УШТЕДИТЕ НОВАЦ: Овако продужите век трајања ламели вачег аутомобила
Како да је сачувате и кад је време за замену?
Сет квачила чине три кључна елемента. То су ламела или спојница, потисна плоча или корпа и потисни лежај, или мајсторским жаргоном, “друк лежај”. Сви ови елементи наслањају се на део који се зове замајац, који директно преноси ротацију мотора, односно радилице, до точкова. Комплетан сет квачила трпи велико оптерећење током рада, а најчешће је ламела та која прва “страда”.
НАЈВЕЋИ НЕПРИЈАТЕЉ ВЛАСНИКА ДИЗЕЛАША: Како ради пливајући замајац?
СЕРБИАН ДРИФТ CHAMPIONSHIP: Отварање овогодишње сезоне дрифта у Срб
СЕРБИАН ДРИФТ CHAMPIONSHIP: Отварање овогодишње сезоне дрифта у Србији
МНОГИ НОВИ ВОЗАЧИ ОВО НЕ ЗНАЈУ: Шта је АБС систем кочења и због чега је ВАЖАН? (ФОТО ВИДЕО)
Практично исти чиниоци који утичу на трошење ламеле су они који доводе и до квара потисне плоче, будући да су ова два елемента у сталном контакту. Неисправност потисног лежаја обично се манифестује као завијање или хучање. Узроци квара су најчешће нагло отпуштање педале квачила и држање ноге на педали квачила. Ламела може да траје 50.000 км, 100.000 км или 150.000 км. Може и више. То највише зависи од стила вожње. Више и од самог квалитета ламеле.
Спољашњи прстен, тј. фрикциони део ламеле наслања се на замајац. Он константно има пун контакт са замајцем (увек су у додиру), без обзира да ли је мењач у неком степену преноса или у неутралном положају. Стога - док мотор ради, замајац и ламела су у пуном контакту и врте се истом брзином. Али када притиснемо папучицу квачила, ми у ствари раздвајамо ламелу и замајац. Другим речима, прекидамо физичку везу између мотора и мењача. То нам омогућава да променимо степен преноса (брзину) у мењачу. Када пустимо папучицу квачила, долази до поновног контакта ламеле и замајца. Тиме се мотор и мењач поново ''spajaju'' i снага мотора наставља да се преко мењача преноси на точкове.
Када након раздвајања поново желимо да ''spojimo'' zamajac и ламелу, наилазимо на проблем - они се врте различитим брзинама! Зато, да би се ''spajanje'' i изједначавање брзине њиховог окретања обавило што мирније, морамо релативно лагано да пуштамо папучицу квачила. Док пуштамо папучицу квачила, замајац и ламела долазе у контакт, а затим се притисак појачава све док не почну да се окрећу истом брзином. У овом процесу усаглашавања брзине окретања долази до трошења ламеле.
Колико ће трошење бити изражено?
То зависи од много фактора:
- којом брзином пуштате папучицу квачила
- колики гас додајете док пуштате папучицу квачила
- у којем је степену преноса мењач
- којом брзином се ауто креће
- колико дуго држите квачило „на пола“ или у неком „међуположају“ док крећете, пењете се уз ивичњак, крећете из места уз узбрдицу...
- колико је оптерећен ауто
- у каквом су стању ламела и корпа
Управо то што долази до проклизавања између ламеле и замајца омогућава нам да вожња буде могућа. Не заборавимо да и сам фрикциони прстен има два слоја између којих се налазе амортизациони елементи. Они ублажавају удар приликом ''spajanja'' sa замајцем. Како би се овај процес обавио уз још мање вибрација или трзања, сама ламела има посебну конструкцију. Наиме, ламелу чине две целине:
- Спољашњи прстен, тј. део са фрикционом површином која належе на замајац
- Мањи део у средини, са отвором са зупцима кроз који пролази осовина која иде у мењач
Ове две целине могу у одређеној мери да се померају једна у односу на другу, а померање иде управо преко тих опруга. Дакле, опруге нису ту само за украс, већ се у ствари преко њих посредно преноси сила са фрикционе површине на осовину која иде ка мењачу.
Како препознати да ламела проклизава или да нешто друго није у реду?
Ламела неће отказати изненада. Имаћете довољно времена да приметите како нешто није у реду. Истина, они који возе лагано, без терета и по равници, често ништа не примете све док не дођу у прилику да морају оштро да дају гас код претицања или вожње узбрдо.
Симптоми лоше ламеле могу да буду разноврсни, у зависности од тога у каквом је стању. У почетку су благи и готово неприметни, а затим све приметнији и опаснији у неким ситуацијама - претицање, укључивање на ауто-пут... Након што почну први благи симптоми, ламела ће све брже и брже показивати да је време за замену.
Разлог је једноставан - што више проклизава, све се више прегрева и брже троши, па зато још више проклизава и тако улази у праву спиралу уништења. Наравно, неки возачи јако дуго одлажу замену из финансијских разлога. Возе пажљиво, без оштријих убрзања, избегавају оштре успоне и пењање уз ивичњак. И тако све док вожња буквално не постане немогућа.
Одлагање негативно утиче и на замајац, који се такође прегрева. Може и без прегревања да дође до оштећења замајца, ако се истроши материјал ламеле, па га ''дохвате'' металне нитне. Такође, може и сама ламела да се разлети.
Како проверити квачило/ламелу?
Постоји један начин провере, али напомињемо да многи сматрају да просечан возач на тај начин не може да утврди право стање ламеле - искусан мајстор можда, али обичан човек тешко:
- стартујете мотор
- убаците мењач у неки од виших степена преноса, може и највиши
- притиснете гас и доведете обртаје до нпр. 2.000 о/мин
- пустите квачило
Ако је ламела добра, мотор ће се угасити. Овај начин провере немојте да понављате, пошто није баш здраво по ламелу и друге компоненте. А ни продавац аутомобила сигурно неће бити срећан. Ту је и верзија са подигнутом ручном кочницом. Зато не можемо да саветујемо да проверавате ауто овом методом.
Како сачувати ламелу и друге делове система?
- Не држати притиснуто квачило на семафору док чекате зелено или у колони док чекате покрет
- Не одмарати ногу на квачилу у вожњи
- Узбрдица - није срамота користити ручну кочницу као помоћ при кретању на узбрдици, нарочито ако је стрмија. Напротив, тако чувате ламелу. Што је стрмија узбрдица, хабање ламеле ће бити веће. Ово је уобичајен сценарио. Крећете на узбрдици. Пуштате кочницу, пребацујете десну ногу на гас - ауто је већ благо кренуо уназад. Сада не само да треба да савладате узбрдицу, већ и да практично прво зауставите ауто трошећи ламелу и затим кренете напред. Некоме ово делује банално, а многи су поносни на своје возачко умеће, али свако овакво кретање озбиљно скраћује животни век ламели. Власницима дизелаша је много лакше на узбрдицама, па их ова проблематика не дотиче много. Са друге стране, власници бензинаца, нарочито ако је ауто велик и тежак, а мотор слаб, добро знају колики гас морају да дају када крећу из места узбрдо. Наравно - све зависи од тога каква је узбрдица (ако је блага, онда обично нема већих проблема), колико је искусан возач, да ли је реч о бензинцу или дизелашу.
- ''Вага'' на узбрдици - лагана узбрдица, а ''мангуп'' за воланом држи ауто у месту само уз помоћ гаса и квачила. Повремено га пусти мало уназад, па га врати напред. За разлику од осталих ''аматера'', он је у сваком тренутку спреман да се лансира када се упали зелено. Ако желите да продужите животни век својој ламели, не радите то. Држање аутомобила у месту на узбрдици уз помоћ квачила и гаса смрт је и за ламелу и за корпу, али и за друге компоненте. Неки ће сада рећи: ''Ја то стално радим и ламела ми траје исто као и свима другима''. Имамо само један одговор: Ако Ви сматрате да то није штетно, само наставите. Ово су савети за почетнике и возаче који желе да уче, а не за ''искусне вукове''.
- Избегавајте оштре стартове - нарочито ако сте новопечени власник снажнијег дизелаша, па уживате у томе како полеће из ниских обртаја. Тако уништавате и ламелу и пливајући змајац уколико га има, али и друге делове и склопове.
- ''Потписивање'' и спаљивање гума - треба ли уопште коментарисати?
- Не кочите мотором као да возите трке. Да, кочење мотором штеди кочнице и у разним ситуацијама је пожељно због безбедности, али прво треба кочницама довољно успорити па тек онда пребацити мењач у нижи степен преноса.
Да ли може да се мења само ламела, а да се оставе стара корпа и друк лежај?
Наравно да може, али се не препоручује. Кад већ плаћате „руке“ (мајстора), што није баш јефтино, онда боље да замените све. Ипак, неретко возачи уз савет мајстора који сматра да су корпа и друк лежај у добром стању и да могу још дуго да издрже, одлуче да сачекају следећу замену ламеле па да онда замене све у комплету.