Kako rat u Ukrajini pogađa automobilsku industriju?
Rokovi isporuke biće još duži, opet su problem čipovi?
Teško je razmišljati i pisati o autoindustriji kada u Ukrajini ginu ljudi, a rat izaziva i ogromnu materijalnu štetu. Ali život mora da ide dalje, a s njim i ekonomija.
Dugi rokovi isporuke novih automobila zbog nedostataka čipova bi mogli još da se produže.
Rat u Ukrajini će verovatno pogoršati nedostatak čipova u automobilskoj industriji – Ukrajina je važan snabdevač plina neona potrebnog za proizvodnju čipova (koristi se u laserima koji su ključni za proizvodnju).
S kašnjenjima isporuke to bi trebalo da utiče na proizvodnju novih automobila, a time i na ionako duge rokove isporuke.
Nekoliko proizvođača automobila najavljuje planove za pauziranje proizvodnje, ili njeno prebacivanje nakon ruske invazije na Ukrajinu. Tako je Avtovaz, proizvođač vozila Lada i najveći ruski proizvođač automobila, najavio je da bi u ponedeljak mogao da obustavi neke montažne linije zbog stalne globalne nestašice elektronskih komponenti, izveštava Automotive News.
Kompanija je u vlasništvu Lada Auto Holdinga, u kojem Renault ima kontrolni udeo od 67,61 posto i upravlja s nekoliko fabrika u Rusiji.
Francuski proizvođač automobila navodi da će sledećeg nedelje obustaviti neke operacije u svojim fabrikama za sklapanje automobila u zemlji zbog uskih grla u logistici izazvanih nestašicom delova. Ipak, ni Francuzi ni njihova filijala AvtoVaz, nisu naveli invaziju kao uzrok zastoja u proizvodnji, javlja Reuters.
"Prekidi su pre svega izazvani ustrožim graničnim kontrolama u tranzitnim zemljama i prisilnom potrebom za promenom niza uspostavljenih logističkih ruta", rekla je ruska jedinica kompanije. Iako je Renault među zapadnim firmama najveći proizvođač automobila u Rusiji, nije jedini. Volkswagen je rekao da će zaustaviti proizvodnju na nekoliko dana u dve fabrike zbog kašnjenja u nabavci delova koji su proizvedeni u Ukrajini, piše Jutarnji.hr.
Sukobom u Ukrajini su pogođene i firme povezane s automobilskom industrijom. Tako su iz finskog Nokiana rekli da premeštaju proizvodnju nekih ključnih linija proizvoda iz Rusije i SAD-a kako bi se pripremili za daljnje sankcije nakon invazije.
Proizvođači automobila takođe mogu da budu zabrinuti zbog problema s lancem snabdevanja koji se odnose na metale paladijum, platinu i rodijum, koji se koriste u proizvodnji katalitičkih pretvarača.
Rusija proizvodi oko 38 posto svetskog paladijuma i, iako postoje zalihe van zemlje, pogođene linije sanbdevanja mogu na kraju da utiču na proizvođače automobila.
“Teško je zamisliti globalni automobilski biznis koji nema paladijuma iz Rusije”, rekao je za Reuters Mark Wakefield iz konsultantske firme AlixPartners.
U međuvremenu, Nexta.TV je objavila da su Audi, Jaguar Land Rover, BMW, Mercedes-Benz, Citroen i General Motors obustavili isporuke u Rusiju, ali niko od proizvođača automobila za sada još nije potvrdio izveštaj.