SRCE SISTEMA ZA HLAĐENJE: Prepoznajte kad je VREME ZA ZAMENU pumpe za vodu
Održava optimalnu temperaturu.
Motor prilikom svog rada oslobađa veliku količinu toplotne energije. Da bi zadržao normalnu radnu temperaturu, potrebna je rashladna tečnost. Tu leži uloga pumpe za vodu, koja treba da stimuliše protok vode za hlađenje motora.
PRIPREMITE SE ZA PAPRENE CENE: Ako planirate da idete u HRVATSKU na more, očekujte ovo
NE MORATE KOD MAJSTORA: Popravite sami kaiš koji škripi (VIDEO)
Sistem za rashlađivanje je veoma kompleksan. Pumpa za vodu cirkuliše od 5 do 6 litara rashladne tečnosti kroz sistem preko zupčanika koji okreće zupčasti kaiš, održavajući optimalnu temperaturu motora i čuvajući ga od pregrevanja. Pumpa funkcioniše tako, da usisava vodu iz donje komore hladnjaka u prostor motora, gde je predviđeno da dospe voda koja će preuzeti toplotnu energiju koju proizvodi motor. Sa pažljivim održavanjem pumpa bi trebala da potraje više od 100.000 pređenih kilometara.
Šta uraditi kada je pumpa za vodu neispravna?
Ako pumpa ne radi više efikasno, primetićete porast temperature motora, najčešće na pokazivaču na kontrolnoj tabli ili aktiviranjem crvene lampice za temperaturu motora. Slušajte svoj auto kad ga upalite. Ako čujete škripajući zvuk ili kloparanje iz prostora za motor, to može biti loš ležaj. Pre nego što dođe do pregrejavanja motora, obično se primeti kako pumpa propušta.
Mogući znaci neispravne pumpe za vodu su: vrela pumpa, vidljivo curenje ispod pumpe i lokve rashladne tečnosti na parkingu, sumpurast miris, piskav zvuk iz motora i potreba za čestim dosipanjem rashladne tečnosti. Drugi znaci kvara su labavi i istrošeni ležajevi. Kako biste proverili njihovu ispravnost, isključite motor i pokušajte da pokrećete ventilator napred i nazad. Pomeranje između ventilatora i pumpe za vodu pokazuje da su ležajevi izlizani i da je pumpu za vodu potrebno zameniti.
Neka vaš auto odstoji preko noći, parkiran na čistom betonu. Postavite komad svetlog kartona direktno ispod motora. Imajte na umu da su veće šanse da rashladna tečnost curi dok motor vozila radi, tako da ovo nije najbolji način za pronalaženje curenja, ali vredi pokušati. Sledećeg jutra proverite karton. Ako se čini da je mokar od rashladne tečnosti, curi verovatno u vašoj pumpi za vodu, ali drugi izvori curenja tečnosti za hlađenje mogu biti cevi radijatora, grejanje cevi, zaptivke ili sam radijator. Da bi otkrili odakle curi, pokušajte da stavite karton direktno ispod same pumpe za vodu. Ako primetite zelenu tečnost na kartonu, znači da curi antifriz.
Potražite curenje i oko pumpe za vodu. Ako vidite kapi vode ili mali potok, onda ste saznali u čemu je problem. Mnoge pumpe za vodu imaju rupu ispred pečata, koja omogućava curenje vode ako je pečat loš.
Ako se motor ne hladi na pravilan način može doći do pregrevanja i ozbiljnih i trajnih posledica delova na motoru, a to iziskuje još veći trošak i više vremena za popravku. Iz tog razloga je bitno pratiti ovaj veoma bitan faktor u sistemu rada motora. Prilikom obavljanja velikog servisa vozila pumpa za vodu je jedan od delova koje je potrebno zameniti.
Zamena pumpe za vodu je posao koji izgleda teži nego što jeste. Sastoji se od skidanja ventilatora, pogonskih remena i vijaka koji pričvršćuju pumpu za motor. Ako imate potrebne veštine i kvalitetnu novu pumpu za vodu, možete da uradite ovaj posao i sami.