Nio gubi preko 32.000 evra na SVAKOM AUTU, a to subvencioniše kineska vlada
Najnoviji izveštaj New York Times-a sada dolazi s decidnim podacima o tome koliko kineska vlada može da pokrije gubitke za određene proizvođače automobila.
Čini se da istraga koju je pokrenula EU, o tome da li i u kojoj meri kineski proizvođači automobila imaju prednost u odnosu na evropske na račun državnih subvencija, itekako ima smisla. Kineska vlada je 2020. godine sa skoro milijardu evra spasila brend Nio kojem je pretio bankrot.
ELEKTRIČNI PORSCHE MACAN: Da li će uspeti da zaseni Taycan?
EV DUEL: Huawei izaziva Teslu, njihov automobil postao hit u Kini (VIDEO)
RAJ ZA ELEKTRIČNA VOZILA: Na srpskim auto-putevima biće do 320 EV punjača
Evropska unija je pokrenula nedavno istragu o tome koliko kineske proizvođače automobila subvencioniše državna blagajna. Sumnjajući da im to omogućava prodaju automobila u Evropi po cenama ispod troškova proizvodnje automobila, što znači nepravednu prednost u odnosu na evropske i delom američke proizvođače automobila, EU je u zaštitu svoje ekonomije izgleda s pokrićem pokrenula istragu.
Iako razne vlade indirektno pomažu "zapadnim" električnim automobilima kroz subvencije za kupovinu, one ne pokrivaju gubitke automobilskih kompanija kao takvih. Osim toga, subvencije za kupovinu u EU važe i za kineske električne automobile, ako ih kupi, naprimer, Francuz ili Italijan, tako da ovi automobili imaju dvostruku prednost u odnosu na evropske.
New York Times razotkrio misteriju
Najnoviji izveštaj New York Timesa sada dolazi s decidnim podacima o tome koliko kineska vlada može da pokrije gubitke za određene proizvođače automobila. Za automobilsku kompaniju Nio to je oko 32.000 evra, odnosno toliko Nio gubi na svakom prodatom automobilu, prenosi američki list.
Ogromna državna podrška razlog je zašto kineske automobilske kompanije mogu toliko da raste, iako su neprofitabilne. Kad je Nio visio nad provalijom 2020., kineska vlada je osigurala otprilike milijardu evra pomoći da bi se proizvođač automobila održao na životu. Istina, nije to bila samo finansijska injekcija - država je tim novcem de jure kupila 24 posto udela u kompaniji. Ali to nije bila jedina podrška. Usledila je još jedna finansijska injekcija neimenovane državne bankarske kuće u iznosu od 1,5 milijardi evra.
Naravno, nisu svi kineski proizvođači automobila u gubicima. Brend BYD, koji ne kupuje, već koristi vlastite baterije, je recimo bio profitabilan za prvo polugodište 2023. ostvarivši dobit od 1,35 milijardi evra, što znači trostruko više nego prošle godine za isti period.
Kineski radnik radi za trećinu plate Evropljanina ili Amerikanca
Osim državne podrške, kineski proizvođači automobila imaju još jednu veliku prednost u pogledu niskih cena u odnosu na proizvođače iz Evrope i SAD-a, a to je niža cena rada. Tamošnji radnik u proizvodnji zarađuje otprilike trećinu onoga što godišnje zaradi sindikalni američki ili evropski radnik u autoindustriji.
Pre nekoliko nedelja i agencija Reuters je izveštavala o padu plata radnika u automobilskoj industriji u Kini poslednjih meseci. Reuters je pisao da su oglasi koji traže radnike za proizvodnju automobila u Kini u avgustu nudili platu po satu od 14-31 juana (1,8 - 4 evra). Neimenovani zaposlenik fabrike automobila Changan u Chefeiju, kojeg je agencija navela kao primer, doživeo je smanjenje primanja i napustio je posao u julu, jer je njegova plata u maju i junu iznosila svega četiri hiljade juana mesečno (oko 512 evra), umesto 900 evra koliko je očekivao.
Osim toga, kineski proizvođači automobila takođe mogu da proizvode automobile jeftinije u smislu tehnologije. New York Times u svom izveštaju takođe navodi primer, kada su neimenovani istraživači rastavili električni automobil BYD Seal da bi ga proučili u detalje, otkrili su da bi mogao da se proizvodi za otprilike 35% jeftinije od Volkswagena ID.3.