ZABRINJAVAJUĆE: Svakom dvadesetom polovnjaku vraćena kilometraža, a više od trećine oštećeno
Ugrožena i bezbednost vozača!
Srbija je za godinu dana pala za dva mesta na listi transparentnosti prodaje polovnih automobila, pa se sada nalazimo na 18. mestu, podaci su platforme CarVertical koja se bavi proverom kilometraže kola kao i njihovim oštećenjima.
STANJE NA PUTEVIMA: Dobri uslovi za vožnju! Kolone vozila na OVIM graničnim prelazima
KORISNO: Ovih 5 provera i sitnih popravki na vašem autu možete da uradite i sami
NEVEROVATNO: Evo kako je automobil uspeo da pobedi avion u trci kroz Nemačku
Tako je 5,3 odsto svih vozila proverenih u Srbiji imalo je vraćenu kilometražu. Ipak, to je mnogo bolji rezultat nego prošle godine kada je više od 11 odsto kola imalo vraćene kilometre.
Ono što je lošije u odnosu na lane jeste da je prosečna prepravka brojača kilometara kod automobila 77.086 dok je prošle godine bila 54.603 kilometra. Dakle, trgovci u uvoznici "premotavaju" kilometražu za oko 22.000 više nego godinu dana ranije.
Zanimljiv je i podatak da 37,9 odsto polovnjaka u Srbiji ima manje ili veće štete, a prosečna vrednost štete iznosi 3.750 evra. Prošle godine je manji broj polovnjaka imao oštećenja i to 31,5 odsto a vrednost šteta je iznosila 3.119 evra.
Dakle, može se zaključiti da su polovnjaci u Srbiji u odnosu na prošlu godinu više oštećeni, štete su veće a i kilometraža je značajno vraćena unazad.
Treba napomenuti da je broj vozila koja se uvoze u Srbiju u odnosu na prošlu godinu porastao 4,2 odsto, odnosno na 79,2 procenta.
U Nemačkoj krivično delo
Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić kaže za 24sedam da je vraćanje kilometraže u nekim zemljama čak i krivično delo, ali kod nas nije.
- U Nemačkoj je to krivično delo. Prodavac tako vara kupca time što mu daje podatke koji su netačni. Kao da na robi napišete da ima 900 grama a ona ima 820! Vraćanje kilometraže unazad je prevara onoga kome se prodaje auto, jer ga on kupuje u jednom stanju po opisu a stvarno je u drugom stanju. Prelaskom duže kilometraže habaju se i troše neki delovi u automobilu, i on više nije isti kao kada je bio noviji. To je bukvalno obmana onih koji kupuju auto i zbog toga je u mnogim zemljama zabranjeno, odnosno kažnjivo. Kod nas zasada nije, ali pretpostavljam da ako bi neko od građana tužio nekoga od koga je kupio auto da bi mogao da dobije - kaže Vujanić.
Profesor dodaje da je čak i sam bio žrtva kupovine auto kome je vraćena kilometraža i to čak trista hiljada kilometara!
- Pisalo je 194.000 kilometara, a stvarno je prešao 494.000! - kaže profesor. Ali pošto je poznavao prodavca na kraju ga nije tužio.
Ipak, Vujanić kaže da u kolima postoji jedna sprava koja beleži kilometražu van kilometarsata.
- I onda odete u zvaničan servis, tražite da vam provere koliko je prešao auto i mogu da zaista utvrde. I tada možete da znate za koliko je prevara izvršena, odnosno za koliko je vraćena kilometraža - objasnio je profesor.
S druge strane, ne samo da je ovo obmana već je opasno i bezbednosno za vozača.
- Recimo, na svakih 80 do 100 hiljada kilometara mora da se menja ulje u diferencijalu. I on ako je vratio kilometražu, kupac ne zna da li je i kako održavan auto. To je veliki problem - kaže on.