UŠTEDITE NOVAC: Ovako produžite vek trajanja lameli vačeg automobila
Kako da je sačuvate i kad je vreme za zamenu?
Set kvačila čine tri ključna elementa. To su lamela ili spojnica, potisna ploča ili korpa i potisni ležaj, ili majstorskim žargonom, “druk ležaj”. Svi ovi elementi naslanjaju se na deo koji se zove zamajac, koji direktno prenosi rotaciju motora, odnosno radilice, do točkova. Kompletan set kvačila trpi veliko opterećenje tokom rada, a najčešće je lamela ta koja prva “strada”.
NAJVEĆI NEPRIJATELJ VLASNIKA DIZELAŠA: Kako radi plivajući zamajac?
SERBIAN DRIFT CHAMPIONSHIP: Otvaranje ovogodišnje sezone drifta u Srb
SERBIAN DRIFT CHAMPIONSHIP: Otvaranje ovogodišnje sezone drifta u Srbiji
MNOGI NOVI VOZAČI OVO NE ZNAJU: Šta je ABS sistem kočenja i zbog čega je VAŽAN? (FOTO+VIDEO)
Praktično isti činioci koji utiču na trošenje lamele su oni koji dovode i do kvara potisne ploče, budući da su ova dva elementa u stalnom kontaktu. Neispravnost potisnog ležaja obično se manifestuje kao zavijanje ili hučanje. Uzroci kvara su najčešće naglo otpuštanje pedale kvačila i držanje noge na pedali kvačila. Lamela može da traje 50.000 km, 100.000 km ili 150.000 km. Može i više. To najviše zavisi od stila vožnje. Više i od samog kvaliteta lamele.
Spoljašnji prsten, tj. frikcioni deo lamele naslanja se na zamajac. On konstantno ima pun kontakt sa zamajcem (uvek su u dodiru), bez obzira da li je menjač u nekom stepenu prenosa ili u neutralnom položaju. Stoga - dok motor radi, zamajac i lamela su u punom kontaktu i vrte se istom brzinom. Ali kada pritisnemo papučicu kvačila, mi u stvari razdvajamo lamelu i zamajac. Drugim rečima, prekidamo fizičku vezu između motora i menjača. To nam omogućava da promenimo stepen prenosa (brzinu) u menjaču. Kada pustimo papučicu kvačila, dolazi do ponovnog kontakta lamele i zamajca. Time se motor i menjač ponovo ''spajaju'' i snaga motora nastavlja da se preko menjača prenosi na točkove.
Kada nakon razdvajanja ponovo želimo da ''spojimo'' zamajac i lamelu, nailazimo na problem - oni se vrte različitim brzinama! Zato, da bi se ''spajanje'' i izjednačavanje brzine njihovog okretanja obavilo što mirnije, moramo relativno lagano da puštamo papučicu kvačila. Dok puštamo papučicu kvačila, zamajac i lamela dolaze u kontakt, a zatim se pritisak pojačava sve dok ne počnu da se okreću istom brzinom. U ovom procesu usaglašavanja brzine okretanja dolazi do trošenja lamele.
Koliko će trošenje biti izraženo?
To zavisi od mnogo faktora:
- kojom brzinom puštate papučicu kvačila
- koliki gas dodajete dok puštate papučicu kvačila
- u kojem je stepenu prenosa menjač
- kojom brzinom se auto kreće
- koliko dugo držite kvačilo „na pola“ ili u nekom „međupoložaju“ dok krećete, penjete se uz ivičnjak, krećete iz mesta uz uzbrdicu...
- koliko je opterećen auto
- u kakvom su stanju lamela i korpa
Upravo to što dolazi do proklizavanja između lamele i zamajca omogućava nam da vožnja bude moguća. Ne zaboravimo da i sam frikcioni prsten ima dva sloja između kojih se nalaze amortizacioni elementi. Oni ublažavaju udar prilikom ''spajanja'' sa zamajcem. Kako bi se ovaj proces obavio uz još manje vibracija ili trzanja, sama lamela ima posebnu konstrukciju. Naime, lamelu čine dve celine:
- Spoljašnji prsten, tj. deo sa frikcionom površinom koja naleže na zamajac
- Manji deo u sredini, sa otvorom sa zupcima kroz koji prolazi osovina koja ide u menjač
Ove dve celine mogu u određenoj meri da se pomeraju jedna u odnosu na drugu, a pomeranje ide upravo preko tih opruga. Dakle, opruge nisu tu samo za ukras, već se u stvari preko njih posredno prenosi sila sa frikcione površine na osovinu koja ide ka menjaču.
Kako prepoznati da lamela proklizava ili da nešto drugo nije u redu?
Lamela neće otkazati iznenada. Imaćete dovoljno vremena da primetite kako nešto nije u redu. Istina, oni koji voze lagano, bez tereta i po ravnici, često ništa ne primete sve dok ne dođu u priliku da moraju oštro da daju gas kod preticanja ili vožnje uzbrdo.
Simptomi loše lamele mogu da budu raznovrsni, u zavisnosti od toga u kakvom je stanju. U početku su blagi i gotovo neprimetni, a zatim sve primetniji i opasniji u nekim situacijama - preticanje, uključivanje na auto-put... Nakon što počnu prvi blagi simptomi, lamela će sve brže i brže pokazivati da je vreme za zamenu.
Razlog je jednostavan - što više proklizava, sve se više pregreva i brže troši, pa zato još više proklizava i tako ulazi u pravu spiralu uništenja. Naravno, neki vozači jako dugo odlažu zamenu iz finansijskih razloga. Voze pažljivo, bez oštrijih ubrzanja, izbegavaju oštre uspone i penjanje uz ivičnjak. I tako sve dok vožnja bukvalno ne postane nemoguća.
Odlaganje negativno utiče i na zamajac, koji se takođe pregreva. Može i bez pregrevanja da dođe do oštećenja zamajca, ako se istroši materijal lamele, pa ga ''dohvate'' metalne nitne. Takođe, može i sama lamela da se razleti.
Kako proveriti kvačilo/lamelu?
Postoji jedan način provere, ali napominjemo da mnogi smatraju da prosečan vozač na taj način ne može da utvrdi pravo stanje lamele - iskusan majstor možda, ali običan čovek teško:
- startujete motor
- ubacite menjač u neki od viših stepena prenosa, može i najviši
- pritisnete gas i dovedete obrtaje do npr. 2.000 o/min
- pustite kvačilo
Ako je lamela dobra, motor će se ugasiti. Ovaj način provere nemojte da ponavljate, pošto nije baš zdravo po lamelu i druge komponente. A ni prodavac automobila sigurno neće biti srećan. Tu je i verzija sa podignutom ručnom kočnicom. Zato ne možemo da savetujemo da proveravate auto ovom metodom.
Kako sačuvati lamelu i druge delove sistema?
- Ne držati pritisnuto kvačilo na semaforu dok čekate zeleno ili u koloni dok čekate pokret
- Ne odmarati nogu na kvačilu u vožnji
- Uzbrdica - nije sramota koristiti ručnu kočnicu kao pomoć pri kretanju na uzbrdici, naročito ako je strmija. Naprotiv, tako čuvate lamelu. Što je strmija uzbrdica, habanje lamele će biti veće. Ovo je uobičajen scenario. Krećete na uzbrdici. Puštate kočnicu, prebacujete desnu nogu na gas - auto je već blago krenuo unazad. Sada ne samo da treba da savladate uzbrdicu, već i da praktično prvo zaustavite auto trošeći lamelu i zatim krenete napred. Nekome ovo deluje banalno, a mnogi su ponosni na svoje vozačko umeće, ali svako ovakvo kretanje ozbiljno skraćuje životni vek lameli. Vlasnicima dizelaša je mnogo lakše na uzbrdicama, pa ih ova problematika ne dotiče mnogo. Sa druge strane, vlasnici benzinaca, naročito ako je auto velik i težak, a motor slab, dobro znaju koliki gas moraju da daju kada kreću iz mesta uzbrdo. Naravno - sve zavisi od toga kakva je uzbrdica (ako je blaga, onda obično nema većih problema), koliko je iskusan vozač, da li je reč o benzincu ili dizelašu.
- ''Vaga'' na uzbrdici - lagana uzbrdica, a ''mangup'' za volanom drži auto u mestu samo uz pomoć gasa i kvačila. Povremeno ga pusti malo unazad, pa ga vrati napred. Za razliku od ostalih ''amatera'', on je u svakom trenutku spreman da se lansira kada se upali zeleno. Ako želite da produžite životni vek svojoj lameli, ne radite to. Držanje automobila u mestu na uzbrdici uz pomoć kvačila i gasa smrt je i za lamelu i za korpu, ali i za druge komponente. Neki će sada reći: ''Ja to stalno radim i lamela mi traje isto kao i svima drugima''. Imamo samo jedan odgovor: Ako Vi smatrate da to nije štetno, samo nastavite. Ovo su saveti za početnike i vozače koji žele da uče, a ne za ''iskusne vukove''.
- Izbegavajte oštre startove - naročito ako ste novopečeni vlasnik snažnijeg dizelaša, pa uživate u tome kako poleće iz niskih obrtaja. Tako uništavate i lamelu i plivajući zmajac ukoliko ga ima, ali i druge delove i sklopove.
- ''Potpisivanje'' i spaljivanje guma - treba li uopšte komentarisati?
- Ne kočite motorom kao da vozite trke. Da, kočenje motorom štedi kočnice i u raznim situacijama je poželjno zbog bezbednosti, ali prvo treba kočnicama dovoljno usporiti pa tek onda prebaciti menjač u niži stepen prenosa.
Da li može da se menja samo lamela, a da se ostave stara korpa i druk ležaj?
Naravno da može, ali se ne preporučuje. Kad već plaćate „ruke“ (majstora), što nije baš jeftino, onda bolje da zamenite sve. Ipak, neretko vozači uz savet majstora koji smatra da su korpa i druk ležaj u dobrom stanju i da mogu još dugo da izdrže, odluče da sačekaju sledeću zamenu lamele pa da onda zamene sve u kompletu.