Kako se snalazite u vožnji po pljusku?
Zbog kiše se stvara velika količina vode na kolovozu i dolazi do pojave akvaplaninga koji može da bude izuzetno opasan.
Direktor agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić kaže za RTS da je najopasniji period za vožnju kada posle suvog i toplog vremena padnu kiše.
Ona napominje da se sledeće nedelje očekuju još veće gužve na putevima, ali i savetuje vozačima da uvek izbegavaju da voze noću.
Gostujući u Dnevniku RTS-a, Pešić je rekao da kada su ovakve situacije, kada počnu kiše, važno je da pratimo informativne emisije i stanje na putevima na sajtu AMSS-a.
"Kada su u pitanju vremenski uslovi, uvek posle toplog vremena, kad dođu prve kiše, to je najopasniji period. Kada se pojave ovakve jake kiše, vidljivost je smanjena i uvek je savet da zaustavimo vozilo i sačekamo da veliki pljusak prođe. Važno je da te prve kapljice vode sa prašinom stvaraju kuglice na podlozi, što utiče na stabilnost vozla", kazao je Pešić.
Zbog pojave kiše javlja se, dodaje, velika količina vode na kolovozu, odnosno dolazi do pojave akvaplaninga.
"Između pneumatika i podloge nema trenja. To trenje zavisi i od toga kakvi su nam pneumatici. Zakon kaže da je dovoljno 1,6 milimetara, ali oni neće odvesti veću količinu vode. Druga stvar je kakvom se brzinom krećemo. Najveći problem je zadržavanje vode na kolovozu i na kraju pojava kolotraga, gde se zadržava voda i kada naiđu vozači, pneumatici ne mogu svu tu vodu da odnesu i javlja se 'fil' između pneumatika i podloge", naveo je Pešić.
Tek se očekuju gužve na putevima
Prema njegovim rečima, gužvi n anašim putevima posebno će biti sledeće nedelje.
"Turisti koji su oko 1. jula prošli se sada vraćaju, a imamo nove turiste koji danas i sledeće nedelje dolaze. Veliki broj vozila je na putevima i tek će biti sledeće nedelje. Prema podacima Granične policije 2019. godine od 1. do 15. jula je prošlo milion i 300 hiljada vozila, prošle oko 750.000, a ove godine je prošlo za 45 dana oko milion i 100 hiljada vozila. Ako gledamo nezgode, 2019. je poginulo 17 osoba za prvih šest meseci na auto-putu, prošle godine 12, a ove godine 15", ističe Pešić.
Uvek savetuje vozačima da biraju one putne pravce koji im odgovaraju.
"Statistika nam govori da su najbezbedniji auto-putevi, tu imamo i najveću bezbednost, ali sa druge strane tu su i najveće brzine", dodaje Pešić.
Uvek treba, napominje, izbegavati noćne uslove vožnje.
"Statistike nam govore da se najveći broj nezgoda dešava od 12 do 6 ujutru. Događaju se na delovima puteva koji su monotoni. U takvim nezgodama ili je vozač, ili su putnici spavali. Savet je da se krene ujutru na put, kada smo odmorni i važno je praviti pauzu na svakih dva sata u trajanju od po 15-ak minuta i da uzimamo što više tečnosti", napominje Pešić.
Koji su najčešći uzroci nezgoda
Vrućine su, navodi, isto opasne i one dovode do pada koncentracije. Uzimanje lekova je veoma opasno i na svakoj kutiji leka postoje simboli - prazan, obojen trougao, i paragraf.
"Savet vozačima je da pogledaju kutiju leka i da ako postoji neki od ovih simbola nikako da ih ne koriste pre putovanja", izjavio je Pešić.
Jul je mesec sa najviše saobraćajnih nezgoda, a Pešić navodi da su dva najčešća razloga za to tokom letnjih meseci - umor i brzina.
"Na autu-putu je uvedeno merenje prosečne brzine i one su prilično smirene. I oni koji prekoračuju brzinu, tu je efikasan rad policije sa presretačima. Umor nam je veliki problem. Važne su pauze, da krenemo naspavani. Na svim odmorištima se nalaze policijske patrole. Pojačano prisustvo policije garantuje sigurnost svim onima koji odmaraju na tim mestima", zaključio je Pešić.