Kojim markama automobila najbrže PADA vrednost
Čim novi automobil izađe iz salona, odmah gubi dobar procenat maloprodajne cene. Dok vrednost vozila nastavlja da se smanjuje tokom vremena, nekim brendovima ona ipak brže pada nego drugim.
Da bi utvrdio kojim markama automobila najviše pada vrednost, CarVertical je analizirao više od 72 miliona podataka između 2019. i 2022. godine u SAD, Evropi i Australiji.
Ovo su glavni zaključci:
Porše najbolje drži vrednost
Porše (-64,4%), Jeep (-84,4%) i MINI (-85,5%) su 3 brenda kojima najmanje pada vrednost, dakle oni zadržavaju najveću vrednost kad se najniža tržišna cena polovnog automobila oduzme od početne cene.
Tako će, na primer, Porše , u proseku, nakon 25 godina izgubiti 64,4% svoje vrednosti, dok će Lexus u istom periodu izgubiti čak 89,9% svoje vrednosti.
"Klasičniji" brendovi, kao što su Hyundai i Toyota, takođe se pojavljuju među vozilima sa visokom preostalom vrednošću.
Ta vozila su pristupačnija i obično imaju niže troškove održavanja, što povećava njihovu poželjnost među kupcima polovnih automobila.
Dok neki premijum brendovi kao što su Jaguar, Land Rover i Lexus imaju tendenciju da im manje pada vrednost, to nije uvek slučaj.
Mnogi premijum brendovi automobila gube procentualno više vrednosti u odnosu na svoje jeftinije konkurente
Kao što grafikon pokazuje, brendovi automobila kojima najviše pada vrednost tokom godina su Chrysler, Audi i Seat.
Na primer, maksimalni pad vrednosti novog Chryslera će na kraju biti -96,8% (u proseku za 25 godina), što ga čini brendom koji gubi većinu svoje vrednosti na tržištu.
U stvari, otprilike polovina brendova na lošijem kraju ove tabele pada vrednosti automobila su premijum klase. Iako potrošači vole Infiniti, BMW i Volvo, njihova vrednost se vremenom značajno smanjuje.
Poređenja radi, automobili marke Toyota dostižu najnižu vrednost sa 19 godina, dok je kod BMW-a to 21. godina. Ipak, vozila marke Toyota gube oko 88,7% vrednosti, dok kod BMW-a taj procenat iznosi 93,8%. Koji faktori uzrokuju te razlike?
"BMW i drugi brendovi luksuznih automobila obično imaju funkcije i tehnološka poboljšanja koja kupci polovnjaka ne cene. Ako možete da priuštite novi BMW, Mercedes-Benz ili Land Rover, verovatno želite sav luksuz i inovacije koje možete da dobijete. Osoba koja traži polovan automobil daje prednost ceni i troškovima održavanja u odnosu na sve nepotrebne funkcije. Zato je polovna Toyota za mnoge kupce privlačnija od BMW-a", objašnjavaju u kompaniji CarVertical.
Vlasnici Audija (-96,2%), Seata (-95,8%) i Škode (-95%) takođe će se suočiti sa velikim gubitkom vrednosti svog automobila nakon 25 godina.
Polovni automobili dostižu najnižu vrednost u različitim fazama
Prema istom istraživačima, prosečna starost vozila kojima je najviše pala vrednost je 20–23 godine. Međutim, različiti brendovi automobila dostižu najnižu vrednost u različitim fazama.
Porsche i MINI najmanje koštaju kad napune 15 godina. Kad dostignu to godište, vrednost ponovo počinje da im raste. Dobro očuvani modeli mogu biti vredna investicija.
Isuzu, Suzuki, Kia i Dacia su na suprotnoj strani spektra – dostižu cenovno "dno" tek sa 30 godina.
Ako se neki model smatra raritetom, vrednost tog automobila može značajno da raste tokom vremena. Devedesetih, BMW je napravio samo 891 primerak modela M5 E34 Touring. Njih 20 je imalo posebno ime – Elekta – i pravljeni su za italijansko tržište.
Pored 3.8-litarskog motora od 335 KS, ovi karavani su takođe imali naročitu boju karoserije i dizajn enterijera. Naći polovnu Elektu danas je kao traženje igle u plastu sena. Ljubitelji automobila moraju da budu spremni da potroše najmanje 100.000 USD ako misle da je parkiraju u svojoj garaži.
Takođe, dok će običan automobil verovatno završiti na deponiji za 20–30 godina, Porsche ili Jaguar sa dokumentovanom servisnom knjižicom i besprekornom istorijom vremenom može postati još vredniji.