САМ СВОЈ МАЈСТОР: Проверите да ли је ваш аутомобил спреман за ЛЕТЊЕ ВРУЋИНЕ?
При високим температурама, не постоји ништа боље од вожње у расхлађеном и климатизованом ауту.
Полако крећу топлији дани, а ви нисте сигурни да ли ћете моћи да постигнете пријатну температуру у свом превозном средству. Нема потребе за бригом. Ево неколико једноставних начина како да проверите функционалност вашег клима уређаја.
Клима уређај контролише температуру у кабини аутомобила. Осим температуре, смањује и влажност ваздуха. Може се користити и за брже одмагљивање стакала у ауту током хладног времена, јер исушује ваздух. Да бисте умели да правилно да користите ауто климу и да избегнете појаву непријатних мириса, било би добро да се упознате са принципом на ком ради клима уређај у аутомобилу.
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/05/22/ppp.jpg?itok=sD9jrFwK)
УШТЕДИТЕ НОВАЦ: Овако продужите век трајања ламели вачег аутомобила
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/05/21/346101424_960085345029288_8641118419090826139_n_1.jpg?itok=H_eLALRd)
НАЈВЕЋИ НЕПРИЈАТЕЉ ВЛАСНИКА ДИЗЕЛАША: Како ради пливајући замајац?
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/05/23/profimedia-0737930027.jpg?itok=UbANslPc)
НОЋНА МОРА СВИХ ВОЗАЧА: Ево како БЕЗБЕДНО користити ову врсту РАСКРСНИЦЕ?
Како функционише рад клима уређаја?
Данас су у употреби два расхладна медијума, расхладни флуиди Р134а и R1234yf.
Постоје две врсте управљања клима уређајима; мануелно и аутоматско.
Мануелно управљање подразумева да корисник управља системом. Он бира ниво комфора који жели да постигне и подешава систем да би дошао до тог нивоа.
Аутоматско управљање подразумева да радом клима уређаја управља рачунар. Он у обзир узима различите параметре, као што су спољна и унутрашња температура...
Клима уређаји су (скоро) затворени системи, који имају две стране: страну високог притиска и страну ниског притиска. Страну високог притиска чине компресор, хладњак (кондензатор), исушивач влаге и цеви између њих. Страну ниског притиска чине експанзиони вентил, испаривач и цеви између њих.
Клима уређај у аутомобилу користи фреон, односно специјалну мешавину гаса и уља чије цурење може оштетити компресор климе возила. Редовно одржавање и сервис драстично умањују потенцијалне даље кварове и продужавају век трајања ауто климе.
Правилно коришћење ауто климе
Као и код кућних клима, не препоручује се велика разлика спољашње и температуре у аутомобилу. Саветује се равноправно дистрибуирање ваздуха у кабини. Савет стручњака је да ако правимо разлику између спољне и унутрашње температуре већу од 10 °Ц, искључимо климу 15-ак минута пре завршетка вожње, како би се температуре, колико толико изједначиле. Није препоручљиво укључивати климу када мотор аутомобила није загрејан, или када аутомобил стоји или мили у колони. Отворите прозоре 30 секунди пре паљења климе како би неутрализовали првобитни удар врућине.
Врло високе температуре смањују брзину реакције возача.
Најчешћи кварови ауто клима
Оно што најпре страда су:
- Недостатак фреона (услед пуцања црева, цеви или хладњака);
- Неисправан компресор;
- Неисправни вентилатори хладњака;
- Неисправност спулне компресора;
- Запрљаност хладњака климе;
- Неисправна електроинсталација.
Како да проверите функционалност ауто климе?
Прво је потребно да припремите возило, тако што ћете га склонити са сунца и оставити га да се охлади минимум сат времена. Битно је напоменути да врата и прозори морају бити затворени. Такође је потребно да отворите централни вентилациони отвор. Након тога, стартујте аутомобил и оставите га да ради на лер гасу, клима уређај мора бити искључен, оставити аутомобил да ради око 2 минута. Затим, подесите клима уређај на најнижу температуру а јачину вентилатора подесити да дува најјаче, ваздух усмерити тако да дува у лице возача и сувозача ( централни вентилациони отвор). Циркулација ваздуха треба да је подешена да увлачи спољашњи ваздух. Кад све то урадите, проверите температуру ваздуха која излази из централног отвора. Однос температуре из вентилационог отвора и температуре у возилу требала би да буде ±5°Ц. Следећи корак јесте да уклучите клима уређај. Пустите клима уређај да ради око 6 минута а затим проверите температуру ваздуха који излази из централног отвора. Добијену температуру упоредите са прописаним температурама а разлика између ове две температуре не би смела да се разликују више од ±0,5°Ц. Уколико дође до већег одступања од прописане температуре онда ваш клима уређај не ради правилно и потребно је да га прегледа сервисер клима уређаја.
Прописане температуре:
- Температура ваздуха у аутомобилу: 15˚Ц Температура ваздуха на излазу из централног отвора: између 4˚Ц и 8˚Ц
- Температура ваздуха у аутомобилу: 20˚Ц Температура ваздуха на излазу из централног отвора: између 6˚Ц и 10˚Ц
- Температура ваздуха у аутомобилу: 25˚Ц Температура ваздуха на излазу из централног отвора: између 8˚Ц и 13˚Ц
- Температура ваздуха у аутомобилу: 30˚Ц Температура ваздуха на излазу из централног отвора: између 12˚Ц и 6˚Ц
- Температура ваздуха у аутомобилу: 35˚Ц Температура ваздуха на излазу из централног отвора: између 17˚Ц и 20˚Ц
- Температура ваздуха у аутомобилу: 40˚Ц Температура ваздуха на излазу из централног отвора: између 21˚Ц и 25˚Ц