OVO SIGURNO NISTE ZNALI: U kojim se sve zemljama vozi levom stranom puta, a volan je desno, i zašto?
Većina tih zemalja su nekadašnje britanske kolonije.
Iako je nama posve neprirodno videti vožnju levom stranom puta te volan na desnoj strani, u nekim zemljama je to sasvim prirodno. Čak je prilično i odvažno reći "nekim", s obzirom da levom stranom ulice vozi otprilike jedna trećina svetske populacije.
DA SE KATASTROFE SPREČE: Dodatni saobraćajni znaci upozorenja za pogrešan smer (FOTO)
KO BI OVO RAZUMEO? Novi "tetris semafor" PRAVI HAOS na ulicama
ŠTA KAŽE ZAKON: Da li je BLICANJE drugim vozačima KAŽNJIVO?
Ok, većina tih zemalja su nekadašnje britanske kolonije, ali neke i nisu, pa proverimo u kojim se to zemljama vozi "krivom" stranom.
Velika Britanija
Ujedinjeno Kraljevstvo ima dugu istoriju vožnje levom stranom, koja seže sve do rimskog doba. S obzirom kako su većina ljudi desnoruki, koncept jahanja konja s leve strane postao je uobičajena praksa kako bi desna ruka bila spremna za napad u slučaju neočekivane zasede. Papa Bonifacije VIII godine 1300. odobrio je zvanično "pravilo puta" po kojem svi putnici treba da se drže na levoj strani ulice.
Čak i kad su vagoni postali primarno prevozno sredstvo, leva strana puta ostala je uobičajena u Ujedinjenom Kraljevstvu, dopuštajući vozačima da im desna ruka ostane slobodna. Tokom 18. veka donet je zakon koji propisuje da sav promet u Londonu ostane na levoj strani, što je dovelo do širenja pravila po celoj Britaniji, gde je i dalje čvrsto na snazi.
Japan
Postoji nekoliko argumenata zašto je Japan usvojio vožnju levom stranom. Neki Japanci veruju da se njegovo poreklo može pratiti unazad do samuraja, koji su mač nosili na levoj strani, a izvlačili bi ga desnom rukom ako bi sreli napadača u nekoj od uskih, krivudavih ulica.
To je značilo da će ratnici koji jašu na konjima moći slobodno izvući svoje mačeve na prvi znak napada (dakle, sličan razlog kao i u Britaniji). Tokom 19. veka Japan je uspostavio čvrst odnos s UK, te su Britanci pomogli Japanu u uspostavljanju industrijalizovanog transportnog sistema, uključujući složenu železničku mrežu koja se temelji na "levom prometu". Ovo je zacementiralo britansku tradiciju saobraćaja levom stranom u japanskom društvu.
Australija
Kao britanska kolonija do 1901. Australija je prihvatila saobraćak levom stranom jednostavno zato što je nekad bila pod britanskom vlašću. Rani drumski i železnički sistemi izgrađeni su oko sistema levog saobraćaja koji je ostao na snazi do danas.
Ovo je samo jedan primer bliskog i trajnog odnosa koji postoji između Ujedinjenog Kraljevstva i Australije, uprkos činjenici da je Australija danas potpuno nezavisna. Uglavnom, Britanci su, čini se zasad, celi svet naučili kako da vozi levom stranom jer se i na Novom Zelandu, koji je takođe nekad bio britanska kolonija, još uvek vozi levom stranom.
Indija
Još jedna bivša britanska kolonija, Indija, nastavila je da koristi vožnju levom stranom kao rezultat svoje istorije pod britanskom vlašću. Dok je Indija 1947. donela Indijski zakon o nezavisnosti, saobraćaj levom stranom puta ostao je mali znak duge i komplikovane istorije nacije, te se nije prešlo na vožnju desnom saobraćajnom trakom.
Švedska
Pre nego nas napadnete, recimo kako su Šveđani nekad vozili levom stranom, tačnije sve do 3. septembra 1967. godine. Danas je taj dan poznat pod nazivom Dagen – H. Iako je i pre same promene 90 odsto Šveđana posedovalo automobile s volanom na levoj strani i iako su susedne zemlje vozile desnom stranom, promena je u zemlji dočekana vrlo nevoljno.
Na dan promene, saobraćaj je bio zabranjen preko noći, kako bi se automobili kad se ujutro pokrenu, mogli pravilno usmeravati. Napravljena je sveobuhvatna kampanja, ali su ipak usledile neminovne saobraćajne nesreće (srećom s uglavnom minornim posledicama) čiji je broj tek 1969. postao jednak broju pre promene strana.
I da, dodajmo da je nakon Šveđana još jedna evropska zemlja promenila vožnju iz leve traku u desnu. Godine 1968. to je učinio i Island.