Како се чисте и одржавају кожна седишта? Уз ове САВЕТЕ неће вам бити проблем да купите аутомобил са оваквим седиштима!
Постоји више начина и много средстава за чишћење и одржавање кожних седишта. Сајт Половни аутомобили објашњава како да их сами очистите и заштитите од пуцања, губитка боје и старења.
Ако су седишта већ оштећена, изгубила боју или испуцала – то исто може да се среди и по „уради сам“ принципу и код професионалаца, али сада се бавимо само чишћењем и заштитом кожних седишта која не захтевају поправку. Исто важи и за озбиљне флеке на кожним седиштима – то је такође посебна прича. Неке могу да се уклоне, а неке морају да се префарбају или мора да се замени комплетан део кожне пресвлаке седишта...
Редовно одржавање је неописиво важно
Вероватно сте видели много испуцалих кожних седишта у аутомобилима. То је углавном последица небриге, а не старости аутомобила или квалитета коже. Наравно да неквалитетна кожа или нека имитација праве коже (разне врсте „еколошке коже“ које могу драстично да се разликују по квалитету) може релативно брзо да се уништи колико год је мазили и пазили, али опет је боље да урадите оно што је до вас.
Кожа може да се исуши и тада је знатно склонија пуцању. Стога треба користити средства која јој одржавају еластичност - исто као што ми руке мажемо кремом. Међутим, немојте да мажете кожна седишта кремама за руке.
Кожи која се користи у аутомобилима потребна је крема или неко друго средство које садржи посебне састојке за заштиту. Уз мало труда, времена и новца кожна седишта не би требало да представљају никакав проблем. Најбољи рецепт је редовно одржавање, пошто тако себе можете да поштедите дуготрајног чишћења када се седишта прекомерно запусте.
Такође, редовним одржавањем спречава се пуцање коже, па ће седишта дуже изгледати као нова. За разлику од класичних седишта, код кожних не може да се користи неки систем сличан дубинском прању које са класичних углавном може да скине све флеке. На срећу, доступна су разна средства за чишћење и редовно одржавање коже. Квалитетнија средства нису јефтина.
Постоје и средства која истовремено чисте и штите. Та њихова карактеристика је сјајна по питању уштеде времена и труда, али остаје питање да ли се исплати за чишћење заиста прљавих кожних седишта?
Таква средства су вероватно одлично решење за возаче који третирају кожна седишта у својим аутомобилима нпр. једном месечно, али уколико чистите и третирате кожна седишта једном у 6 месеци или ређе, саветујемо да узмете посебно средство за чишћење и посебно за заштиту коже.
Уобичајена заблуда
Многи возачи мисле да кожна седишта треба да се сијају, што је заблуда. Кожна седишта не треба да имају никакав сјај, односно треба да буду мат. Управо тај сјај представља накупљене разне масноће и нечистоће.
Њих треба прво уклонити, па затим нанети посебно средство које штити кожу од свих негативних утицаја.
Вадити седишта или не?
Наравно да је много лакше да се све уради након што се седишта изваде из аутомобила. Међутим, вађење седишта неретко може да буде толико компликовано и мукотрпно да се једноставно не исплати.
У обзир треба узети и факторе као што су: колико су седишта прљава, колико треба радити на њима, присуство разне електронике...
Чишћење кожних седишта
Избегавајте коришћење воде, осим влажне микрофибер крпе да бисте обрисали и уклонили крупније нечистоће. Немојте да користите суву крпу – нарочито ако је притискате, без обзира да ли је реч о микрофибер или некој другој мекој крпи, како бисте са седишта обрисали или уклонили прашину, мрвице хране или неке друге нечистоће.
Колико год да је сува крпа мека, она прави микро оштећења која неће бити уочљива одмах, али након чешћег коришћења могу да се појаве први знаци хабања. Стога на време набавите неопходна средства:
а) микрофибер крпе – што више, то боље, нарочито ако су седишта веома прљава
б) две меке четке - једна за суво чишћење, односно ишчектавање нечистоћа из тешко доступних места, а друга за коришћење уз средство за чишћење. Наравно, уколико користите усисивач, онда вам највероватније не треба четка за ишчектавање нечистоћа, мада може да буде изузетно корисна
ц) средство за чишћење коже
д) средство за негу и заштиту коже након чишћења
Уколико користите усисивач за извлачење нечистоћа из тешко доступних места, као што су спој седалног дела и наслона, разних преклопа, набора, спојева разних сегмената, шавова и слично – будите пажљиви како не бисте пластичним наставком на усисивачу изгребали кожу. Понекад је неопходно коришћење и четке и усисивача.
Генерално, чишћење и одржавање кожних седишта требало би да иде овако:
1) уклоните прашину и нечистоће из свих завучених места (преклопи, набори…) уз помоћ четке или усисивача или „заједнички“
2) нанесите средство за чишћење на део седишта који чистите
3) очистите, тј. ишчеткајте меком четком
4) обришите микрофибер крпом (или неком другом меком крпом)
5) пређите на следећи сегмент
6) уколико су седишта баш прљава, поступак можете да поновите
7) након чишћења, нанесите средство за заштиту коже
Избегавајте да радите чишћење седишта при високим температурама и генерално након што су седишта и комплетан ауто били директно изложени сунцу. Проблем је у томе што средство за чишћење при високим температурама брже испарава, што може да направи проблеме разних врста.
Обавезно прочитајте упутство
Пре него што почнете чишћење или наношење средства за заштиту коже обавезно прочитајте упутство како бисте знали у којој количини се наноси, да ли евентуално треба да се остави мало да делује, итд.
Приручна средства
Не саветујемо да их користите, али с обзиром на то да многи тврде да су веома ефикасна, навешћемо и нека средства која нису конкретно намењена кожним седиштима.
Многи кажу да користе средства за прање стакала/прозора, медицински бензин, FX Протецт АПЦ универзални чистач, итд. Да, та средства углавном изузетно ефикасно скидају масноћу и нечистоћу, али могу да буду сувише агресивна за кожу.
Неки кажу да је коришћење оваквих средстава сувише ризично у односу на уштеду. Нека од тих средстава неће изазвати штету ако се користе једном у две године, али ако се чешће користе може доћи до разних негативних ефеката - што одмах, што дугорочно - од дисколорације на појединим местима, преко скидања боје са коже, односно заштитног површинског слоја, до појаве микропукотина или већих пукотина.
Поправљање испуцалих или поцепаних кожних седишта
Без обзира на врсту или место оштећења, кожна седишта могу у потпуности да се среде - само је питање колико сте новца спремни да потрошите.
Седиште није пресвучено једним комадом коже, већ је ту више сегмената: седални део, наслон, при чему и они могу да буду направљени од више посебних сегмената, затим бочне потпоре (бокови или странице) на седалном делу и бочне потпоре на наслону.
Стога може да се мења кожа само на појединим сегментима који су оштећени или испуцали.
Наравно, не можете увек да очекујете да ће делови седишта који се пресвлаче добити кожу идентичну фабричкој, али то у суштини није ни важно. На пример, бочни ослонци у другој боји могу чак да дају спортску ноту ентеријеру или да га учине атрактивнијим и оригиналнијим.
Оштећена кожа такође може да се поправља разним средствима, као и да се фарба, тако да у зависности од оштећења треба донети одлуку која интервенција је најисплативија. Међутим, репарација и фарбање коже је мало компликованија тема, па ћемо о томе писати у неком од следећих текстова.
Извор: Половни аутомобили; Аутор: Драган Ромчевић