PRELAZAK SA SUS MOTORA NA BATERIJE: Šta je najveća prepreka za Evropu?
Alternativna goriva zameniće trenutna.
Zupčanici istorije nikoga ne čekaju. Globalni prelazak sa SUS motora na električna vozila je neminovnost, ali ovaj proces ne može se dogoditi preko noći, i postoji niz uslova koji se moraju prethodno ispuniti. Evropa je u nekim delovima tranzicije daleko odmakla, dok je, kod nekih drugih, trnovit put i dalje pred Starim kontinentom.
NEVEROVATNO: Ovo je automobil koji najviše GUBI NA VREDNOSTI - nećete ni pretpostaviti O KOM MODELU je reč
"UBICA" TESLE? Prvi Huawei na 4 točka ima domet do 800 km (VIDEO)
ZABRINJAVAJUĆE: Svakom dvadesetom polovnjaku vraćena kilometraža, a više od trećine oštećeno
- Kada je u pitanju tehnologija, tu su izazovi savladani. Dakle, postoje tehnologija i neophodni materijali, ali veliki izazov vidim u infrastrukturi - rekao je za B92.net Tomas Šojher, direktor za instrumentalizaciju i test sisteme u austrijskom tehnološkom gigantu AVL.
- Pod ovim čak ne podrazumevam ni primarnu infrastrukturu, jer postoji dovoljno energije, već se radi o tome da se struja dovede tamo gde je neophodna. Postojeća infrastruktura nije dovoljno pouzdana, kad govorimo o javno dostupnim punjačima - dodao je Šojher, koji je bio jedan od govornika drugog dana simpozijuma "Emobility" (šta su nam stručnjaci rekli prvog dana možete pročitati ovde).
Prema njegovim rečima, dobar primer mreže koja funkcioniše je Tesla, uz visok nivo pouzdanosti i dostupnosti, dok su javni punjači su i dalje problem.
Na pitanje koliko je Evropa daleko od neophodnog nivoa infrastrukture kako bi se nastavio prelazak sa SUS motora na električna vozila, Šojher kaže da to u velikoj meri zavisi od akcija koje preduzimaju vlade različitih zemalja.
- Potrebno je da vlade to finansiraju, jer nije uvek u poslovnom interesu investitora da ulažu u javne punjače. To je skupo, a ljudi će ih koristiti samo ako moraju, inače će puniti automobile kod kuće - ističe Šojher.
Ovo je naročito važno, dodaje, kada su u pitanju brzi punjači koje ljudi koriste kada treba da pređu veće udaljenosti, što svakako ne spada u svakodnevno korišćenje automobila.
Prema Šojherovim rečima, ono što podrazumeva prelazak sa SUS motora na "strujaše", jeste mnogo više od samih tehnologija. Ovde bi trebalo da se primene nova rešenja za čitav niz stavki u sistemu.
Tu, kako je objasnio, podrazumevamo nov pogonski sistem, zatim osovinu koja mu je prilagođena, bateriju, hemijska rešenja, i na kraju, ono što je već istakao kao veoma važno, dovoljno energenata i prilagođenu infrastrukturu.
U predviđanjima AVL-a, alternativna goriva zameniće trenutna, a različitim tipovima prevoza odgovaraju i različita rešenja. Nas je posebno zainteresovao deo koji se tiče pogona na vodonik kod velikih kamiona, ili čak aviona ili brodova - jednom rečju, kod onih prevoznih sredstava za koje je neophodna veća količina struje nego za putničke automobile.
- Tehnologiju smo već dostigli - moguće je da se sagoreva vodonik u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Ipak, kao i u prethodnom slučaju, najveću prepreku trenutno predstavlja infrastruktura - ističe Šojher za B92.net.
Ipak, kada je budućnost putničkih automobila, Šojher nema dilemu.
- Rešenje za nijh je vožnja na baterije, kako sa današnje tačke gledišta, tako i u doglednoj budućnosti - zaključio je sagovornik B92.net.