Sve je počelo pre 30 godina: Prva prava MERCEDESOVA C klasa
Veći enterijer, više udobnosti, individualnosti i sigurnosti po istoj ceni.
Novi kompaktni Mercedes dobio je pre 30 godina i službeno ime C klasa. Vrednije, ali ne i skuplje! Više od Mercedesa za isti novac! Kompaktan spolja, veliki iznutra! Više snage uz manju potrošnju! Serijska individualnost! C kao kompaktan! Sve su to slogani kojima je Mercedes Benz 1993. godine najavio dolazak novog predstavnika u kompakt klasi – linije V 202 ili zvanično C klase. Bio je to i sam početak diverzifikacije modela koju je kompanija započela devedesetih godina sa ciljem sopstvene konsolidacije na svetskom tržištu.
Upoznajte Huawei P60 Pro i njegovu vrhunsku podršku u vidu AppGallery prodavnice
TOP 5 NAJBOLJIH AUTOMOBILA ZA POČETNIKE: Sve što treba da ZNATE pre same kupovine vašeg PRVOG "ljubimca"
TOP 5 POLOVNJAKA DO 8.000 EVRA: Sve što bi trebalo da ZNATE pre same kupovine
Činjenica da je BMW 1992. godine prvi put u istoriji nadmašio prodaju Mercedes-Benza zahtevala je hitnu reakciju! Kao nijedan drugi novi proizvod, C klasa oličava duh optimizma za novu budućnost Mercedes Benz-a. Godine 1993. Verner Nifer, predsednik Upravnog odbora Mercedes-Benz AG, koji je upravo preuzeo tu funkciju, govorio je optimistično. Uz pomoć Jirgena Hubberta (šefa odeljenja putničkih vozila) i Dietera Zetschea (šefa razvoja proizvoda), napraviće model ekspanzije kompanije koja nije zabeležena u njenom sto godina postojanja (pored postojeće A klasa, SLK, CLK, ML...). Smernice za novu C-klasu date su već 1986. godine, kada je prvi Mercedes V 201 kompakt bio na tržištu četiri godine. Zamena bi i dalje trebalo da bude sa pogonom na zadnje točkove, sa motorima veće snage i manje potrošnje, većim enterijerom, jednakim ili malo većim spoljnim gabaritima i masom, boljom aerodinamikom, sa boljom zaštitom od korozije, poboljšanom čvrstoćom karoserije, većom otpornošću na zadnjicu udari, sa više bezbednosnih elemenata aktivne i pasivne bezbednosti, ekološki prihvatljiviji... T model, odnosno karavan je bio obavezan, a tada su kabriolet i kupe i dvosed (evoluirali u SLK) još planirana na bazi C klase. Što se tiče dizajna, jasno je da je bio zasnovan na trenutnoj novoj S-Klasi (V 140), što su zapravo bile smernice dizajna devedesetih koje je izradio Bruno Sako.
Sacco je potpisao izgled i W 201, a u novom slučaju tu kutijastu formu izvukao je u klinastu liniju dobivši time i bolju aerodinamiku. Svako ko traži neobične dizajnerske ekstravaganciju neće ih pronaći u ovom automobilu. Dizajn nema ništa moderno. ali umesto toga C klasa ima autonomnu modernost, koja je zaštitni znak svakog Mercedes-Benza. Kada je reč o pronalaženju forme, provokativnost nije bila u prvom planu kao kod prethodnika, već vedrina i kontinuitet. Tako je Sako sumirao svoj rad na C klasi, naglašavajući evoluciju, a ne revoluciju! Novina je imala koeficijent otpora od 0,30 do 0,32 (u zavisnosti od verzije) dok je njegov prethodnik bio 0,33. Ta prva „prava“ C klasa predstavljena je u maju 1993. Pod novim imenom predstavljen je naslednik tipa 190, čiji je novi generički naziv odgovarao ustaljenoj prepoznatljivoj internoj nomenklaturi. Trocifreni broj je označavao zapreminu motora, a pismo je dokumentovalo klasnu pripadnost.
Međuosovinsko rastojanje novine je rastegnuto na 2715 mm, što je 50 mm više od prethodnika, koji je porastao za samo 40 mm u dužinu i 30 mm u širinu. Na prvi pogled malo, ali te sitnice su uglavnom osetili putnici jer je kabina porasla za čak 50 mm a prtljažnik sa 430 litara na dvadesetak litara! Sve ovo je upakovano u cenu skoro istu kao i prethodni! Mercedes je takođe napravio presedan u pogledu dostupnih paketa opreme koji su u početku ponudili individualnost kupcima. ABS, centralno zaključavanje, grejanje spoljašnjih retrovizora, vazdušni jastuk za vozača, pomoćni servo upravljač, petostepeni menjač bili su osnovna oprema svih paketa. Classic, Esprit, Elegance i Sport su bili paketi koji su tada nudili različite dizajnerske izraze i opremu kompaktne limuzine. Classic je bio osnovni paket sa čeličnim felnama i crnim branicima u zagasitoj boji unutrašnjeg tekstila. Esprit je imao za cilj da privuče mlađu publiku, pa je šasija spuštena za 25 mm, a unutrašnjost je bila u kontrastnim, živopisnijim bojama. Oprema Elegance je uključivala aplikacije hroma i drveta i usklađivanje boje karoserije sa bojama unutrašnjeg tekstila, a pokazivači pravca su takođe bili providni na prednjoj strani. Bilo je i drugih finoća zbog kojih je ovaj automobil trebalo da bude izbor dame. Sport je bio paket za one koji su želeli nivo koji nudi BMW Serije 3, ali sa trokrakom zvezdom na haubi. Šasija je ovde takođe spuštena za 25 mm i primetno čvršća. Aluminijumske felne, šire gume, branici u boji karoserije i sportskija sedišta istakli su muški karakter ove ponude.
Prvi put je AMG zvanično u ponudi kao oznaka paketa sportske opreme i karoserije. C klasa je tada bila najbezbedniji kompakt na tržištu. Široku paletu nivoa opreme pratio je i adekvatan izbor motora u startu, koji se sastoji od četiri benzinska i tri dizel motora uparene sa manuelnim ili automatskim menjačem. Svi benzinski motori su bili sa četiri ventila po cilindru. Među standardnim četvorocilindričnim motorima, C 180 je bio najslabiji benzinac sa 1799 kubika i 122 ks, zatim C 200 sa 1998 kubika i 136 ks i C 220 sa 2199 kubika i 150 ks. U ponudi je bio i običan šestocilindrični benzinski motor u C 280, koji je imao 2799 kubika i 193 ks. U dizel asortimanu, početni model je bio C 200 Diesel sa još 2 ventila po cilindru, zapremine 1997 cc i snage 75 KS. C 220 Diesel i C 250 Diesel predstavljali su novinu na svetskom tržištu, s obzirom da su njihovi četvorocilindrični dizel motori imali četiri ventila po cilindru sa elektronskom asistencijom za ubrizgavanje goriva i razvijali snagu od 95 i 113 KS. Svi dizelaši su bili opremljeni oksidacionim katalizatorima.
Posle samo dve godine prisustva na tržištu, C klasa je već proizvedena u pola miliona primeraka, a u jesen 1995. izvršene su prve estetske korekcije. Ali najveća vest je bio povratak kompresora. Prošlo je više od 50 godina od kada je Mercedes poslednji put koristio kompresor u motoru automobila. Najvažniji deo kompresora u novom motoru bio je Roots kompresor od EATON-a, koji je Mercedes modifikovao i nadogradio da bi eliminisao turbo rupu. C 230 Kompressor je proizveo 193 KS od 2295 cc. C 200 Kompressor sa 2199 kubika i 150 ks razvijen je specijalno za tržišta jugoistočne Evrope, Mađarske i Portugala. Električna budućnost C klase najavljena je 1995. godine kada je predstavljen probni električni model limunade za pet osoba. Iste godine, C 250 Turbodizel je prvi nemački turbodizel motor sa četiri ventila po cilindru (5 cilindara), koji je svojim performansama najavio skori dolazak common rail tehnologije. Zatim je 1996. godine predstavljen model T sa oznakom S 202, tzv Lifestile karavan sa zavidnim mogućnostima transporta, kojim je Mercedes osvojio nove tačke na tržištu. Za Mercedes je ovo bio prvi fabrički karavan u kompakt klasi. Kada se 1986. razgovaralo o nasledniku V 201, karavan nije bio deo tih planova jer nisu želeli da unište suverenitet karavana E klase V 124. Ali tri godine kasnije interesi su se promenili. Zbog kratkog vremena razvoja, model T je bio spreman za tržište samo tri godine nakon predstavljanja limuzine. S 202 je bio u ponudi sa paketima opreme Classic, Elegance, Esprit i Sport. Što se tiče motora, menjača i sigurnosne opreme, oni su preuzeti iz limuzina. Otpor vazduha kod modela T bio je nešto veći nego kod limuzine, ali je zato prednost bio prtljažnik od čak 465/1510 litara!
Paralelno sa redizajniranjem 1997. godine, C klasa je otišla korak dalje sa predstavljanjem C 220 CDI, prvog Mercedesa sa common rail tehnologijom dizel goriva sa direktnim ubrizgavanjem. Sa C 240 i C 280 uvodi se novi benzinski V6 motor sa 170 i 197 KS. Ponuda opreme C klase sada uključuje ASR, senzor za kišu za brisače, ESP, APS (Auto Pilot Sistem), PTS (Parktronic sistem)... Prva C klasa je takođe jedinstvena zbog prvih zvaničnih zajedničkih projekata kreiranih sa AMG-om. Inženjerska kompanija specijalizovana za tjuning, osnovana 1967. godine, radi zajedno na Mercedes Benz proizvodima od 1990. godine. Pored isporuke atraktivnog optičkog paketa za novu karoseriju C-klase, tu je i C 36 AMG, prvi projekat ove saradnje koji je javnosti predstavljen 1993. godine i koji se prvi pojavio na zvaničnom cenovniku u Mercedesovim salonima. Kao osnova karoserije korišćen je C 280, ali su u cilju optimizacije korišćene komponente iz dostupnog programa kompanije. Tako je prednje vešanje i kočnice donirao SL 600 linija R129, dok je zadnje vešanje preuzeto od E 420 linije 124.
Učešće Mercedes Benz-a na sportskim takmičenjima takođe se odvijalo u saradnji sa AMG-om. Za DTM 1994, AMG je pripremio automobil opremljen jedinstvenim V6 motorom baziranim na V8 iz S klase. Čudo tehnike je u prvoj sezoni imalo 400 KS, a daljim razvojem za potrebe ITC trka, motor je 1996. godine dostigao neverovatnih 500 KS. Mercedes 190 iz linije V 201 proizveden je između 1982. i 1993. godine, a u tom periodu proizvedeno je ukupno 1.879.629 jedinica. C klasa linije V 202 u proizvodnom programu bila je između 1993. i 2000. godine, a u tom periodu proizvedeno je ukupno 1.626.383 limuzine, čemu treba dodati 243.871 primerak modela T, koji je proizveden između 1996. i 2001. godine. Kupci su najčešće birali C 180, koji je proizveden u 583.514 jedinica, dok je među dizelašima omiljeni izbor bio C 220 Diesel, prodat u 146.193 komada. Među T modelima, prvi izbor je bio C 180 sa 69.242 jedinice, dok su za dizelaše kupci birali C 220 CDI, koji je proizveden u 50.104 jedinice. Za kolekcionare danas, među limunima će svakako biti najčešći izbor C 36 AMG, proizveden u 5.221 primerku, i C 43 AMG i C 55 AMG, čija je proizvodnja iznosila svega 3.085 primeraka. T model C 43 AMG i C 55 AMG proizvedeni su u jednom trenutku u samo 772 primerka!