Kako se čiste i održavaju kožna sedišta? Uz ove SAVETE neće vam biti problem da kupite automobil sa ovakvim sedištima!
Postoji više načina i mnogo sredstava za čišćenje i održavanje kožnih sedišta. Sajt Polovni automobili objašnjava kako da ih sami očistite i zaštitite od pucanja, gubitka boje i starenja.
Ako su sedišta već oštećena, izgubila boju ili ispucala – to isto može da se sredi i po „uradi sam“ principu i kod profesionalaca, ali sada se bavimo samo čišćenjem i zaštitom kožnih sedišta koja ne zahtevaju popravku. Isto važi i za ozbiljne fleke na kožnim sedištima – to je takođe posebna priča. Neke mogu da se uklone, a neke moraju da se prefarbaju ili mora da se zameni kompletan deo kožne presvlake sedišta...
Redovno održavanje je neopisivo važno
Verovatno ste videli mnogo ispucalih kožnih sedišta u automobilima. To je uglavnom posledica nebrige, a ne starosti automobila ili kvaliteta kože. Naravno da nekvalitetna koža ili neka imitacija prave kože (razne vrste „ekološke kože“ koje mogu drastično da se razlikuju po kvalitetu) može relativno brzo da se uništi koliko god je mazili i pazili, ali opet je bolje da uradite ono što je do vas.
Koža može da se isuši i tada je znatno sklonija pucanju. Stoga treba koristiti sredstva koja joj održavaju elastičnost - isto kao što mi ruke mažemo kremom. Međutim, nemojte da mažete kožna sedišta kremama za ruke.
Koži koja se koristi u automobilima potrebna je krema ili neko drugo sredstvo koje sadrži posebne sastojke za zaštitu. Uz malo truda, vremena i novca kožna sedišta ne bi trebalo da predstavljaju nikakav problem. Najbolji recept je redovno održavanje, pošto tako sebe možete da poštedite dugotrajnog čišćenja kada se sedišta prekomerno zapuste.
Takođe, redovnim održavanjem sprečava se pucanje kože, pa će sedišta duže izgledati kao nova. Za razliku od klasičnih sedišta, kod kožnih ne može da se koristi neki sistem sličan dubinskom pranju koje sa klasičnih uglavnom može da skine sve fleke. Na sreću, dostupna su razna sredstva za čišćenje i redovno održavanje kože. Kvalitetnija sredstva nisu jeftina.
Postoje i sredstva koja istovremeno čiste i štite. Ta njihova karakteristika je sjajna po pitanju uštede vremena i truda, ali ostaje pitanje da li se isplati za čišćenje zaista prljavih kožnih sedišta?
Takva sredstva su verovatno odlično rešenje za vozače koji tretiraju kožna sedišta u svojim automobilima npr. jednom mesečno, ali ukoliko čistite i tretirate kožna sedišta jednom u 6 meseci ili ređe, savetujemo da uzmete posebno sredstvo za čišćenje i posebno za zaštitu kože.
Uobičajena zabluda
Mnogi vozači misle da kožna sedišta treba da se sijaju, što je zabluda. Kožna sedišta ne treba da imaju nikakav sjaj, odnosno treba da budu mat. Upravo taj sjaj predstavlja nakupljene razne masnoće i nečistoće.
Njih treba prvo ukloniti, pa zatim naneti posebno sredstvo koje štiti kožu od svih negativnih uticaja.
Vaditi sedišta ili ne?
Naravno da je mnogo lakše da se sve uradi nakon što se sedišta izvade iz automobila. Međutim, vađenje sedišta neretko može da bude toliko komplikovano i mukotrpno da se jednostavno ne isplati.
U obzir treba uzeti i faktore kao što su: koliko su sedišta prljava, koliko treba raditi na njima, prisustvo razne elektronike...
Čišćenje kožnih sedišta
Izbegavajte korišćenje vode, osim vlažne mikrofiber krpe da biste obrisali i uklonili krupnije nečistoće. Nemojte da koristite suvu krpu – naročito ako je pritiskate, bez obzira da li je reč o mikrofiber ili nekoj drugoj mekoj krpi, kako biste sa sedišta obrisali ili uklonili prašinu, mrvice hrane ili neke druge nečistoće.
Koliko god da je suva krpa meka, ona pravi mikro oštećenja koja neće biti uočljiva odmah, ali nakon češćeg korišćenja mogu da se pojave prvi znaci habanja. Stoga na vreme nabavite neophodna sredstva:
a) mikrofiber krpe – što više, to bolje, naročito ako su sedišta veoma prljava
b) dve meke četke - jedna za suvo čišćenje, odnosno iščektavanje nečistoća iz teško dostupnih mesta, a druga za korišćenje uz sredstvo za čišćenje. Naravno, ukoliko koristite usisivač, onda vam najverovatnije ne treba četka za iščektavanje nečistoća, mada može da bude izuzetno korisna
c) sredstvo za čišćenje kože
d) sredstvo za negu i zaštitu kože nakon čišćenja
Ukoliko koristite usisivač za izvlačenje nečistoća iz teško dostupnih mesta, kao što su spoj sedalnog dela i naslona, raznih preklopa, nabora, spojeva raznih segmenata, šavova i slično – budite pažljivi kako ne biste plastičnim nastavkom na usisivaču izgrebali kožu. Ponekad je neophodno korišćenje i četke i usisivača.
Generalno, čišćenje i održavanje kožnih sedišta trebalo bi da ide ovako:
1) uklonite prašinu i nečistoće iz svih zavučenih mesta (preklopi, nabori…) uz pomoć četke ili usisivača ili „zajednički“
2) nanesite sredstvo za čišćenje na deo sedišta koji čistite
3) očistite, tj. iščetkajte mekom četkom
4) obrišite mikrofiber krpom (ili nekom drugom mekom krpom)
5) pređite na sledeći segment
6) ukoliko su sedišta baš prljava, postupak možete da ponovite
7) nakon čišćenja, nanesite sredstvo za zaštitu kože
Izbegavajte da radite čišćenje sedišta pri visokim temperaturama i generalno nakon što su sedišta i kompletan auto bili direktno izloženi suncu. Problem je u tome što sredstvo za čišćenje pri visokim temperaturama brže isparava, što može da napravi probleme raznih vrsta.
Obavezno pročitajte uputstvo
Pre nego što počnete čišćenje ili nanošenje sredstva za zaštitu kože obavezno pročitajte uputstvo kako biste znali u kojoj količini se nanosi, da li eventualno treba da se ostavi malo da deluje, itd.
Priručna sredstva
Ne savetujemo da ih koristite, ali s obzirom na to da mnogi tvrde da su veoma efikasna, navešćemo i neka sredstva koja nisu konkretno namenjena kožnim sedištima.
Mnogi kažu da koriste sredstva za pranje stakala/prozora, medicinski benzin, FX Protect APC univerzalni čistač, itd. Da, ta sredstva uglavnom izuzetno efikasno skidaju masnoću i nečistoću, ali mogu da budu suviše agresivna za kožu.
Neki kažu da je korišćenje ovakvih sredstava suviše rizično u odnosu na uštedu. Neka od tih sredstava neće izazvati štetu ako se koriste jednom u dve godine, ali ako se češće koriste može doći do raznih negativnih efekata - što odmah, što dugoročno - od diskoloracije na pojedinim mestima, preko skidanja boje sa kože, odnosno zaštitnog površinskog sloja, do pojave mikropukotina ili većih pukotina.
Popravljanje ispucalih ili pocepanih kožnih sedišta
Bez obzira na vrstu ili mesto oštećenja, kožna sedišta mogu u potpunosti da se srede - samo je pitanje koliko ste novca spremni da potrošite.
Sedište nije presvučeno jednim komadom kože, već je tu više segmenata: sedalni deo, naslon, pri čemu i oni mogu da budu napravljeni od više posebnih segmenata, zatim bočne potpore (bokovi ili stranice) na sedalnom delu i bočne potpore na naslonu.
Stoga može da se menja koža samo na pojedinim segmentima koji su oštećeni ili ispucali.
Naravno, ne možete uvek da očekujete da će delovi sedišta koji se presvlače dobiti kožu identičnu fabričkoj, ali to u suštini nije ni važno. Na primer, bočni oslonci u drugoj boji mogu čak da daju sportsku notu enterijeru ili da ga učine atraktivnijim i originalnijim.
Oštećena koža takođe može da se popravlja raznim sredstvima, kao i da se farba, tako da u zavisnosti od oštećenja treba doneti odluku koja intervencija je najisplativija. Međutim, reparacija i farbanje kože je malo komplikovanija tema, pa ćemo o tome pisati u nekom od sledećih tekstova.
Izvor: Polovni automobili; Autor: Dragan Romčević