ЗАБРИЊАВАЈУЋЕ: Сваком двадесетом половњаку враћена километража, а више од трећине оштећено
Угрожена и безбедност возача!
Србија је за годину дана пала за два места на листи транспарентности продаје половних аутомобила, па се сада налазимо на 18. месту, подаци су платформе ЦарВертицал која се бави провером километраже кола као и њиховим оштећењима.
СТАЊЕ НА ПУТЕВИМА: Добри услови за вожњу! Колоне возила на ОВИМ граничним прелазима
КОРИСНО: Ових 5 провера и ситних поправки на вашем ауту можете да урадите и сами
НЕВЕРОВАТНО: Ево како је аутомобил успео да победи авион у трци кроз Немачку
Тако је 5,3 одсто свих возила проверених у Србији имало је враћену километражу. Ипак, то је много бољи резултат него прошле године када је више од 11 одсто кола имало враћене километре.
Оно што је лошије у односу на лане јесте да је просечна преправка бројача километара код аутомобила 77.086 док је прошле године била 54.603 километра. Дакле, трговци у увозници "премотавају" километражу за око 22.000 више него годину дана раније.
Занимљив је и податак да 37,9 одсто половњака у Србији има мање или веће штете, а просечна вредност штете износи 3.750 евра. Прошле године је мањи број половњака имао оштећења и то 31,5 одсто а вредност штета је износила 3.119 евра.
Дакле, може се закључити да су половњаци у Србији у односу на прошлу годину више оштећени, штете су веће а и километража је значајно враћена уназад.
Треба напоменути да је број возила која се увозе у Србију у односу на прошлу годину порастао 4,2 одсто, односно на 79,2 процента.
У Немачкој кривично дело
Професор Саобраћајног факултета Милан Вујанић каже за 24седам да је враћање километраже у неким земљама чак и кривично дело, али код нас није.
- У Немачкој је то кривично дело. Продавац тако вара купца тиме што му даје податке који су нетачни. Као да на роби напишете да има 900 грама а она има 820! Враћање километраже уназад је превара онога коме се продаје ауто, јер га он купује у једном стању по опису а стварно је у другом стању. Преласком дуже километраже хабају се и троше неки делови у аутомобилу, и он више није исти као када је био новији. То је буквално обмана оних који купују ауто и због тога је у многим земљама забрањено, односно кажњиво. Код нас засада није, али претпостављам да ако би неко од грађана тужио некога од кога је купио ауто да би могао да добије - каже Вујанић.
Професор додаје да је чак и сам био жртва куповине ауто коме је враћена километража и то чак триста хиљада километара!
- Писало је 194.000 километара, а стварно је прешао 494.000! - каже професор. Али пошто је познавао продавца на крају га није тужио.
Ипак, Вујанић каже да у колима постоји једна справа која бележи километражу ван километарсата.
- И онда одете у званичан сервис, тражите да вам провере колико је прешао ауто и могу да заиста утврде. И тада можете да знате за колико је превара извршена, односно за колико је враћена километража - објаснио је професор.
С друге стране, не само да је ово обмана већ је опасно и безбедносно за возача.
- Рецимо, на сваких 80 до 100 хиљада километара мора да се мења уље у диференцијалу. И он ако је вратио километражу, купац не зна да ли је и како одржаван ауто. То је велики проблем - каже он.