Naplata putarine na osnovu pređene kilometraže od 2026?
Naplatne kućice ostaju do daljeg, a novi sistem naplate putarine neće biti primenjen još najmanje dve godine.
Prema ranijim najavama Olega Butkovića, ministra mora, saobraćaja i infrastrukture, novi sistem naplate putarine na mreži auto-puteva u Hrvatskoj trebalo je da u potpunosti bude implementiran već ove godine, ali kako stvari trenutno stoje, novi sistem naplate neće biti na snazi do drugog kvartala 2026. godine.
ELEGANTAN DIZAJN: Predstavljen novi Renault 5, poznata i cena (VIDEO)
VOZAČIMA JE JEDAN OD NAJOMILJENIJIH: Posle ovog saobraćajnog znaka se sve menja (FOTO)
Dužina vožnje i ZLOUPOTREBA tahografskih listića: Blizu 8.000 PREKRŠAJA VOZAČA autobusa i teretnjaka za 7 dana
I to u najboljem slučaju, ako Državna komisija za zaštitu tržišne konkurencije (DKOM) odbije žalbu austrijskog Kapsch TrafficCom-a na odluku o izboru izvođača radova. Ako žalba bude prihvaćena, a odluka o izboru slovačko-češkog konzorcijuma koji čine SkyToll i TollNet bude poništena, to će odložiti implementaciju novog sistema naplate za dodatno, neodređeno vreme, piše novilist.hr.
Raniji rok za uvođenje novog sistema naplate putarine u Hrvatskoj bio je 2025. godina. Procene Ministarstva saobraćaja bile su da će ceo posao koštati oko 65 miliona evra.
Pred sezonu, ali 2026.
Ali tokom raspisivanja tendera, prošle godine, postalo je jasno da ni prethodno navedeni rokovi ni procena vrednosti ugovora ne drže vodu. U samom tenderu procenjena vrednost radova porasla je na 100 miliona evra, što je otprilike pedeset odsto više od prvobitnih procena Ministarstva, a rok za uvođenje novog sistema produžen je na dve godine.
I to dve godine od dana potpisivanja ugovora sa izvođačem, što, čak i ako DKOM ne prihvati žalbu Austrijanaca, realno znači da bi ugovor sa SkyToll-om mogao da bude potpisan negde u aprilu ove godine, a novi sistem naplate bi se implementiralo pre turističke sezone najranije 2026. godine.
Principu naplate na osnovu pređenih kilometara
Inače, novi sistem naplate putarine trebalo bi da koristi dve postojeće tehnologije, koje se već koriste u svetu – DSRC tehnologiju (radio komunikacija na 5,8 GHz) za naplatu putarine korisnicima ENC uređaja i ALPR tehnologiju (prepoznavanje registarskih tablica vozila) za naplatu putarine.
Novi sistem naplate je baziran na slobodnom protoku vozila, bez zaustavljanja radi naplate putarine, što bi trebalo značajno da poveća protok saobraćaja i ostavi u istoriji višečasovne zastoje na naplatnim stanicama koji su evidentni tokom svake turističke sezone i oko praznika tokom ostatak godine.
Sistem bi trebalo da funkcioniše po principu naplate na osnovu stvarnih pređenih kilometara u mreži autoputeva u Hrvatskoj, pri čemu bi svaki pređen kilometar na nekom od autoputeva u mreži HAC-a trebalo da košta isto, što sada nije slučaj.
Istovremeno, sistem bi trebalo da radi na svim auto-putevima, kako na onima kojima upravljaju Hrvatske autoceste, tako i na auto-putevima pod koncesijom - Istarskom ipsilonu i auto-putu Zagreb-Macelj.
Za uvođenje ovakvog sistema izabrani slovačko-češki konzorcijum ponudio je najnižu cenu, u iznosu od 79,9 miliona evra, druga finansijski najpovoljnija ponuda bila je austrijske kompanije Kapsch i osječkog Spinne Traffic sa cenom od 89,7 miliona evra. miliona, dok je kineski CTFO ponudio cenu od 89,9 miliona evra.
Na odluku o izboru SkyToll-a i TollNeta žalili su se i Kinezi i Austrijanci, dok je žalba kineske kompanije odbačena, jer DKOM-u nije poslala dokaz o uplati 66.000 evra takse za žalbeni postupak.
Ali žalba Kapsch-a i Spinne Traffic-a je još uvek na čekanju. Konzorcijum se žalio po tri osnova, od kojih bi najproblematičnija mogla biti to što, prema apelantu, stručnjaci izabranog ponuđača nemaju reference u implementaciji sistema kakav je predviđen za uvođenje u Hrvatskoj, što je bio jedan od uslova tendera.
Ukoliko DKOM prihvati ovu žalbu, pitanje je koliko će se produžiti uvođenje novog sistema naplate.