Како рат у Украјини погађа аутомобилску индустрију?
Рокови испоруке биће још дужи, опет су проблем чипови?
Тешко је размишљати и писати о аутоиндустрији када у Украјини гину људи, а рат изазива и огромну материјалну штету. Али живот мора да иде даље, а с њим и економија.
Дуги рокови испоруке нових аутомобила због недостатака чипова би могли још да се продуже.
Рат у Украјини ће вероватно погоршати недостатак чипова у аутомобилској индустрији – Украјина је важан снабдевач плина неона потребног за производњу чипова (користи се у ласерима који су кључни за производњу).
С кашњењима испоруке то би требало да утиче на производњу нових аутомобила, а тиме и на ионако дуге рокове испоруке.
Неколико произвођача аутомобила најављује планове за паузирање производње, или њено пребацивање након руске инвазије на Украјину. Тако је Автоваз, произвођач возила Лада и највећи руски произвођач аутомобила, најавио је да би у понедељак могао да обустави неке монтажне линије због сталне глобалне несташице електронских компоненти, извештава Аутомотиве News.
Компанија је у власништву Лада Ауто Холдинга, у којем Renault има контролни удео од 67,61 посто и управља с неколико фабрика у Русији.
Француски произвођач аутомобила наводи да ће следећег недеље обуставити неке операције у својим фабрикама за склапање аутомобила у земљи због уских грла у логистици изазваних несташицом делова. Ипак, ни Французи ни њихова филијала АвтоВаз, нису навели инвазију као узрок застоја у производњи, јавља Реутерс.
"Прекиди су пре свега изазвани устрожим граничним контролама у транзитним земљама и присилном потребом за променом низа успостављених логистичких рута", рекла је руска јединица компаније. Иако је Renault међу западним фирмама највећи произвођач аутомобила у Русији, није једини. Volkswagen је рекао да ће зауставити производњу на неколико дана у две фабрике због кашњења у набавци делова који су произведени у Украјини, пише Јутарњи.хр.
Сукобом у Украјини су погођене и фирме повезане с аутомобилском индустријом. Тако су из финског Нокиана рекли да премештају производњу неких кључних линија производа из Русије и САД-а како би се припремили за даљње санкције након инвазије.
Произвођачи аутомобила такође могу да буду забринути због проблема с ланцем снабдевања који се односе на метале паладијум, платину и родијум, који се користе у производњи каталитичких претварача.
Русија производи око 38 посто светског паладијума и, иако постоје залихе ван земље, погођене линије санбдевања могу на крају да утичу на произвођаче аутомобила.
“Тешко је замислити глобални аутомобилски бизнис који нема паладијума из Русије”, рекао је за Реутерс Марк Wakefield из консултантске фирме AlixPartners.
У међувремену, Nexta.TV је објавила да су Ауди, Јагуар Ланд Ровер, BMW, Мерцедес-Бенз, Цитроен и Генерал Моторс обуставили испоруке у Русију, али нико од произвођача аутомобила за сада још није потврдио извештај.