ОВО СИГУРНО НИСТЕ ЗНАЛИ: У којим се све земљама вози левом страном пута, а волан је десно, и зашто?
Већина тих земаља су некадашње британске колоније.
Иако је нама посве неприродно видети вожњу левом страном пута те волан на десној страни, у неким земљама је то сасвим природно. Чак је прилично и одважно рећи "неким", с обзиром да левом страном улице вози отприлике једна трећина светске популације.
ДА СЕ КАТАСТРОФЕ СПРЕЧЕ: Додатни саобраћајни знаци упозорења за погрешан смер (ФОТО)
КО БИ ОВО РАЗУМЕО? Нови "тетрис семафор" ПРАВИ ХАОС на улицама
ШТА КАЖЕ ЗАКОН: Да ли је БЛИЦАЊЕ другим возачима КАЖЊИВО?
Ок, већина тих земаља су некадашње британске колоније, али неке и нису, па проверимо у којим се то земљама вози "кривом" страном.
Велика Британија
Уједињено Краљевство има дугу историју вожње левом страном, која сеже све до римског доба. С обзиром како су већина људи десноруки, концепт јахања коња с леве стране постао је уобичајена пракса како би десна рука била спремна за напад у случају неочекиване заседе. Папа Бонифације VIII године 1300. одобрио је званично "правило пута" по којем сви путници треба да се држе на левој страни улице.
Чак и кад су вагони постали примарно превозно средство, лева страна пута остала је уобичајена у Уједињеном Краљевству, допуштајући возачима да им десна рука остане слободна. Током 18. века донет је закон који прописује да сав промет у Лондону остане на левој страни, што је довело до ширења правила по целој Британији, где је и даље чврсто на снази.
Јапан
Постоји неколико аргумената зашто је Јапан усвојио вожњу левом страном. Неки Јапанци верују да се његово порекло може пратити уназад до самураја, који су мач носили на левој страни, а извлачили би га десном руком ако би срели нападача у некој од уских, кривудавих улица.
То је значило да ће ратници који јашу на коњима моћи слободно извући своје мачеве на први знак напада (дакле, сличан разлог као и у Британији). Током 19. века Јапан је успоставио чврст однос с УК, те су Британци помогли Јапану у успостављању индустријализованог транспортног система, укључујући сложену железничку мрежу која се темељи на "левом промету". Ово је зацементирало британску традицију саобраћаја левом страном у јапанском друштву.
Аустралија
Као британска колонија до 1901. Аустралија је прихватила саобраћак левом страном једноставно зато што је некад била под британском влашћу. Рани друмски и железнички системи изграђени су око система левог саобраћаја који је остао на снази до данас.
Ово је само један пример блиског и трајног односа који постоји између Уједињеног Краљевства и Аустралије, упркос чињеници да је Аустралија данас потпуно независна. Углавном, Британци су, чини се засад, цели свет научили како да вози левом страном јер се и на Новом Зеланду, који је такође некад био британска колонија, још увек вози левом страном.
Индија
Још једна бивша британска колонија, Индија, наставила је да користи вожњу левом страном као резултат своје историје под британском влашћу. Док је Индија 1947. донела Индијски закон о независности, саобраћај левом страном пута остао је мали знак дуге и компликоване историје нације, те се није прешло на вожњу десном саобраћајном траком.
Шведска
Пре него нас нападнете, рецимо како су Швеђани некад возили левом страном, тачније све до 3. септембра 1967. године. Данас је тај дан познат под називом Даген – Х. Иако је и пре саме промене 90 одсто Швеђана поседовало аутомобиле с воланом на левој страни и иако су суседне земље возиле десном страном, промена је у земљи дочекана врло невољно.
На дан промене, саобраћај је био забрањен преко ноћи, како би се аутомобили кад се ујутро покрену, могли правилно усмеравати. Направљена је свеобухватна кампања, али су ипак уследиле неминовне саобраћајне несреће (срећом с углавном минорним последицама) чији је број тек 1969. постао једнак броју пре промене страна.
И да, додајмо да је након Швеђана још једна европска земља променила вожњу из леве траку у десну. Године 1968. то је учинио и Исланд.