Novi propis za registraciju vozila ipak stupa na snagu 5. jula, ko je u problemu?
Vlasnici više od 100.000 vozila u Srbiji biće u velikom problemu da registruju automobil od 5. jula kada će na tehničkom pregledu početi da se meri i količina izduvnih gasova.
Saobraćajna policija nije odustala od ove novine, a velika većina linija tehničkih pregleda nabavila je uređaje za merenje, piše Blic.
Ako je i postojala dilema da li će saobraćajna policija odustati od pooštrenog tehničkog pregleda za mesec i po dana, sada je definitivno jasno da to neće biti slučaj.
Tako će vlasnici više od 100.000 vozila dodatno strepeti od pooštrenog tehničkog pregleda nakon 5. jula pošto je, procena stručnjaka, da najmanje toliko četvorotočkaša neće mogi da se registruje zbog nepropisne količine izduvnih gasova odnosno zbog neispravnog katalizatora ili nedostatka tog uređaja.
Zbog toga je tinjala nada vlasnika, pre svih, starijih vozila da će saobraćajna policija u poslednjem trenutku odustati od ovog strožeg pravila. Ipak, u saobraćajnoj policiji tvrde da neće biti popuštanja.
"Neće biti nikakvih olakšica. Merenje izduvnih gasova na tehničkom pregledu biće uvedeno 5. jula kako je već planirano izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti u saobraćaju pre tri godine. Može se reći da već i kasnimo sa tim pravilom tako da bi svako dalje odlaganje bilo kontraproduktivno. Već je 80-90 odsto linija tehničkog pregleda nabavilo uređaje za merenje tehničkog pregleda", ističu u saobraćajnoj policiji.
Vlasnici se spremaju
Mnogi vlasnici vozila se već uveliko spremaju za pooštreni tehnički pregled pa nabavljaju katalizator čija se cena kreće od 50 do čak 1.500 evra zavisno od toga da li je univerzalan, zamenski ili originalan, to jest u zavisnosti od marke automobila.
Imajući u vidu cenu katalizatora, mnogi su videli pooštreni tehnički pregled kao mogućnost za novi unosni biznis pa prodaju ili iznajmljuju ovaj uređaj.
Da je reč o potencijalno profitabilnom poslu dokazuje i akcija MUP-a sredinom februara u Zrenjaninu tokom koje su policajci uhapsili četiri osobe pošto su sa četiri automobila ukrale katalizatore, a sa tri vozila pokušale da skinu ove uređaje.
Najam katalizatora
S druge strane, na Internetu se mogu naći oglasi na kojima se iznajmljuju katalizatori za tehnički pregled za 15 evra.
"Ne možete proći tehnički pregled zbog nedostatka katalizatora? Skupa Vam je opcija ugrađivanja novog? Iznajmite katalizator za period obavljanja tehničkog pregleda. Cena 15 evra (u cenu uračunat i period od 48h, vreme za koje se može ugraditi i otići na tehnički pregled)", glasi jedan od oglasa.
Da bi iznajmljivanje katalizatora moglo da donese dobru zaradu najbolje znaju zaposleni u auspuh servisima koji su dobro upoznati sa trenutnim stanjem katalizatora u Srbiji.
"Najmanje 100.000 vozila u Srbiji ima problema sa izduvnim gasovima. Reč je o automobilima čiji je katalizator začepljen, izvađen ili je zamenjen 'loncem'. Mnogi vlasnici vozila vade katalizator kako bi i uštedeli gorivo. Međutim, pitanje izduvnih gasova nije samo pitanje katalizatora", upozoravaju u jednom auspuh servisu u Beogradu.
Kako kažu, automobil može emitovati nepropisnu količinu izduvnih gasova čak i kada ima ispravan katalizator.
"Ako je motor loš i, na primer, troši litar ulja na 10.000 kilometara, onda katalizator tu ne može ništa da pomogne. Zato bi bilo dobro da MUP precizira šta će se konkretno raditi na tehničkom pregledu u vezi sa izduvnim gasovima od 5. jula. Da li će se tražiti da vozilo emituje propisanu količinu izduvnih gasova ili samo da ima ispravan katalizator", kažu nam u servisu.
Zbog toga mnogi auspuh servisi odlažu sve poslove u vezi sa katalizatorom.
"Na primer, ne mogu da garantujem vlasniku vozila da će proći tehnički pregled kada mu zamenim katalizator ako ne znamo ni šta se konkretno traži na tom pregledu", apostrofiraju u servisu.
Univerzalni, originalni ili zamenski
Raspon cena katalizatora je veoma veliki.
"Najeftiniji su univerzalni katalizatori koji koštaju od 6.000 do 12.000 dinara i mogu da traju od 50.000 do 100.000 pređenih kilometara. Zatim, imate zamenske katalizatore koji se uvoze iz inostranstva, kao što su, recimo, 'imasaf' katalizatori, čija se cena u zavisnosti od vozila kreće od 200 pa do nekoliko stotina evra. Konačno, postoje originalni katalizatori, koji mogu da koštaju i po 1.500 evra", objašnjavaju u servisu.
Primera radi, “imasaf” zamenski katalizator za FIAT Punto nije uopšte jeftin.
"Cena se kreće između 40.000 i 45.000 dinara, ali moram priznati da ne pamtim da je u poslednje dve godine neko i pitao za katalizator za FIAT Punto. Kod pojedinih vozila katalizator mora da se menja zajedno sa granom motora, što dodatno utiče na cenu", naglašavaju u servisu.
Na benzinskim vozilima katalizator se obično nalazi na jednom od dva mesta, a provera njegove ispravnosti je moguća na tri načina.
"U zavisnosti od modela, katalizatori mogu stajati na različitim mestima, ali najčešće su na izduvnoj grani motora ili ispred prednjeg lonca, na sredini automobila", kažu u servisu.
Tri načina provere
Provera da li se tu kompletan katalizator nalazi je moguća vizuelno, ali i pomoću metalnog predmeta.
"Ako je zvuk tup kada se metalnim predmetom udari u katalizator, to znači da je sadržaj katalizatora pun. U slučaju da katalizator zvoni, znači da je šupalj, odnosno da ne radi", ističu u jednom od auspuh servisa i dodaju da nedostatak katalizatora može da signalizira i žuta lampica na instrument tabli, poznati "ček endžin".