Нови пропис за регистрацију возила ипак ступа на снагу 5. јула, ко је у проблему?
Власници више од 100.000 возила у Србији биће у великом проблему да региструју аутомобил од 5. јула када ће на техничком прегледу почети да се мери и количина издувних гасова.
Саобраћајна полиција није одустала од ове новине, а велика већина линија техничких прегледа набавила је уређаје за мерење, пише Блиц.
Ако је и постојала дилема да ли ће саобраћајна полиција одустати од пооштреног техничког прегледа за месец и по дана, сада је дефинитивно јасно да то неће бити случај.
Тако ће власници више од 100.000 возила додатно стрепети од пооштреног техничког прегледа након 5. јула пошто је, процена стручњака, да најмање толико четвороточкаша неће моги да се региструје због непрописне количине издувних гасова односно због неисправног катализатора или недостатка тог уређаја.
Због тога је тињала нада власника, пре свих, старијих возила да ће саобраћајна полиција у последњем тренутку одустати од овог строжег правила. Ипак, у саобраћајној полицији тврде да неће бити попуштања.
"Неће бити никаквих олакшица. Мерење издувних гасова на техничком прегледу биће уведено 5. јула како је већ планирано изменама и допунама Закона о безбедности у саобраћају пре три године. Може се рећи да већ и каснимо са тим правилом тако да би свако даље одлагање било контрапродуктивно. Већ је 80-90 одсто линија техничког прегледа набавило уређаје за мерење техничког прегледа", истичу у саобраћајној полицији.
Власници се спремају
Многи власници возила се већ увелико спремају за пооштрени технички преглед па набављају катализатор чија се цена креће од 50 до чак 1.500 евра зависно од тога да ли је универзалан, заменски или оригиналан, то јест у зависности од марке аутомобила.
Имајући у виду цену катализатора, многи су видели пооштрени технички преглед као могућност за нови уносни бизнис па продају или изнајмљују овај уређај.
Да је реч о потенцијално профитабилном послу доказује и акција МУП-а средином фебруара у Зрењанину током које су полицајци ухапсили четири особе пошто су са четири аутомобила украле катализаторе, а са три возила покушале да скину ове уређаје.
Најам катализатора
С друге стране, на Интернету се могу наћи огласи на којима се изнајмљују катализатори за технички преглед за 15 евра.
"Не можете проћи технички преглед због недостатка катализатора? Скупа Вам је опција уграђивања новог? Изнајмите катализатор за период обављања техничког прегледа. Цена 15 евра (у цену урачунат и период од 48х, време за које се може уградити и отићи на технички преглед)", гласи један од огласа.
Да би изнајмљивање катализатора могло да донесе добру зараду најбоље знају запослени у ауспух сервисима који су добро упознати са тренутним стањем катализатора у Србији.
"Најмање 100.000 возила у Србији има проблема са издувним гасовима. Реч је о аутомобилима чији је катализатор зачепљен, извађен или је замењен 'лонцем'. Многи власници возила ваде катализатор како би и уштедели гориво. Међутим, питање издувних гасова није само питање катализатора", упозоравају у једном ауспух сервису у Београду.
Како кажу, аутомобил може емитовати непрописну количину издувних гасова чак и када има исправан катализатор.
"Ако је мотор лош и, на пример, троши литар уља на 10.000 километара, онда катализатор ту не може ништа да помогне. Зато би било добро да МУП прецизира шта ће се конкретно радити на техничком прегледу у вези са издувним гасовима од 5. јула. Да ли ће се тражити да возило емитује прописану количину издувних гасова или само да има исправан катализатор", кажу нам у сервису.
Због тога многи ауспух сервиси одлажу све послове у вези са катализатором.
"На пример, не могу да гарантујем власнику возила да ће проћи технички преглед када му заменим катализатор ако не знамо ни шта се конкретно тражи на том прегледу", апострофирају у сервису.
Универзални, оригинални или заменски
Распон цена катализатора је веома велики.
"Најефтинији су универзални катализатори који коштају од 6.000 до 12.000 динара и могу да трају од 50.000 до 100.000 пређених километара. Затим, имате заменске катализаторе који се увозе из иностранства, као што су, рецимо, 'имасаф' катализатори, чија се цена у зависности од возила креће од 200 па до неколико стотина евра. Коначно, постоје оригинални катализатори, који могу да коштају и по 1.500 евра", објашњавају у сервису.
Примера ради, “имасаф” заменски катализатор за ФИАТ Пунто није уопште јефтин.
"Цена се креће између 40.000 и 45.000 динара, али морам признати да не памтим да је у последње две године неко и питао за катализатор за ФИАТ Пунто. Код појединих возила катализатор мора да се мења заједно са граном мотора, што додатно утиче на цену", наглашавају у сервису.
На бензинским возилима катализатор се обично налази на једном од два места, а провера његове исправности је могућа на три начина.
"У зависности од модела, катализатори могу стајати на различитим местима, али најчешће су на издувној грани мотора или испред предњег лонца, на средини аутомобила", кажу у сервису.
Три начина провере
Провера да ли се ту комплетан катализатор налази је могућа визуелно, али и помоћу металног предмета.
"Ако је звук туп када се металним предметом удари у катализатор, то значи да је садржај катализатора пун. У случају да катализатор звони, значи да је шупаљ, односно да не ради", истичу у једном од ауспух сервиса и додају да недостатак катализатора може да сигнализира и жута лампица на инструмент табли, познати "чек енџин".