључити приликом вожње на ауто-путу.Брзине на отвореном путу могу оптимизовати потрошњу, али до одређене границе.
Возите 90
Брза вожња је „смрт“ за потрошњу. Стићи ћете до дестинације брже уколико возите 110 км/х уместо 90 км/х, али ћете у исто време повећати потрошњу горива за око 15 одсто. Наравно, 90 км/х је просек а израчунавање идеалне брзине у циљу остваривања минималне потрошње је нешто сложеније. Идеална брзина гравитира између 65 и 95 км/х, с тим што спортски оријентисаним аутомобилима више „прија“ горња а већим и тежим возилима доња граница спектра.Брза вожња није једини начин да се повећа потрошња горива, јер има један „сродан огранак“.
„Манијачка“ вожња
Када се мења светло на семафору, попустите мало кочницу, пустите возило да се креће по инерцији пре него што поново притиснете папучицу гаса. Немојте се тркати од семафора до семафора, с наглим убрзањима и оштрим кочењима. На тај начин се „уништава“ гориво. Уместо тога, хватајте замах возила и користите оптималне обртаје коленастог вратила да бисте уштедели бензин (или дизел). Није кочење само по себи радња која троши додатно гориво. Проблем је што се оно користи за смањење дистанце између вашег возила и ситуације у којој ћете морати да се зауставите. Уместо држања стопала на папучици гаса, пустите аутомобил да се креће по инерцији до семафора, користећи кочнице касније, када за то дође потреба. Када се упали зелено светло, пустите кочницу, али немојте одмах „нагазити“. Уместо тога дозволите аутомобилу да успостави крстарећу брзину а затим притисните папучицу гаса. Реч је о пар секунди, али овакав стил вожње кумултивно може да донесе уштеду. Неки возачи ове „мере штедње“ доводе до екстрема, тако да им успева да остваре потрошњу од само 2,5 литара горива на 100 километара!
Возите мање
Наравно, најмање троши онај аутомобил који се не креће. Све што можете завршити пешице или „педалирањем“, урадите тако. Сем што ћете задржати новац у новчанику, учинићете услугу свом здрављу и физичкој кондицији.