SAM SVOJ MAJSTOR: Proverite da li je vaš automobil spreman za LETNJE VRUĆINE?
Pri visokim temperaturama, ne postoji ništa bolje od vožnje u rashlađenom i klimatizovanom autu.
Polako kreću topliji dani, a vi niste sigurni da li ćete moći da postignete prijatnu temperaturu u svom prevoznom sredstvu. Nema potrebe za brigom. Evo nekoliko jednostavnih načina kako da proverite funkcionalnost vašeg klima uređaja.
Klima uređaj kontroliše temperaturu u kabini automobila. Osim temperature, smanjuje i vlažnost vazduha. Može se koristiti i za brže odmagljivanje stakala u autu tokom hladnog vremena, jer isušuje vazduh. Da biste umeli da pravilno da koristite auto klimu i da izbegnete pojavu neprijatnih mirisa, bilo bi dobro da se upoznate sa principom na kom radi klima uređaj u automobilu.
UŠTEDITE NOVAC: Ovako produžite vek trajanja lameli vačeg automobila
NAJVEĆI NEPRIJATELJ VLASNIKA DIZELAŠA: Kako radi plivajući zamajac?
NOĆNA MORA SVIH VOZAČA: Evo kako BEZBEDNO koristiti ovu vrstu RASKRSNICE?
Kako funkcioniše rad klima uređaja?
Danas su u upotrebi dva rashladna medijuma, rashladni fluidi R134a i R1234yf.
Postoje dve vrste upravljanja klima uređajima; manuelno i automatsko.
Manuelno upravljanje podrazumeva da korisnik upravlja sistemom. On bira nivo komfora koji želi da postigne i podešava sistem da bi došao do tog nivoa.
Automatsko upravljanje podrazumeva da radom klima uređaja upravlja računar. On u obzir uzima različite parametre, kao što su spoljna i unutrašnja temperatura...
Klima uređaji su (skoro) zatvoreni sistemi, koji imaju dve strane: stranu visokog pritiska i stranu niskog pritiska. Stranu visokog pritiska čine kompresor, hladnjak (kondenzator), isušivač vlage i cevi između njih. Stranu niskog pritiska čine ekspanzioni ventil, isparivač i cevi između njih.
Klima uređaj u automobilu koristi freon, odnosno specijalnu mešavinu gasa i ulja čije curenje može oštetiti kompresor klime vozila. Redovno održavanje i servis drastično umanjuju potencijalne dalje kvarove i produžavaju vek trajanja auto klime.
Pravilno korišćenje auto klime
Kao i kod kućnih klima, ne preporučuje se velika razlika spoljašnje i temperature u automobilu. Savetuje se ravnopravno distribuiranje vazduha u kabini. Savet stručnjaka je da ako pravimo razliku između spoljne i unutrašnje temperature veću od 10 °C, isključimo klimu 15-ak minuta pre završetka vožnje, kako bi se temperature, koliko toliko izjednačile. Nije preporučljivo uključivati klimu kada motor automobila nije zagrejan, ili kada automobil stoji ili mili u koloni. Otvorite prozore 30 sekundi pre paljenja klime kako bi neutralizovali prvobitni udar vrućine.
Vrlo visoke temperature smanjuju brzinu reakcije vozača.
Najčešći kvarovi auto klima
Ono što najpre strada su:
- Nedostatak freona (usled pucanja creva, cevi ili hladnjaka);
- Neispravan kompresor;
- Neispravni ventilatori hladnjaka;
- Neispravnost spulne kompresora;
- Zaprljanost hladnjaka klime;
- Neispravna elektroinstalacija.
Kako da proverite funkcionalnost auto klime?
Prvo je potrebno da pripremite vozilo, tako što ćete ga skloniti sa sunca i ostaviti ga da se ohladi minimum sat vremena. Bitno je napomenuti da vrata i prozori moraju biti zatvoreni. Takođe je potrebno da otvorite centralni ventilacioni otvor. Nakon toga, startujte automobil i ostavite ga da radi na ler gasu, klima uređaj mora biti isključen, ostaviti automobil da radi oko 2 minuta. Zatim, podesite klima uređaj na najnižu temperaturu a jačinu ventilatora podesiti da duva najjače, vazduh usmeriti tako da duva u lice vozača i suvozača ( centralni ventilacioni otvor). Cirkulacija vazduha treba da je podešena da uvlači spoljašnji vazduh. Kad sve to uradite, proverite temperaturu vazduha koja izlazi iz centralnog otvora. Odnos temperature iz ventilacionog otvora i temperature u vozilu trebala bi da bude ±5°C. Sledeći korak jeste da uklučite klima uređaj. Pustite klima uređaj da radi oko 6 minuta a zatim proverite temperaturu vazduha koji izlazi iz centralnog otvora. Dobijenu temperaturu uporedite sa propisanim temperaturama a razlika između ove dve temperature ne bi smela da se razlikuju više od ±0,5°C. Ukoliko dođe do većeg odstupanja od propisane temperature onda vaš klima uređaj ne radi pravilno i potrebno je da ga pregleda serviser klima uređaja.
Propisane temperature:
- Temperatura vazduha u automobilu: 15˚C Temperatura vazduha na izlazu iz centralnog otvora: između 4˚C i 8˚C
- Temperatura vazduha u automobilu: 20˚C Temperatura vazduha na izlazu iz centralnog otvora: između 6˚C i 10˚C
- Temperatura vazduha u automobilu: 25˚C Temperatura vazduha na izlazu iz centralnog otvora: između 8˚C i 13˚C
- Temperatura vazduha u automobilu: 30˚C Temperatura vazduha na izlazu iz centralnog otvora: između 12˚C i 6˚C
- Temperatura vazduha u automobilu: 35˚C Temperatura vazduha na izlazu iz centralnog otvora: između 17˚C i 20˚C
- Temperatura vazduha u automobilu: 40˚C Temperatura vazduha na izlazu iz centralnog otvora: između 21˚C i 25˚C