MOŽE SKUPO DA VAS KOŠTA! Opasna GREŠKA koju možete da napravite prilikom DOLIVANJA RASHLADNE TEČNOSTI
Budite oprezni...
Sa automobilima osim komplikovanih, postoje i jako jednostavne stvari, ili one bar samo tako zvuče. Jedna od tih je i ona "da se motor ne bi pregrejao, potrebno ga je hladiti" – posebno leti i kada je pod velikim opterećenjem. U rashladnom krugu hlađenja cirkuliše deset do petnaest litara tečnosti – od bloka cilindra do samog hldanjaka. Ako sistem koji pokreće pumpa nije pravilno održavan i napunjen, to može dovesti do skupih oštećenja.
POPRAVKA SKUPLJA OD AUTOMOBILA: Ovo su 6 najskupljih kvarova, a JAKO SU VAŽNI za samo funkcionisanje vozila
OPREZA NIKAD DOSTA: Kupovao polovnjaka u nemačkoj preko oglasa, pa ostao i bez para i bez kola
NOVE POLICIJSKE METODE: MUP će koristiti trikove koji nisu strani u nekim zemljama sveta, A EVO I KOJE
Kada treba dopuniti rashladnu tečnost? U savremenim automobilima – retko. Ali manja curenja ili oštećenja mogu dovesti do gubitka tečnosti tokom vremena.
Kako navodi ADAC, razlog za to bi mogao da bude, na primer, glodar koji zagrize crevo rashladne tečnosti.
Ako su creva u redu, a nivo tečnosti nastavlja da opada, problem može biti u pumpi za vodu ili zaptivci glave cilindra.
Kada motor radi ili se zagreva, ne bi trebalo da otvarate poklopac ekspanzionog rezervoara da biste proverili ili dopunili tečnost. Sistem je tada pod pritiskom i otvaranje poklopca može da vas ozbiljno povredi ili bi vas vruća rashladna tečnost mogla opeći.
Takođe, ako sipate hladnu rashladnu tečnost u vrući motor, mogu se formirati pukotine u sistemu za hlađenje. Ako je motor još vruć, treba vizuelno pregledati rezervoar rashladne tečnosti, samo vizuelno, spolja.
Oznake MIN i MAX su nacrtane na posudi. Kada je motor hladan, nivo tečnosti treba da bude između jedne i druge.
Ako je nivo prenizak, proverite da li sistem za hlađenje ne curi. Ako dopunite tečnost i nakon kratkog vremena nivo ponovo opadne, ili ako ispod automobila otkrijete fleke od rashladne tečnosti, trebalo bi što pre da odete u servis.
Prilikom vizuelne provere obratite pažnju na stanje tečnosti: ako je rashladna voda promenila boju ili ako u njoj plutaju čestice, to ukazuje na koroziju. Film ulja u posudi znači da je zaptivka glave neispravna.
Kako dopuniti rashladnu tečnost? Kada je motor hladan, otvorite poklopac rezervoara za tečnost i dodajte tečnost dok nivo ne bude između oznaka MIN i MAX.
Na tržištu postoje koncentrati koje možete sami da razblažite, kao i gotove mešavine koje već sadrže dovoljnu količinu vode. Svaki proizvođač vozila navodi tačan odnos u uputstvu za upotrebu. To je jedini način da se obezbedi optimalna zaštita od smrzavanja zimi i korozije.
Različite boje rashladne tečnosti se koriste za brzu orijentaciju i kako bi se osiguralo da se rashladne tečnosti različitih specifikacija ne pomešaju slučajno. Međutim, pri izboru pravog proizvoda nije odlučujuća boja, već identifikatori tipa G11, G12+ ili G13.
Da biste to saznali, pročitajte uputstvo za automobil ili pogledajte ekspanzioni rezervoar: identifikator je utisnut ili odštampan na plastici. Ako niste sigurni koja rashladna tečnost se koristi, bolje je da posetite specijalizovani servis.
Izbegavajte upotrebu vode jer su moguće naslage kamenca. Ako je to apsolutno neophodno, koristite isključivo destilovanu vodu.
Rok trajanja rashladnih tečnosti nije neograničen. Obratite pažnju na preporuke proizvođača vašeg vozila. U nekim automobilima se preporučuje menjanje rashladne tečnosti na svakih 50.000 kilometara, u drugim je do 200.000 kilometara, dok neki uopšte ne preporučuju menjanje.