Zašto se NAJČEŠĆE PADA na tehničkom pregledu: Evo šta sve treba da znate o kočnicama
Kao i u životu, tako i na automobilima, sve može da ode u neželjenom pravcu ukoliko nemate dobre kočnice.
Kočioni sistem se pokazao kao najveći uzrok neprolaska tehničkog pregleda, ali isto tako i kao najveći problem prilikom popravki.
SPREMA SE REVOLUCIJA: Električni automobili će do 2027. biti jeftiniji u proizvodnji od benzinaca i dizelaša!
OVO SIGURNO NISTE ZNALI: Postoje četiri tajne funkcije sigurnosnog pojasa, evo i koje (VIDEO)
Neko će se zapitati zašto je to tako kad su se kočnice oduvek kontrolisale? Jesu, ali ne na ovakav način i sa ovakvim uređajima. Način kočenja je potpuno drugačiji i sami rezultati su mnogo precizniji.
Rok od tri dana koji je ostavljen za svaku, pa i ovu vrstu popravke, pokazao se kao vrlo kratak zbog gužvi kod majstora i zbog problema oko nabavke rezervnih delova. Ljudi se često pitaju kada im se dostavi spisak neispravnosti da li oni sami treba da znaju šta to sve znači i šta se tačno treba popraviti? Naravno da ne treba, zato su tu kontolori na tehničkim pregledima i majstori koji zajednički treba da dođu do rešenja vašeg kvara.
Bitno je da se zna da ono što se kontroliše jesu minimalni parametri koji su propisani i da ih velika većina vozila ostvaruje, što znači da ih i vaše vozilo mora imati uz adekvatnu popravku, objašnjavaju u Auto-tehnici.
Mnogi kažu i kako nemaju nikakvih problema u saobraćaju, dodajući da auto normalno koči. To je moguće, s tim da je na tehničkom pregledu strogo propisano kako se koči, ti parametri su opšte prihvaćeni u svim zemljama i ne dovode se u pitanje. Između ostalog, kočenje u gradskoj vožnji pri brzini od 40 do 50 kilometara na čas ili lagano kočenje pred semaforom može i da zavara i ne može da predstavlja realno stanje kočionog sistema i njegove ispravnosti u drugačijim okolnostima.
Šta se sve gleda?
Posmatra se koliku silu ostvaruju pojedinačno vaše zadnje i prednje kočnice i da li je ta sila dovoljna da se vozilo zaustavi u određenim situacijama, kontroliše se i sila koja je neophodna da se primeni na vašu papučicu kočnice, i ona ne sme biti prevelika.
Proverava se razlika u kočenju točkova na istoj osovini. Ona ne sme biti veća od 30 odsto i to je vrlo često uzrok kvarova koji se teško otklanjaju. Kočioni sistem je vrlo složen i nisu to samo pakne ili diskovi. Zato je jako bitno da imate svog majstora za automobil i da redovno servisirate i ovaj deo vozila pored zamene ulja. Takođe, kontroliše se i ručna kočnica.
Ukoliko nekoliko godina niste popravljali kočioni sistem, preporuka je da to obavezno uradite pre tehničkog pregleda. I još jedna napomena, od 2023. godine u kontrolu će se dodati i takozvana ovalnost.
Mopedi
Ono što građani treba da znaju jeste to da neće više na svakom tehničkom pregledu moći da izvrše kontrolu mopeda i motocikala, jer je za dobijanje dozvole za kontrolu mopeda i motocikala bilo neophodno kupiti posebnu opremu i dobiti ovlašćenje MUP-a.
Najveća promena kod motocikala je što se i kod njih koristi papučica za kontrolu sile kojom se pritiskaju komande kočnice, što znači da se kočnica više ne može pritiskati bilo kojom silom da bi se dobilo dovoljno jako kočenje.
Osim ove promene, još jedna značajna novina je i merenje brzine, za šta postoje posebni uređaji i oprema. Prema našem zakonu, moped se ne kreće brzinom većom od 45 kilometara na čas.
Šta ovo znači za vlasnike mopeda? Za one čiji se mopedi uklapaju u ovu brzinu, nema problema. Međutim, svi oni čiji mopedi imaju skinute blokade i razvijaju brzinu veću od 45 kilometara na čas, biće u situaciji da na tehničkom pregledu biraju između dve opcije – prva je da im se moped, ukoliko zadovoljava još neke uslove, odmah prebaci u kategoriju motocikala. To, osim skupljih troškova registracije, znači i to da ga ne mogu voziti sa AM kategorijom, nego minimalno moraju da imaju A1 kategoriju.
Druga opcija je da se obrate serviseru i vrate blokade. Međutim, ukoliko su pre toga bili na tehničkom pregledu, za ovu vrstu popravke će morati da urade i atest, jer se to smatra prepravkom, te im sve to može stvoriti dodatni trošak.
– Većina će se složiti sa činjenicom da mopedi jure pored nas brzinom većom nego što se kreću putnička vozila i da ih je teško uočiti. Posebno mladi koji nemaju dovoljno iskustva u saobraćaju, a na mopedu sa malim točkovima i sa brzinom za koju taj moped nije konstruisan, predstavljaju veliku opasnost, najviše sami za sebe. Naša preporuka je da pre odlaska na tehnički pregled vratite blokade na vaše mopede, odnosno proverite i sami najveću brzinu kojom moped ide. Ako je ona veća od 45 kilometara na čas, javite se serviseru – zaključuju sagovornici.