Наплата путарине на основу пређене километраже од 2026?
Наплатне кућице остају до даљег, а нови систем наплате путарине неће бити примењен још најмање две године.
Према ранијим најавама Олега Бутковића, министра мора, саобраћаја и инфраструктуре, нови систем наплате путарине на мрежи ауто-путева у Хрватској требало је да у потпуности буде имплементиран већ ове године, али како ствари тренутно стоје, нови систем наплате неће бити на снази до другог квартала 2026. године.
ЕЛЕГАНТАН ДИЗАЈН: Представљен нови Renault 5, позната и цена (ВИДЕО)
ВОЗАЧИМА ЈЕ ЈЕДАН ОД НАЈОМИЉЕНИЈИХ: После овог саобраћајног знака се све мења (ФОТО)
Дужина вожње и ЗЛОУПОТРЕБА тахографских листића: Близу 8.000 ПРЕКРШАЈА ВОЗАЧА аутобуса и теретњака за 7 дана
И то у најбољем случају, ако Државна комисија за заштиту тржишне конкуренције (ДКОМ) одбије жалбу аустријског Kapsch TrafficCom-a на одлуку о избору извођача радова. Ако жалба буде прихваћена, а одлука о избору словачко-чешког конзорцијума који чине SkyToll и TollNet буде поништена, то ће одложити имплементацију новог система наплате за додатно, неодређено време, пише новилист.хр.
Ранији рок за увођење новог система наплате путарине у Хрватској био је 2025. година. Процене Министарства саобраћаја биле су да ће цео посао коштати око 65 милиона евра.
Пред сезону, али 2026.
Али током расписивања тендера, прошле године, постало је јасно да ни претходно наведени рокови ни процена вредности уговора не држе воду. У самом тендеру процењена вредност радова порасла је на 100 милиона евра, што је отприлике педесет одсто више од првобитних процена Министарства, а рок за увођење новог система продужен је на две године.
И то две године од дана потписивања уговора са извођачем, што, чак и ако ДКОМ не прихвати жалбу Аустријанаца, реално значи да би уговор са SkyToll-om могао да буде потписан негде у априлу ове године, а нови систем наплате би се имплементирало пре туристичке сезоне најраније 2026. године.
Принципу наплате на основу пређених километара
Иначе, нови систем наплате путарине требало би да користи две постојеће технологије, које се већ користе у свету – ДСРЦ технологију (радио комуникација на 5,8 GHz) за наплату путарине корисницима ЕНЦ уређаја и АЛПР технологију (препознавање регистарских таблица возила) за наплату путарине.
Нови систем наплате је базиран на слободном протоку возила, без заустављања ради наплате путарине, што би требало значајно да повећа проток саобраћаја и остави у историји вишечасовне застоје на наплатним станицама који су евидентни током сваке туристичке сезоне и око празника током остатак године.
Систем би требало да функционише по принципу наплате на основу стварних пређених километара у мрежи аутопутева у Хрватској, при чему би сваки пређен километар на неком од аутопутева у мрежи ХАЦ-а требало да кошта исто, што сада није случај.
Истовремено, систем би требало да ради на свим ауто-путевима, како на онима којима управљају Хрватске аутоцесте, тако и на ауто-путевима под концесијом - Истарском ипсилону и ауто-путу Загреб-Мацељ.
За увођење оваквог система изабрани словачко-чешки конзорцијум понудио је најнижу цену, у износу од 79,9 милиона евра, друга финансијски најповољнија понуда била је аустријске компаније Kapsch и осјечког Spinne Traffic са ценом од 89,7 милиона евра. милиона, док је кинески ЦТФО понудио цену од 89,9 милиона евра.
На одлуку о избору SkyToll-a и TollNeta жалили су се и Кинези и Аустријанци, док је жалба кинеске компаније одбачена, јер ДКОМ-у није послала доказ о уплати 66.000 евра таксе за жалбени поступак.
Али жалба Kapsch-a и Spinne Traffic-a је још увек на чекању. Конзорцијум се жалио по три основа, од којих би најпроблематичнија могла бити то што, према апеланту, стручњаци изабраног понуђача немају референце у имплементацији система какав је предвиђен за увођење у Хрватској, што је био један од услова тендера.
Уколико ДКОМ прихвати ову жалбу, питање је колико ће се продужити увођење новог система наплате.